23.4 C
București
vineri, iunie 14, 2024
Mai mult

    Red Point: O nouă abordare a conceptului de preluare de responsabilitate

    Deșeurile de echipamente electrice, electrocasnice și electronice reprezintă o provocare la nivel global mult mai complexă decât îndeplinirea obiectivelor de colectare și reciclare. Din această perspectivă, organizația de transfer de responsabilitate Red Point abordează în mod deosebit relația cu producătorii și importatorii de echipamente electrice și electrocasnice.

    Piața echipamentelor electrice și electrocasnice este una dinamică chiar și într-o perioadă dominată de incertitudini, în care logistica a fost afectată mai întâi de pandemie și apoi de războiul din Ucraina. La nivel global se constată o creștere de la 1.385 miliarde USD în 2021 la 1.540 miliarde USD în 2022, cu o rată CAGR (Compound Annual Growth Rate) de 11,2%. Acest trend este posibil să continue, prognozele optimiste fiind estimate la 2.273,74 miliarde USD în 2026, cu o rată CAGR de 10,2% (https://www.reportlinker.com/p06247432/ ?utm_source=GNW).
    Din această piață, echipamentele destinate utilizatorilor casnici reprezintă o piață estimată la 630 miliarde USD în anul 2022, urmând o posibilă creștere de până la 750 miliarde USD în 2026 (https://www.statista.com/outlook/cmo/household-appliances/worldwide#revenue).
    Această creștere este în mare măsură generată de avansul tehnologic și de viteza de adoptare a unor noi tehnologii precum IoT (Internet of Things) sau rețelele 5G. Producătorii sunt giganți industriali, companii cu zeci sau sute de mii de angajați și cifre de afaceri de ordinul miliardelor de dolari.

    iStock 937089030
    Sursa foto: istockphoto.com

    În acest context, concurența nu mai constă doar în a oferi funcționalități suplimentare, un cost redus sau servicii post-vânzare de calitate; goana după diferențiatori, precum și creșterea nivelului de conștientizare publică a efectelor consumerismului. Producătorii sunt obligați să adopte strategii de sustenabilitate prin care să își eficientizeze afacerea, dar și să dovedească publicului atașamentul față de un set de valori care astăzi include tot ce ține de protecția mediului. Astfel, un survey al website-urilor producătorilor cu venituri mai mari de un miliard USD arată că 100% dintre aceștia au o strategie proprie în domeniul economiei circulare și publică rapoarte periodice de sustenabilitate.
    În România situația e mai complicată întrucât domeniul este încă în mare măsură green field. La nivel corporate este dificil să găsești și să recrutezi specialiști, iar asta se vede din numărul mic al programelor care au un obiectiv mai ambițios decât cel de comunicare și conștientizare. Dacă producătorii au la nivel global deziderate ca zero waste to landfill, zero net emissions, 100% reparable product, green design, green manufacture, green operation sau green recycle, în România încă discutăm despre cum să convingem populația să colecteze separat.

    Politica Red Point

    reciclare electrocasnice
    Sursa foto: istockphoto.com

    Red Point a fost înființată în anul 2020 cu scopul de a oferi un portofoliu mai larg de servicii producătorilor și importatorilor de echipamente electrice și electronice. Astfel, primul lucru pe care noi îl facem atunci când începem colaborarea cu un producător sau un importator este să înțelegem abordarea brandului la nivel global, strategia și politicile în domeniul sustenabilități și urmărim cu mare atenție proiectele pilot implementate în alte state în care brandul este prezent. Specialiștii noștri încearcă apoi să califice aceste inițiative în funcție de aplicabilitatea lor la specificul pieței și la obiectivele organizației din România și să propună clientului un portofoliu de proiecte a căror implementare să sprijine realizarea în România a obiectivelor macro asumate la nivel global.
    De asemenea, urmărim și participăm la dezbaterile ce au loc la nivel european și încercăm să avertizăm clienții și partenerii noștri cu privire la modificările legislative ce urmează să se producă, astfel încât aceștia să poată acționa din timp în sensul asigurării conformării, fără a înregistra perturbări majore ale fluxurilor operaționale.
    În domeniul transferului de responsabilitate, angajamentul nostru este pentru transparență. În cursul lunii iunie vom finaliza implementarea unei platforme informatice care să automatizeze complet fluxul de asigurare a îndeplinirii țintelor de reciclare astfel încât toți actorii – de la generatori, colectori, reciclatori, clienți și până până la alte tipuri de parteneri – vor putea vedea în timp real statusul activităților pe care le desfășoară împreună cu noi, vor putea realiza toate operațiunile online și vor avea acces la un sistem de tip „business intelligence“ prin intermediul căruia să seteze și să urmărească evoluția indicatorilor de performanță specifici. Utilizarea unui astfel de instrument nu doar că va ușura interacțiunea între participanții la flux, dar va reprezenta și o garanție a corectitudinii în tranzacțiile efectuate.

    Colaborarea cu Arctic

    flikr
    Sursa foto: flickr.com

    Astfel, o poveste de succes pentru Red Point este colaborarea cu Arctic, cel mai mare producător local de echipamente electrice și electrocasnice, membru al grupului Arçelik, grup cu peste 20.000 de angajați și o cifră de afaceri de peste 4 miliarde USD. Începând cu luna noiembrie a anului 2021, Red Point Management Solutions a preluat responsabilitatea pentru reciclarea unui număr semnificativ de echipamente puse pe piață de către producător, iar în prezent este în curs de implementare prima campanie comună derulată alături de brand și autoritățile publice locale.
    Ambiția Red Point este aceea de a reuși să sprijine producătorii și importatorii autohtoni astfel încât aceștia să devină ei înșiși exemple de bune practici în cadrul grupurilor multinaționale din care fac parte, iar proiectele pe care le implementăm în România să fie o sursă de inspirație și pentru alții. Pentru că noi, Red Point, tratăm responsabilitatea cu responsabilitate!

    Newsletter Ecologic