Un anunț venit din Ungaria a creat o oarecare îngrijorare în rândul celor care lucrează în gestionarea deșeurilor municipale din România. În țara vecină întreg sistemul de gestionare a deșeurilor municipale a fost concesionat firmei MOL, o companie de petrol și gaze privată, controlată în mare măsură de statul maghiar și care a făcut în ultimii ani investiții mari în reciclarea deșeurilor atât în Ungaria, cât și în alte țări din Europa. Îngrijorările companiilor româneşti sunt destul de întemeiate. Dacă va intra şi pe piaţa deşeurilor din ţara noastră, MOL ar putea fi un competitor periculos pentru orice altă firmă fiindcă, spre deosebire de toată industria românească, compania maghiară ar putea beneficia de sprijinul direct al ministrului UDMR al Mediului.• Matei Dumitru
Investiții de 463 milioane euro
Pe 15 iulie 2022 Guvernul Ungariei a anunțat că MOL a câștigat concesionarea gestionării deșeurilor la nivel național pentru o perioadă de 35 de ani și urmează să acopere întregul lanț valoric al industriei pentru deșeurile solide municipale începând cu 1 iulie 2023. Astfel, MOL va gestiona anual 4,7 milioane tone deșeuri municipale – în special deșeuri solide – din totalul de 20 milioane tone generate anual.
Cele mai mari venituri vor proveni din taxele de salubrizare reglementate, din contribuția producătorilor prin sistemul de răspundere extinsă, din taxele de depozitare și din vânzarea materialelor reciclabile în cadrul grupului MOL sau clienților din afara companiei.
MOL va investi 185 miliarde HUF (aproximativ 463 milioane euro) în achiziția unor firme ca NHKV, responsabilă de coordonarea sistemului maghiar de management al deșeurilor și NHSZ, furnizorul de servicii publice pe piața de gestionare a deșeurilor municipale, cu scopul de a dezvolta managementul deșeurilor, inclusiv infrastructura de colectare și pretratare, cu o obligație de investiție în primii zece ani ai contractului de concesiune. Compania va investi și în incineratoare capabile să utilizeze cel puțin 100.000 tone deșeuri în fiecare an pentru producția de energie. În primii cinci ani ai contractului se vor face de asemenea investiții în utilizarea materialelor reciclate și în dezvoltarea tehnologiilor de reciclare.
Capitalul social al companiei se ridică la 102.428.682.578 HUF, constituit din 819.424.824 acțiuni ordinare nominale seria A cu o valoare nominală de 125 HUF, 578 acțiuni ordinare nominative seria C cu o valoare nominală de 1.001 HUF și acțiunea preferențială cu vot nominal din seria B cu o valoare nominală de 1.000 HUF şi care acordă deținătorului drepturi preferențiale, aceasta aparținând Guvernului Ungariei, iar MOL va plăti statului maghiar o taxă de concesiune de 100 milioane HUF pe an.
Reciclare modernă
În august 2018 Grupul MOL a semnat un acord de cooperare strategică cu compania germană de tehnologie de reciclare APK, cea care a dezvoltat tehnologia revoluționară Newcycling®, pe bază de solvenți, care permite recuperarea materialelor de înaltă calitate din ambalaje complexe cu mai multe straturi.
Ferenc Horváth, vicepreședintele executiv MOL Downstream, a explicat atunci raționamentul care a dus la semnarea acordului de colaborare: „în conformitate cu strategia MOL 2030, luăm măsuri pentru a ne dezvolta afacerea petrochimică și pentru a intra în industrii intensive cu parteneri strategici. Observăm o cerere în creștere din partea clienților noștri pentru materiale plastice reciclate și în același timp ne angajăm pe deplin în ideea economiei circulare și a durabilității. Aspirăm să devenim lideri în reciclare în Europa Centrală și de Est și marcăm astfel prima etapă pe acest drum. MOL, în calitate de jucător consacrat în domeniul polimerilor în Europa Centrală și de Est, împreună cu un partener inovator ca APK, va lucra la dezvoltarea în continuare a tehnologiei Newcycling® și o va aduce în regiunea noastră centrală, unde nevoia și potențialul de reciclare a deșeurilor din plastic sunt semnificative. La MOL Group știm că este important să construim un viitor mai durabil și să răspundem cererii tot mai mari de produse din plastic reciclat din partea clienților noștri. Noul parteneriat MOL cu compania inovatoare germană APK este un pas important în misiunea noastră de a deveni lider regional în reciclarea materialelor plastice. Prin noul acord, MOL va sprijini finalizarea fabricii APK din Merseburg, Germania, care urmează să dezvolte Newcycling®, iar în viitor împreună cu partenerul nostru dorim să aducem această tehnologie inovatoare și în regiunea noastră“.
MOL și ReMat
În aprilie 2022 MOL Group a achiziționat ReMat Zrt., un reciclator cu fabrici situate în localitățile Tiszaújváros și Rakamaz din Ungaria, care avea și un centru logistic în Bratislava, Slovacia. ReMat era lider de piață în reciclarea materialelor plastice din Ungaria, cu o capacitate anuală de procesare de 25.000 tone și aproape 200 de angajați.
