Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și scăderea consumului de energie la încălzirea clădirilor sunt subiecte importante în această perioadă. În urmă cu patru ani în școlile din România începea un proiect de educație finanțat de Ministerul Mediului din Germania, care continuă acum prin diseminarea de către copii a bunelor practici învățate, dar și prin încheierea unor parteneriate între primării și școli din întreaga țară.
Unul dintre cele mai de succes programe de educație privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră desfășurate în școlile din România este proiectul BEACON (Bridging European and Local Climate) finanțat de Ministerul Mediului din Germania și care s-a desfășurat șapte țări europene: Cehia, România, Grecia, Polonia, Portugalia, Bulgaria și Germania. Partenerii din România selectați în proiect de către Germania au fost Asociația ENVIRON și SNRB (Sistemul Național pentru Reciclarea Bateriilor).
Succesul de care s-a bucurat BEACON în țara noastră a făcut ca el să continue prin crearea unor structuri de diseminare a informațiilor şi prin concretizarea unor parteneriate între unitățile de învățământ și autoritățile locale. Una dintre aceste acțiuni s-a desfășurat pe 10 februarie a.c., când a avut loc o întâlnire online între conducerea SNRB și reprezentanți ai asociațiilor locale interesate de modul în care pot reduce atât consumul de energie în clădirile publice, cât și emisiile de gaze cu efect de seră prin adoptarea unor metode specifice promovate în programul BEACON.
În cadrul discuției online președintele SNRB, Elena Gaspar-Ion a făcut o scurtă prezentare a rezultatelor programului: „în România au participat la acest proiect cinci municipalități și deși inițial urmau să fie implicate 10 școli, numărul lor a ajuns la 20. Au participat 15.000 de elevi, am avut 60 de workshopuri și peste 100 de lecții deschise. Ceea ce am reușit a fost crearea unei punți de legătură între autoritatea locală și școală și între nevoile pe care le are o instituție de învățământ din punct de vedere pedagogic, dar și din punct de vedere administrativ“.
SNRB a încheiat un parteneriat cu Ministerul Învățământului și a demarat înființarea cu ajutorul autorităților din Germania a unor consilii consultative la nivelul autorităților locale prin care s-a format o legătură între școli și primării pentru crearea unor comunități închegate și mai sensibile la problematica de mediu. Înființarea consiliilor consultative s-a făcut prin colaborarea dintre SNRB și Asociația Administratorilor Publici din România (AAPRO).
Președintele AAPRO, Marian Florea a precizat că în baza acestui parteneriat organizația pe care o conduce a depus împreună cu SNRB un nou proiect la EUKI (European Climate Initiative), instituție de finanțare a proiectelor Ministerului Mediului din Germania. „Scopul EUKI este de a finanța inițiative care se aliniază la inițiativele Ministerului Mediului din Germania. Proiectul pe care l-am depus împreună cu SNRB se referă la aceste consilii consultative și la dezvoltarea de competențe la nivel local, dar și la cel al administratorilor publici astfel încât să aducem împreună unități de învățământ și autorități locale“, a declarat Marian Florea.
La întâlnirea online au participat atât reprezentanți ai autorităților locale, cât și ai unor organizații neguvernamentale implicate în proiect.
„Dacă avem în vedere că în prezent au crescut enorm costurile la energie, putem vedea importanța pe care o are programul BEACON. În momentul în care copiii se duc acasă cu lucrurile deja învățate și știu care sunt toate metodele non-financiare, ei îi învață pe părinți ce măsuri simple pot lua pentru a face economie la factura de energie, ceea ce reprezintă un câștig pentru toată lumea“, a subliniat Elena Gaspar-Ion.• ecologic