O ințiativă cetățenească cere Comisiei Europene introducerea „Cotelor de Aer“ pentru populație

Sursa foto: climateataglance.com

S-au dus vremurile când legislaţia europeană se făcea prin Directive care erau dezbătute în Parlament şi abia apoi transpuse în legislaţia naţională. Au apărut Regulamentele care se aplică imediat în toate ţările membre şi mai nou, „iniţiativele cetăţeneşti“, folosite în special în legiferarea celor mai sensibile subiecte, cum ar fi taxarea cetăţeanului european pentru emisiile de CO2 rezultate din încălzirea locuinţelor, din transportul cu maşina personală sau, de ce nu, pentru toate cumpărăturile pe care le face. O astfel de iniţiativă, numită „Cote de Aer“ (Air-Quotas) a fost acceptată pe 19 iunie a.c. de Comisia Europeană.• Monica Matei

Inițiativa cetățenească europeană intitulată „Cote de aer“ (Air-Quotas) solicită Comisiei Europene să înființeze în fiecare țară un mecanism de cote de carbon atribuite fiecărui cetățean şi va trebui să acopere absolut toate achizițiile de bunuri și servicii. Vă prezentăm în continuare textul acestei iniţiative cetățenești, care nu este nici pe departe de a fi o glumă, ea fiind deja înregistrată la Comisia Europeană.

Obiectivele Air-Quotas

Noi, cetățenii Europei, care am devenit conștienți de pericolul climatic aflat în centrul celei de-a șasea extincții care este în curs, solicităm Comisiei Europene să înființeze o adunare climatică care să conducă în fiecare țară la introducerea un mecanism de cotă de carbon al cetățenilor care să încurajeze întreprinderile să se decarbonizeze la cererea consumatorilor.

Mecanismul ar trebui să acopere toate achizițiile de bunuri și servicii și va începe simbolic cu un domeniu critic, transportul aerian. Campania de informare „Cote de aer“ va face posibilă înțelegerea mecanismului comercial dintre deficitele și excedentele de carbon pe baza unei distribuții echitabile care va scădea de la an la an, în conformitate cu Acordul de la Paris și cu anunțul Uniunii Europene de reducere cu 55% a emisiilor de CO2.
• Vor exista trei faze ale adunării climatice: un sondaj, formularea de către cetățenii selectați prin tragere la sorți, împreună cu experți și reprezentanți aleși, și în final, referendumuri naționale pentru implementare în fiecare țară a sistemului „Cote de Aer“.

Accentul inițial va fi pus pe transportul aerian, va duce la o campanie media și ar putea fi folosit ca rampă de lansare a Cotelor de Aer (pentru o perioadă însă scurtă de timp, deoarece transportul aerian reprezintă doar 5% din amprenta de carbon a Europei).

httpsjoyfitnessandstyle.wordpress.com site
Sursa foto: joyfitnessandstyle.wordpress.com

Păstrarea planetei, abordarea preocupărilor

În prezent știm că amprenta climatică a acțiunii umane pe planetă trebuie redusă drastic pentru ca Pământul să rămână viabil în limitele naturale de absorbție a gazelor cu efect de seră, de care umanitatea este responsabilă. Potrivit cercetătorilor europeni IPCC grupați sub Copernicus, producția antropică globală este acum de 54 Gt (miliarde de tone) de CO2, din care doar 41 Gt sunt de CO2 (celelalte gaze sunt predominant metan și protoxid de azot, estimate a fi cu 31% mai dăunătoare și de mai lungă durată decât CO2). Între anii 2013 și 2022, absorbția naturală de către plante și păduri a fost de 12 Gt/an și de 10 Gt de oceane (conform Proiectului Global Carbon), dar aceste 21 Gt vor scădea la 16-18 Gt până în 2050.

Dacă în 2050 vor fi 8-9 miliarde de oameni, pentru a atinge echilibrul pe care IPCC a arătat că este necesar, va trebui să ne reducem amprenta la nivel global de la 6,75 tone în prezent la 2 tone pe cap de locuitor pe an.

Există diferențe majore între țările semnatare ale Acordului de la Paris. Franța emite anual 9 tone de CO2 pe cap de locuitor, Germania 12 tone, Canada 18 tone, Statele Unite 20 tone și România 6 tone.

IPCC subliniază că planeta nu va mai fi aptă să trăiască decât dacă reducem amprenta la 2 tone de CO2 până în 2050. Francezii trebuie să treacă de la 9 tone la 2 tone, americanii de la 20 tone la 2 tone, chinezii de la 6 tone la 2 tone, africanii de la 3 tone la 2 tone.

Cum putem realiza reducerea de CO2? Bazându-ne pe mecanismul european al cotelor industriale, care nu a dat rezultate și a dus la cunoscuta fraudă în materie de TVA care a costat statele membre 6 miliarde euro?

