Compania IKEA, cel mai mare comerciant cu amănuntul şi cel mai mare producător mondial de mobilier din lemn este – credem noi – cel mai bun exemplu de reuşită pentru felul în care o companie îşi poate schimba procesele de producţie pentru a-şi reduce la minimum sau chiar la zero impactul asupra mediului înconjurător şi pentru succesul în implementarea conceptului de economie circulară. Vă prezentăm în continuare un interviu cu Mircea Ilie, sustainability leader IKEA România şi membru al Coaliţiei pentru Economie Circulară.● ecologic
ecologic: Vă rugăm să ne spuneţi care a fost strategia companiei IKEA din ultimii ani în domeniul sustenabilităţii şi care au fost principalele direcţii de acţiune pentru tranziţia către economia circulară.
Mircea Ilie, sustainability leader IKEA România: 2020 este Anul Sustenabilităţii la IKEA. Dar nu începem de la zero. Strategia de sustenabilitate a IKEA, lansată în 2012 şi actualizată în 2018 cu obiective până în 2030, în concordanţă cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Naţiunilor Unite, se sprijină pe trei piloni: o viaţă sănătoasă şi sustenabilă, circularitate şi impact pozitiv asupra climei, echitate şi corectitudine.
Astfel, avem ambiţia de a inspira şi ajuta un miliard de oameni să ducă o viaţă sustenabilă, în limitele singurei noastre planete. Este vorba produsele şi serviciile pe care le oferim clienţilor noştri astfel încât să aibă un trai de calitate şi sustenabil.
Urmărim să avem un impact pozitiv asupra climei şi să susţinem regenerarea resurselor naturale prin transformarea tuturor operaţiunilor din ecosistemul IKEA în unele sustenabile.
Dorim să avem un impact social pozitiv pentru toată lumea implicată în lanţul de valoare al companiei IKEA şi să schimbăm în bine viaţa a milioane de oameni, fie că este vorba de clienţi, de angajaţi, de furnizorii noştri sau de comunităţile unde suntem prezenţi.
Compania IKEA susţine eforturile pentru o economie „decarbonizată“ şi de limitare a încălzirii globale la maximum 1,5°C, aşa că a investit în ultimii zece ani 2,5 miliarde euro în ferme eoliene, în peste un milion de panouri fotovoltaice şi în unităţi pentru energie geotermală.
Mai mult, în anul 2020 managementul IKEA a decis să aloce încă un miliard de euro pentru investiţii în reducerea şi adaptarea la efectele schimbărilor climatice: 500 de milioane pentru energie eoliană, 100 de milioane pentru energie solară şi 400 de milioane euro pentru finanţarea unor programe pentru familiile şi comunităţile cele mai afectate de schimbările climatice.
În anul financiar 2019 energia produsă de IKEA din surse proprii regenerabile a reprezentat 93% din consumul operaţiunilor noastre la nivel global. În 2020 ne aşteptăm să atingem ţinta pe care ne-am propus-o în 2012: de a genera mai multă energie decât consumăm, 100% din surse regenerabile.
Până în 2030 ţintim să reducem emisiile de gaze cu efect de seră din operaţiuni în valoare absolută cu 80% faţă de 2016, din transportul clienţilor, angajaţilor şi mărfurilor cu 50% în termeni relativi, iar amprenta de carbon pentru produse ne propunem să o reducem cu 15% în valoare absolută, ceea ce, raportat la creşterea afacerii, înseamnă o reducere de 70% pentru fiecare produs IKEA.
Prin natura produselor pe care le vindem, suntem mari consumatori de resurse naturale, aşa că privim cu un ochi atent şi asupra lor. Ne-am propus – şi am reuşit – ca din 2015 bumbacul folosit să fie 100% din surse sustenabile, adică reciclat sau certificat ca fiind obţinut prin metode prietenoase cu mediul şi care sprijină comunităţile de cultivatori (BCI+). Tot de atunci 100% din produsele noastre din peşte, fructe de mare, ceai, cafea şi cacao provin din surse certificate (UTZ, ASC, MSC). În 2020 ne aşteptăm să atingem şi ţinta ca 100% din lemnul folosit să provină din surse sustenabile, adică reciclat sau certificat FSC (91% în anul financiar 2019).