ReMat folosește deșeuri de plastic din surse casnice și industriale fabricând o gamă largă de granule din polietilenă și polipropilenă și alte produse. Compania deține un sistem de selectare automată, precum și echipamente de curățare și regranulare de la producători de top, cu care poate procesa până la 25.000 tone anual. Cu această achiziție, MOL și-a dezvoltat soluții personalizate pentru plastic virgin și reciclat spre a satisface cererea din ce în ce mai mare a clienților săi pentru materiale circulare.
Grupul MOL și-a lansat în februarie anul trecut strategia „Shape Tomorrow“, pe deplin integrată cu politica sa de sustenabilitate 2030+, și a început deja să acționeze. Unul dintre prin- cipalii piloni este integrarea economiei circulare în operațiunile MOL, iar în următorii cinci ani compania va investi 1 miliard USD pentru noi proiecte dedicate economiei circulare, integrarea și utilizarea deșeurilor fiind elemente cheie ale noii abordări.
Gabriel Szabó, vicepreședintele executiv MOL pentru segmentul Downstream, a declarat că achiziționarea ReMat este doar un pas în politica MOL de aliniere la economia circulară. „Avem nevoie de plastic în viața noastră de zi cu zi. Plasticul este bun; ceea ce nu ne place sunt deșeurile de plastic netratate care poluează planeta. MOL a început să investească în economia circulară pentru că ne dorim cu toții să trăim într-un mediu mai bun, iar pentru asta avem nevoie de mai multe produse reciclate. În plus, există o cerere din ce în ce mai mare de material reciclat din partea clienților noștri, astfel încât cauza bună se întâlnește aici cu oportunități bune de afaceri. Având în vedere acest lucru, în ultimii doi ani am început să construim un portofoliu puternic în jurul reciclării. Și nu ne vom opri aici: pentru o economie net zero trebuie de asemenea să folosim tot felul de deșeuri ca resurse, într-un mod mult mai inteligent decât cum o facem astăzi. Scopul nostru este să devenim un jucător cheie în economia circulară cu emisii scăzute de carbon din Europa Centrală și de Est, iar noua achiziție este un pas major către acest obiectiv fascinant“.
MOL a dezvoltat și alte investiții și caută permanent oportunități de a crește ponderea materialelor reciclate în portofoliul său de produse, inclusive prin reciclare chimică. În noiembrie 2019 a achiziționat Aurora Kunststoffe GmbH, o companie de reciclare din Germania. Cu o capacitate totală anuală combinată de 40.000 tone de la Aurora și ReMat, MOL oferă o gamă largă de compuși durabili și regranulați pentru industria auto și de ambalare. Recent, MOL a intrat și într-un parteneriat strategic cu Swiss Meraxis pentru a dezvolta în viitor producția de recompuși de poliolefină.
Producția de bitum-cauciuc
În 2012 MOL a deschis pe platforma sa de la Zala o fabrică pilot de bitum-cauciuc cu o capacitate anuală de 5.000 tone. Ca răspuns la creșterea cererii, în primăvara anului 2019 compania a început construcția unei noi fabrici, finalizată în 2020.
Fabrica de bitum-cauciuc de la Zala în care MOL a investit 8,5 milioane euro a ajuns la o capacitate de producție de 20.000 tone pe an prin reciclarea a jumătate de milion de anvelope uzate, care reprezintă aproximativ 3.000 tone deșeuri de cauciuc, respectiv 10% din deșeurile de anvelope generate anual în Ungaria.
„Bitumul de cauciuc stabilizat chimic este brevetat de MOL, iar vânzarea licenței ar putea fi o oportunitate suplimentară, pentru care noua fabrică servește ca un excelent exemplu. În ultimii opt ani aproximativ 150 kilometri tronsoane de drum au fost construiți sau recondiționați în Ungaria folosind bitum de cauciuc, care acum poate crește ca volum datorită capacității de producție nou adăugate. Producția de 20.000 tone acoperă aproximativ 10-15% din cererea internă de bitum. Grupul MOL își propune să se consolideze ca lider de piață în domeniul reciclării în Europa Centrală și de Est, fiind pe cale de a îndeplini strategia „Enter Tomorrow 2030“, iar finalizarea acestei noi fabrici este un alt element de construcție pe calea noastră. Capacitatea de 96 tone pe zi este suficientă pentru a satisface cererea de bitum pentru volume mai mari de lucrări de construcții de drumuri. În plus, această cantitate oferă posibilitatea de a exploata noi oportunități de afaceri în țările învecinate“, a declarat vicepreședintele MOL pentru segmentul Downstream, Tibor Zsinkó.
În condițiile în care resursele naturale sunt din ce în ce mai scumpe și mai greu de procurat, drumurile din bitum de cauciuc pot deveni noua soluție constructivă. Aceasta ar putea duce la o îmbunătățire vizibilă pe termen lung a condițiilor drumurilor, deoarece aderența excelentă a bitumului-cauciuc la minerale reduce riscul de formare a gropilor, iar capacitatea sa mai mare de încărcare va duce la o probabilitate mai mică de apariție a șanțurilor. În jurul zonelor rezidențiale poate fi un motiv important pentru companiile de construcții să folosească bitum-cauciuc pentru a obține niveluri semnificativ mai scăzute de zgomot din trafic, reducând poluarea fonică.