• Bazându-ne pe taxa pe carbon susținută de Jean Tirole și economiștii neoliberali? Ea este considerată dăunătoare pentru societate și s-a dovedit a fi ineficientă în Suedia, unde este în vigoare de 30 de ani fără a reduce amprenta de carbon.

Bazându-ne pe investiții masive estimate la câteva sute de miliarde pe an, dar încă fără a avea garanția succesului?

Dezbaterile climatice din februarie până în aprilie 2021 au evaluat și analizat toate aceste scenarii, susținătorii fiecărei soluții fiind invitați să ia cuvântul. Acest lucru a dus la cinci criterii de eficiență, care arată că un cont de carbon este cel mai bun mecanism.

Care sunt acestea:
1. Calculați toate gazele cu efect de seră, indiferent dacă sunt produse local sau importate;
2. Asigurați reduceri anuale de cel puțin 6% (procentele variază de la țară la țară);
3. Contribuiți la justiția socială;
4. Implicați toate părțile interesate, inclusiv serviciile publice și întreprinderile;
5. Optați pentru mijloace mai puțin coercitive, susţinând libertatea și acceptarea.

Ce este o Cotă de Carbon?

Acest mecanism care este susținut de 25 de parteneri ai alianței pentru Cota de carbon are doi piloni:
Pilonul 1. Susținătorii Cotei de carbon propun să ofere fiecărui francez 9.000 de puncte de carbon pe an (media franceză de 9.000 kg CO2e) pentru a „plăti“ conținutul de carbon al tuturor achizițiilor de bunuri și servicii. Această alocare va fi reînnoită și redusă cu 6% în fiecare an pentru a ajunge la 2 tone în anul 2050.
Pilonul 2. Se va solicita fiecărei companii să țină un registru al carbonului (conturi simplificate) care să permită ca toate bunurile și serviciile să fie facturate cu conținutul lor de carbon din facturile furnizorilor. Tocmai această etichetare generalizată este cea care redă puterea consumatorilor și impune companiilor să se decarbonizeze dacă doresc să-și păstreze clienții.

Gestionarea disparităților

Cei mai dependenți de consum vor înregistra pierderi înainte de sfârșitul anului și vor avea nevoie de un surplus de cote de carbon, iar bursele locale își vor dovedi utilitatea pentru a oferi cetățenilor posibilitatea de a cumpăra sau vinde surplusuri de cote de CO2, deoarece oferta națională de cote de carbon va trebui respectată. Acesta este beneficiul social al acestui mecanism: posibilitatea celor mai cumpătați (de multe ori din necesitate economică) de a câștiga bani din surplusul acestui tip de venit universal din carbon.

Investopedia.com site
Sursa foto: Investopedia.com

Iar în conformitate cu regulile comune ale laureatei premiului Nobel, Elinor Ostrom (https://ro.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom), „moneda de carbon“ va fi gestionată nu de întreprinderi sau de stat, ci de o Agenție comună independentă, ca în Sistemul francez de securitate socială din 1945.

Atribuțiile „Agenției Carbonului“

• Agenția va avea o gamă largă de sarcini, inclusiv menținerea contului de carbon al fiecărei persoane, monitorizarea bilanțurilor de carbon ale companiilor (obligația de a echilibra veniturile și cheltuielile ca într-un bilanţ) și păstrarea nomenclaturii vamale care stabilește standardele de import și de export;
• Va avea structuri de guvernanță solide pentru a preveni frauda;
• Va oferi un cadru de stabilire a prețurilor pentru tranzacționarea cotelor de carbon între indivizi (carbonul nu va avea valoare monetară pentru întreprinderi) și va monitoriza reducerea amprentei de carbon a serviciilor publice, care ar trebui, de asemenea, să scadă în medie cu 6% pe an, ținând cont de starea de sănătate și de nevoile educaționale ale fiecărui cetățean;
• Vor fi propuse schimburi de cote de carbon regionale mai degrabă decât schimburi naționale. Se recomandă ca modalitățile multipolare de organizare să fie cât mai aproape de cetățeni.

Inițiativa cetățenească „Cote de Aer“ propune lansarea încă de anul acesta a unei vaste campanii privind un cont de carbon pentru aviație, care să implice astfel „cea mai simbolică“ sursă de gaze cu efect de seră – aeronavele. Și aceasta chiar dacă impactul aviației reprezintă doar 5% din amprenta climatică totală a UE. Alocarea anuală pentru cei 450 milioane de europeni ar începe de la 500 puncte de carbon sau kilograme de CO2 în primul an.

Mai multe despre cei care au lansat inițiativa cetățenească „Cote de Aer“ acceptată de Comisia Europeană găsiți aici.

Newsletter Ecologic

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Adrian Corbu a preluat conducerea AFM

După ce Adrian Laurențiu Neculaescu a devenit parlamentar, conducerea Administraţiei Fondului pentru Mediu a fost preluată de Adrian Corbu....

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services