Este un mesaj pe care toate autoritățile publice locale și centrale ar trebui să îl promoveze către cetățeni. Acesta este mesajul pe care Asociația OIREP Ambalaje îl transmite prin campania națională de informare și educare privind colectarea separată a deșeurilor de ambalaje de către populație – Un’ Doi Trei – susținută de membrii acesteia: Clean Recycle, Ecologic 3R Ambalaje, Eco-Rom Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management și Green Resources Management și organizată în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. •
Să colectezi separat este SIMPLU | de BUN SIMȚ | NORMAL | CIVILIZAT
Campania se desfășoară în perioada mai – iulie 2022 la nivel național, scopul fiind de a informa și educa cetățenii în vederea implementării colectării separate a deșeurilor de ambalaje la sursa de generare.
Colectarea separată pare pentru foarte mulți români un ritual foarte complicat, ce presupune mulți pași și infrastructură specială. Când, de fapt, colectarea separată înseamnă un minimum de atenție în privința ambalajelor pe care le folosim.
Pentru a schimba un comportament este nevoie de timp, dar mai ales de educație. De pași repetați până când aceștia ajung să fie făcuți mecanic sau din reflex.
Campania a fost lansată în data de 3 mai 2022 în cadrul unei conferințe de presă, cu participarea ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tánczos, și a reprezentanților Asociației OIREP Ambalaje – Geanin Șerban, președinte și Mihaela Frăsinea nu, director executiv -, în prezența membrilor Asociației OIREP Ambalaje: Clean Recycle, Ecologic 3R Ambalaje, Eco-Rom Ambalaje, Eco Synergy, Financiar Recycling, GreenPoint Management și Green Resources Management.
Necesitatea unei campanii de comunicare vizând COLECTAREA SEPARATĂ a deșeurilor de ambalaje
„Dacă vorbim despre deșeurile de ambalaje, OIREP-urile au reușit în ultimii ani să îndeplinească obiectivele de valorificare, respectiv reciclare ale producătorilor care introduc pe piață bunuri ambalate, dar știm cu toții că într-un timp foarte scurt obiectivul pe care trebuie să-l îndeplinim va crește foarte mult: de la 60% la 65% și în câțiva ani la 70% și vă rog să ne credeți pe cuvânt că orice procent de la acest nivel în sus se obține extrem de greu. Eforturile pentru a crește gradul de reciclare cu unu – două procente, sunt substanțiale.
Dacă mergem mai departe și extindem cadrul vorbind despre deșeuri în general și aici fac referire la deșeurile municipale – obiectivele vor crește de la 50% la 60%, respectiv la 65% în următorii ani, dar ținând cont de procentul de 14% anunțat astăzi oficial privind gradul de îndeplinire a acestui obiectiv de către autoritățile locale, este clar că împreună trebuie să depunem eforturi substanțiale ca România să recupereze acest decalaj“, a declarat Geanin ȘERBAN, președintele Asociației OIREP Ambalaje în cadrul conferinței de presă pentru lansarea campaniei naționale Un’ Doi Trei.
Principalele motive pentru care valorificarea și reciclarea încă reprezintă o provocare pentru țara noastră sunt lipsa unei infrastructuri suficiente și de proximitate de susținere a colectării separate a deşeurilor pentru cetățeni și a unor campanii naţionale de informare şi educare pentru populaţie, respectiv a unor beneficii de ordin financiar prin tarifare diferențiată conform principiului „Plătești pentru cât arunci“.
Colectarea separată la sursa de generare, în fiecare gospodărie, este primul pas din procesul de reciclare, ce contribuie semnificativ la reducerea poluării, economisirea energiei, conservarea resurselor naturale și creșterea calității vieții și a aerului, inclusiv la obținerea unor produse și ambalaje mai ieftine.
Conform Planului Național de Redresare și Reziliență al României aprobat de Consiliul UE, România nu își permite să se axeze pe un singur aspect, cum ar fi asigurarea capacității de colectare, sortare sau reciclare/compostare. Problema deșeurilor trebuie abordată la nivel național, pe toate nivelurile de competențe și atribuții, coordonând mai atent și mai ferm activitățile asumate de autoritățile locale, cu dezvoltarea unor politici coerente care să prioritizeze prevenirea generării deșeurilor, să dezvolte recuperarea și reutilizarea acestora, urmate de investiții majore în sisteme de colectare separată și reciclare și, nu în ultimul rând, alinierea între capacitatea logistică și comportamentul responsabil al cetățenilor, adică educare – conștientizare – implicare.
Mesajul campaniei Un’ Doi Trei și necesitatea diseminării acestuia
Obiectivul campaniei Un’ Doi Trei este de a informa corect cetățenii, de a educa și de a SCHIMBA COMPORTAMENTUL celor care nu colectează separat încă. Diferențiatorul campaniei este dat de simplificarea mesajului, punând întregul proces de colectare separată într-o lumină mult mai SIMPLĂ, pentru ca fiecare cetățean să poată aborda acest gen de comportament dezirabil, acela de a colecta separat deșeurile de ambalaje acasă, la birou sau pe stradă. Acest diferențiator transformă mesajul într-unul ușor de diseminat. De aceea, campania și-a propus să ajungă la cât mai mulți oameni cu mesajul: Desfaci. Folosești. Arunci unde şi cum trebuie.
„Am decis să continuăm susținerea campaniilor finanțate de OIREP-uri și implementate de către autoritățile locale, iar în paralel să venim pentru prima oară (…) cu un mesaj general care să poată fi folosit de partenerii noștri mai departe, pentru a-l întări și pentru a-l completa în funcție de modul de dezvoltare, de etapa în care se află sistemul de gestionare a deșeurilor în fiecare județ.
Toți suntem conștienți că indiferent de sistemul de gestionare a deșeurilor pe care îl alegem, el va avea succes doar dacă cetățeanul este implicat. Iar prin campania Un’ Doi Trei vrem să-i spunem cetățeanului care sunt beneficiile pe care le va obține el, ca individ, noi, ca societate, și eventual generațiile viitoare cărora le suntem datori să le lăsăm resurse, astfel încât să realizeze că printr-un efort minim, făcut la el în casă, la serviciu sau pe stradă, va simți și el și noi toți următoarele beneficii din punctul nostru de vedere.
În primul rând, știm cu toții că este normal: cumperi un bun ambalat, rămâi cu ambalajul și îl arunci. Noi venim cu campania Un’ Doi Trei să spunem: în momentul în care îl arunci, aruncă-l unde trebuie. Sticla la sticlă, hârtia în containerul pentru hârtie, plasticul și metalul separat. De ce trebuie să facem acest lucru? Pentru că suma pe care o vom plăti pentru gestionarea deșeurilor ar trebui să fie din ce în ce mai mică. Dacă separăm aceste deșeuri la sursă, costurile ulterioare ale operațiilor de colectare, transport, sortare și alte costuri aferente vor fi diminuate, iar calitatea deșeului care ajunge la reciclatori va fi mult mai bună, astfel venitul obținut de către sistem va crește, compensând parțial aceste costuri“, a declarat Geanin ȘERBAN, președintele Asociației OIREP Ambalaje, în cadrul conferinței de presă pentru lansarea campaniei naționale Un’ Doi Trei.
Mai multe detalii despre campania Un’ Doi Trei sunt dispo-nibile pe pagina www.oirep.ro/undoitrei și pe canalele dedicate campaniei: Facebook: @PlatformaUnDoiTrei | Instagram: @un_doi_trei | YouTube: @Un’ Doi Trei.• ASOCIAŢIA OIREP AMBALAJE