FCC Environment România SRL, parte din Grupul FCC din Spania şi una din filialele companiei FCC Austria Abfall Service AG, operează primul depozit de deşeuri conform din România şi este una dintre companiile lider în managementul deşeurilor. Depozitul a fost proiectat, construit şi operaţionalizat la cele mai înalte standard impuse de Uniunea Europeană. Despre investiţiile făcute şi rezultatele obţinute, despre parteneriatul cu cetăţenii, dar şi despre problemele cu care se confruntă un investitor care e un exemplu de bună practică la nivel naţional, am vorbit cu directorul general al FCC Environment România, Florian Pop.● ecologic
ecologic: Vă rugăm să ne spuneţi ce înseamnă economia circulară pentru FCC Environment.
Florian Pop, directorul general al FCC Environment România: Grupul FCC Environment – din care face parte şi FCC Environment România – este una dintre companiile de top din domeniul managementului deşeurilor din Europa. Misiunea noastră, „Servicii pentru viitor“ şi modul în care privim deşeurile ca resursă sunt pilonii centrali ai politicii noastre de gestionare a afacerii în direcţia conceptului de economie circulară. În momentul de faţă contribuim la dezvoltarea economiei circulare prin furnizarea de sisteme eficiente de gestionare a deşeurilor care implementează tehnologii moderne de colectare, transport şi tratare, precum şi prin minimizarea cantităţilor depozitate şi transformarea deşeurilor într-o resursă valoroasă.
În fiecare an FCC Environment CEE readuce în circuitul economic peste jumătate de milion de tone materii prime secundare prin utilizarea unor sisteme precise de sortare în fiecare etapă a procesului de colectare şi separare. În total avem 95 de centre de colectare, 17 staţii de transfer şi 28 de instalaţii de sortare.
Centralele energetice şi depozitele de deşeuri FCC Environment CEE sunt echipate cu unităţi de cogenerare care produc 200 GWh/an. Cu ajutorul celor 12 instalaţii de RDF (combustibil derivat din deşeuri) şi a instalaţiilor specifice, FCC este capabilă să producă un combustibil special care poate fi utilizat la fabricile de ciment sau de var dotate cu cuptoare rotative. Adăugarea RDF permite înlocuirea combustibililor fosili convenţionali şi scade astfel producţia de emisii atmosferice dăunătoare.
ecologic: Aţi construit şi operaţi primul depozit de deşeuri ecologic din România. La cât s-a ridicat investiţia, în ce a constat şi care au fost principalele probleme pe care a trebuit să le rezolvaţi?
Florian Pop: În anul 2002 Compania ASA Servicii Ecologice – cum se numea atunci compania noastră – a semnat cu Primăria Arad un contract de concesiune a serviciului de depozitare pentru 20 de ani. În 2003 am început construcţia primului depozit ecologic cu fonduri proprii pe un teren de aproximativ 16 hectare, concesionat de Primăria Arad.
Proiectarea, construcţia şi operarea au avut la bază experienţa solidă în cadrul Grupului a companiei FCC Environment, care operează 30 de depozite.
Pe lângă straturile de impermeabilizare, care sunt riguros construite din punct de vedere al calităţii şi siguranţei, FCC a introdus un sistem special de senzori care în cazul nefericit al unei infiltraţii avertizează asupra locului unde este nevoie de remediere. Până în prezent nu au fost astfel de incidente.
Am inclus şi o staţie de tratare a levigatului, cu o capacitate de 60 mc/zi. De asemenea, în colaborare cu o firmă specializată, deponeul deţine şi operează o staţie de cogenerare care transformă gazul din depozit în curent electric, introducându-l în sistemul naţional. Până în acest moment investiţia este de aproximativ 6,5 milioane euro şi 9,2 milioane lei în Fondul de Recultivare şi Monitorizare.
