20.5 C
București
vineri, iunie 14, 2024
Mai mult

    Un nou regulament pentru decarbonizarea sectorului maritim

    Sursa foto: ecologic

    Consiliul Uniunii Europene a adoptat în data de 25 iulie 2023 un nou Regulament privind așa-numita inițiativă „FuelEU maritime“, prin care Comisia Europeană urmăreşte reducerea amprentei de carbon în sectorul transportului maritim.

    Referindu-se la decizia luată de Consiliu, Raquel Sánchez Jiménez, ministrul spaniol al transporturilor, mobilității și agendei urbane, a declarat: „Noua lege va oferi securitate juridică operatorilor de nave și producătorilor de combustibil și va ajuta la demararea producției pe scară largă a combustibililor maritimi durabili, realizând astfel în mod substanțial obiectivele noastre climatice la nivel european și global.“

    Obiectivele principale ale noului regulament, care face parte din pachetul UE „Fit for 55“, sunt: creșterea cererii și utilizării combustibililor regenerabili, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, asigurarea unei bune desfășurări a traficului maritim și evitarea denaturărilor pieței interne.

    Noua legislație urmărește să plaseze transportul maritim pe traiectoria obiectivelor climatice ale UE pentru 2030 și 2050 și ar trebui să joace un rol fundamental în îndeplinirea legislației europene privind clima.

    Principala prevedere ale noului regulament este luarea de măsuri pentru garantarea faptului că intensitatea gazelor cu efect de seră a carburanților utilizați de sectorul maritim va scădea treptat în timp, de la 2% în 2025 până la 80% în 2050.

    Alte puncte prevăd „un regim special de stimulare pentru a sprijini adoptarea așa-numiților combustibili regenerabili de origine nebiologică (RFNBO) cu un potențial ridicat de decarbonizare“ şi excluderea combustibililor fosili din procesul de certificare.

    În plus, începând cu 2030 toate navele, inclusiv cele de pasageri, vor fi obligate să utilizeze alimentarea cu energie electrică de pe uscat pentru toate nevoile de electricitate pe toată perioada în care sunt ancorate pe chei în porturile mari ale UE, în vederea atenuării poluării aerului în porturi, care sunt adesea aproape de zonele dens populate.

    Veniturile generate de punerea în aplicare a Regulamentului („sancțiuni FuelEU“) vor fi utilizate pentru finanţarea unor proiecte de sprijinire a decarbonizării sectorului maritim.● ecologic

    Newsletter Ecologic