În privinţa siguranţei produselor putem menţiona iniţiative ca eliminarea plumbului din oglinzi, a unor coloranţi pentru sticlă, a PVC-ului şi a bisfenolilor din masele plastice, scăderea nivelurilor de formaldehidă din produsele din lemn ş.a.m.d.
ecologic: IKEA s-a angajat să devină complet circulară până în anul 2030. Cum va ajuta grupul parteneriatul încheiat pe 1 iunie 2020 cu fundaţia Ellen MacArthur?
Mircea Ilie: Fundaţia Ellen MacArthur militează pentru un sistem economic circular, în care produsele şi materialele sunt reutilizate după modelul lumii naturale, în care practic nu există deşeuri. IKEA împărtăşeşte aceeaşi viziune pentru economia viitorului: este singurul mod în care putem continua să utilizăm produse materiale pe termen lung, într-o lume cu resurse şi capacitate de stocare a deşeurilor finite.
În sistemul economic global nu suntem singuri, niciunii. Funcţionăm într-o încrengătură complexă de interdependenţe şi de aceea este imposibil să se facă schimbări de durată cu beneficii pentru majoritatea actorilor implicaţi fără parteneriate şi cooperare.
Parteneriatul cu fundaţia Ellen MacArthur se va concentra pe mai multe domenii-cheie: un glosar de termeni standardizat, fiindcă în acest domeniu la început de drum de multe ori entităţi diferite înţeleg lucruri diferite prin acelaşi cuvânt; dezvoltarea designului circular şi inspiraţie pentru noile generaţii de designeri, fiindcă un produs care nu este proiectat pornind de la ideea de circularitate este sortit eşecului, colaborarea cu factorii de decizie politică pentru a accelera tranziţia către o economie circulară şi dezvoltarea de noi servicii şi oferte pentru a încuraja clienţii să achiziţioneze, să întreţină şi să transmită mai departe produsele în mod circular.
Asociindu-ne, ne potenţăm reciproc eforturile, atingem beneficiari complementari şi putem oferi exemple concrete care să inspire lumea în tranziţia spre circularitate.
ecologic: Care sunt investiţiile majore pe care compania le-a făcut în ultimii ani în domeniul gestionării durabile a deşeurilor văzute ca resurse, cum se regăsesc acestea în noile produse şi care sunt planurile de viitor ale companiei în această direcţie?
Mircea Ilie: Cea mai bună soluţie la problema deşeurilor este să nu le ai. Din 2015 în magazinele IKEA se vând doar becuri cu led, care au o durată de viaţă de 15-25 de ani, comparativ cu un an la un bec cu incandescenţă. La începutul lui 2020 am eliminat complet produsele din plastic de unică folosinţă din gama IKEA, iar de anul viitor vom vinde doar acumulatori reîncărcabili, în locul obişnuitelor baterii tip AA şi AAA.
Pentru deşeurile care totuşi se generează, favorizăm reutilizarea şi reciclarea. Există deja familii de produse IKEA fabricate din deşeuri IKEA, cum ar fi pulverizatoare, vase din sticlă sau mobilier.
Întreaga noastră gamă, de peste 10.000 de articole, este evaluată din punct de vedere al circularităţii. Circularitatea este înglobată în designul noilor produse, iar pentru cele existente se fac analize pentru a înţelege ce schimbări şi investiţii va trebui să facem în anii următori pentru a atinge acest deziderat.
Materialele regenerabile din specii cu creştere rapidă sunt şi ele o prioritate. Vorbim de o gamă extinsă de produse din bambus, fibră de bananier, ratan, iută, iarbă de mare, paie de orez şi multe altele.
Până în 2030 ne propunem să folosim pentru produsele noastre doar materiale regenerabile sau reciclate. Ne dorim nu numai reducerea şi gestionarea responsabilă a deşeurilor, dar şi ca produsele să ajungă deşeuri cât mai târziu. Urmărim prelungirea vieţii produselor şi materialelor, fie prin soluţii de proiectare, fie prin servicii de reparaţii şi recondiţionare pe care le vom oferi din ce în ce mai mult în anii ce vin. În mai multe pieţe am început testarea închirierii de mobilier – „mobila ca serviciu“.
ecologic: Ce faceţi pentru clienţii români?