Aşa cum am menţionat, având experienţă în cadrul Grupului nostru, la construcţia şi operarea depozitului nu am avut probleme majore. Dar deşi aparent gestionarea unui depozit pare simplă, în realitate este destul de complicată. Depozitarea primelor straturi de deşeuri trebuie să se facă în funcţie de natura lor, astfel încât drenajul levigatului să nu fie afectat. Stabilitatea depozitului este foarte importantă, deci amplasarea deşeurilor şi amestecarea lor trebuie să se facă după reguli clare. Unghiul în care se fac pantele trebuie respectat. Înălţimea depozitului trebuie să ţină seama de gradul de aşezare a deşeurilor în timp, de stratul de recultivare, astfel încât capacitatea să fie folosită la maximum.
De asemenea, este important ca în sezonul ploios să se acorde o atenţie deosebită gestionării levigatului care nu trebuie să afecteze mediul înconjurător. Accesul în zonele de depozitare prin construcţia de drumuri temporare sau definitive reprezintă un alt aspect esenţial pentru modul în care se depun deşeurile şi se formează corpul depozitului.
ecologic: În ce localităţi sunteţi prezenţi în România şi cum?
Florian Pop: În momentul de faţă suntem prezenţi în Bucureşti, Cluj, Oradea şi Timişoara prin puncte de lucru, iar în Arad avem sediul central. În primele patru localităţi şi în zonele lor limitrofe oferim servicii complexe de management al deşeurilor, cu precădere către clienţi din mediul privat, respectiv comercial şi industrial. În judeţul Arad, fiind parteneri în cadrul SMID, avem puncte de lucru la nivelul fiecărei componente a sistemului operat de compania noastră.
ecologic: Cum funcţionează Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor din Arad? Ce servicii asigură FCC Environment România?
Florian Pop: Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) din Arad funcţionează în parametri de normalitate, fiind într-o continuă îmbunătăţire, care dealtfel este necesară având în vedere anumite lacune administrative sau cadrul legal mereu în schimbare. Noi suntem parteneri ai acestui sistem încă de la proiectarea lui, având în vedere că Aradul este primul judeţ din ţară care a avut un depozit conform de deşeuri construit din resurse proprii de un operator privat.
Depozitul funcţionează, staţiile de transfer funcţionează, Zona 1 de colectare funcţionează, staţia de compost funcţionează, iar de curând a început să funcţioneze şi staţia de sortare. Mai sunt câteva carenţe la colectare în anumite zone, însă sperăm ca acestea să fie rezolvate cât de curând.
În judeţul Arad FCC Environment România are în concesiune serviciul de depozitare până în anul 2032 şi staţiile de transfer şi compost până în 2023. La staţiile de transfer preluăm deşeurile de la colectori şi asigurăm transferul lor din diferite zone către staţiile de compost şi sortare, precum şi la depozitul ecologic.
ecologic: Se face colectare separată în judeţul Arad? Pe câte fracţii?
Florian Pop: Da, în judeţul Arad se face colectare separată. Din cunoştinţele mele, în acest moment se face colectare separată pe patru fracţii în zona 1 şi pe două fracţii în celelalte zone. Dar dacă mă întrebaţi dacă se face eficient, atunci vă pot spune că nu. Cantitatea de material reciclabil amestecat cu gunoi menajer care ajunge la depozit este foarte mare, ceea ce duce la o creştere în volum a deşeului depozitat şi implicit la o scădere a capacităţii depozitului. De asemenea, cantitatea de compost care ajunge la staţie este încă una foarte mică.
ecologic: Când aţi pus în funcţiune staţia de compost şi cum valorificaţi produsul final?
Florian Pop: Am început operarea staţiei de compost din Arad la sfârşitul anului 2018. Este o staţie tip tunel, cu o capacitate mare, de 20.000 tone, foarte performantă, în care procesul de compostare este ajustat controlat, prin umiditate şi temperatură. În urma procesului de compostare aproape 45% din cantitate se evaporă din cauza umidităţii şi rezultă trei tipuri de compost.
