În mările Europei pot avea loc anual aproape 3.000 de deversări ilegale de apă de santină de la nave comerciale, mult mai multe decât se estima anterior, arată o investigație realizată de Lighthouse Reports.
Apa de santină este un amestec de lichide din camera mașinilor unei nave, care pe lângă petrol conține numeroase substanțe toxice, inclusiv lubrifianți, solvenți și poluanți periculoși cum ar fi plumbul și arsenul. Tratarea acestor ape pentru înlăturarea poluanților sau descărcarea lor în porturi pentru a fi preluate spre procesare este costisitoare, iar unele nave preferă să le deverseze direct în mare, producând daune ecosistemelor acvatice.
Reporterii de la Lighthouse Reports au apelat la imagini din satelit, la informații publice și la mărturiile unor avertizori pentru a analiza sute de incidente de scurgeri potențial ilegale. Concluziile arată că deși sunt alertate în urma monitorizărilor prin satelit, adesea statele europene nu acționează sau acționează prea târziu, după ce probele au dispărut, iar cazurile de urmărire penală sunt foarte puține.
EMSA (European Maritime Safety Agency) face monitorizări prin satelit și când identifică o deversare suspectă alertează imediat țara UE relevantă, care ar trebui să trimită o navă sau un avion să verifice situația și apoi să informeze EMSA. În 2020 agenția a semnalat 7.672 de cazuri suspecte, dar a primit informări doar pentru o treime din ele, din care 208 s-au dovedit deversări ilegale.• Alexandra Popescu