Mircea Ilie: În magazinele IKEA din România cumpărăm încă din 2011 doar electricitate din surse regenerabile. Căutăm cele mai bune soluţii pentru înlocuirea în anii următori a surselor de încălzire pe gaz cu pompe de căldură sau alte soluţii bazate pe energie din surse regenerabile.
Gestionarea deşeurilor se face prin colectarea separată a peste 30 fracţii, ajungând la un grad de reciclare de 85%. Punem la dispoziţia clienţilor noştri facilităţi pentru colectarea deşeurilor, de la carton la mase plastice, de la ulei comestibil la electrice şi electrocasnice. Desfăşurăm de mulţi ani o campanie prin care clienţii care ne aduc baterii şi becuri uzate primesc la schimb gratuit unele noi.
Din 2019 oferim clienţilor noştri din România posibilitatea de a le răscumpăra mobila veche IKEA pe care apoi o revindem fără profit, dându-i a doua şansă.
Organizăm campanii active de educare şi informare a consumatorilor. Am desfăşurat în magazine sesiuni educaţionale şi ateliere practice legate de produsele noastre sustenabile sau care oferă inspiraţie pentru un mod de viaţă sustenabil. Pandemia de coronavirus ne-a obligat să întrerupem aceste activităţi, dar de-abia aşteptăm să le putem relua.
ecologic: Cum apreciaţi situaţia generală din România în contextul politicilor europene de tranziţie către o economie circulară şi ce credeţi că ar trebui făcut pentru accelerarea acestui proces?
Mircea Ilie: Fiind membră a Uniunii Europene, România beneficiază de multiple avantaje, de la politici coerente la nivel continental la pârghii pentru stimularea inovaţiei şi fonduri consistente care vor putea fi accesate prin Pactul Ecologic European.
Deşi a valorifica oportunităţile şi a îmbrăţişa cu adevărat schimbarea este o provocare majoră pentru toată lumea, atât individual cât şi colectiv în contextul atât de zbuciumat al anului 2020, sunt optimist. Exemplul bun este contagios, iar reuşitele unuia îi inspiră şi pe ceilalţi. Sustenabilitatea nu este o modă, ci a dovedit deja că aduce succes ca paradigmă de afaceri.
ecologic: Din experienţa dumneavoastră, credeţi că românii sunt dispuşi să participe activ la gestionarea durabilă a deşeurilor?
Mircea Ilie: Fără ezitare, da. Privind cum au evoluat lucrurile – să spunem, în ultimii 15 ani – văd la nivelul societăţii o evoluţie clară a conştientizării beneficiilor unui mod de viaţă sustenabil. Şi în România, ca şi în restul Europei, de multe ori solicitările cetăţenilor sunt cele care impun trecerea la standarde mai înalte, atât din partea autorităţilor, cât şi a mediului de afaceri.
ecologic: Cât de importante credeţi că sunt educarea şi informarea cetăţenilor, dar şi a autorităţilor în tranziţia către un mod de viaţă responsabil, bazat pe respectul faţă de mediu şi faţă de generaţiile viitoare? Ce rol credeţi că are mass-media în acest sens?
Mircea Ilie: Educaţia are o importanţă capitală, oriunde şi în orice perioadă. Ea poate fi formală sau informală. Media, internetul şi reţelele sociale au o influenţă din ce în ce mai mare, aducând în prim-plan problemele cu adevărat importante. Vom avea succes ca umanitate în măsura în care reuşim să conştientizăm faptul că modul în care ne comportăm faţă de mediu este modul în care ne comportăm faţă de noi înşine. Aşa cum s-a mai spus, planeta nu are neapărată nevoie de noi, dar noi avem absolută nevoie de un mediu locuibil pe planetă. Prin educaţie şi prin puterea exemplului pozitiv, sunt convins că putem reuşi împreună.●