Funcţionalitatea staţiei a început să producă efecte abia la mijlocul anului 2020, când au crescut cantităţile de deşeuri verzi şi/sau biodegradabile recepţionate, astfel încât procesul tehnologic a devenit sustenabil. În principal folosim intern produsul final, în vederea asigurării materiei prime pentru procesul de recultivare în cadrul depozitului, dar acum când cantităţile au început să crească, încercăm să găsim soluţii de a vinde compostul finit atât către autorităţi, cât şi către operatori privaţi care au nevoie de acest material.
ecologic: Cum apreciaţi rezultatele pe care le-aţi înregistrat în aceşti ani la compost? Cu aproximaţie, ce cantităţi de deşeuri aţi reuşit să deviaţi de la depozitare?
Florian Pop: În primul an de operare au intrat la compostare aproximativ 1.000 de tone, iar în anul 2020 aproape 4.000. Dacă se menţine nivelul actual de aproximativ 32 tone pe zi, estimăm ca în 2021 să fie compostate 7.700 tone. Aşadar, deşi a fost cam puţin pentru prima perioadă de funcţionare, au fost deviate de la depozitare aproape 5.000 tone de deşeuri în doi ani.
ecologic: Cât de importantă este crearea unui parteneriat real cu cetăţenii şi cu primăriile pentru realizarea unui sistem funcţional de gestionare a deşeurilor municipale?
Florian Pop: Crearea acestui parteneriat este esenţială. Fără implicarea cetăţenilor şi a autorităţilor locale sistemul nu poate funcţiona corect. De aceea am început recent discuţiile în vederea pregătirii unor campanii împreună cu autorităţile locale prin ADI SIGD Arad (ADI Sistem Integrat de Gestionare a Deşeurilor din judeţul Arad), precum şi cu ceilalţi operatori din sistem. Aceste programe de conştientizare a importanţei aportului fiecăruia la un mediu curat şi la o viaţă mai bună vor fi făcute pe diverse nivele şi canale de comunicare şi suntem optimişti că vom obţine rezultatele dorite.
ecologic: Cum colaboraţi cu organizaţiile de transfer de responsabilitate? Dar cu reciclatorii?
Florian Pop: Avem relaţii bune cu multe dintre OIREP-urile, OTR-urile şi reciclatorii cu care lucrăm. Cred că aceste relaţii ar putea fi îmbunătăţite atât prin proiecte comune, cât şi printr-o mai bună cunoaştere a mecanismului reciclării pe întregul flux. Mă refer la volatilitatea pieţei reciclabilelor ca preţ şi stocuri, dar şi la acceptarea de către OIREP-uri a cantităţilor tranzacţionate. De multe ori un blocaj în acest flux poate dăuna sistemului de reciclare, iar prin metode alternative producătorii pot devia de la reciclare cantităţi semnificative.
ecologic: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă un operator economic din domeniul gestionării deşeurilor în relaţia cu autorităţile locale?
Florian Pop: Problemele principale cu care s-a confruntat compania noastră au fost blocajele la încasarea contravalorii serviciilor prestate, întârzierile la aprobarea tarifelor şi reechilibrarea balanţei comerciale.
ecologic: Ce planuri de viitor aveţi?
Florian Pop: În 2020 s-a semnat prelungirea contractului de concesiune pentru serviciul de depozitare până în anul 2032 şi dorim să extindem depozitul. FCC Environment dispune de un teren cu suprafaţa de 25 hectare scos din sectorul agricol, pentru care a obţinut un plan de urbanism zonal cu următoarele destinaţii: extindere depozit ecologic, construcţia unui depozit şi platforme pentru deşeuri din construcţii şi demolări, staţie de tratare mecano-biologică, staţie de producţie RDF şi alte dotări pentru managementul deşeurilor. Valoarea estimată a investiţiei este de 10-12 milioane euro. De asemenea, FCC Environment România are în vedere şi alte proiecte la nivel naţional pentru anii următori, proiecte de anvergură, care se vor desfăşura în concordanţă cu stadiul de dezvoltare a managementului deşeurilor în România.●