Acord provizoriu cu privire la dreptul la reparare şi reutilizare

Sursa foto: Uniunea Europeană

Consiliul și Parlamentul European au ajuns pe 1 februarie a.c. la un acord provizoriu cu privire la Directiva care promovează repararea bunurilor defecte sau stricate, cunoscută și sub denumirea de Directiva privind dreptul la reparare (sau R2R). Legislația convenită le va uşura consumatorilor repararea în locul cumpărării unui obiect nou prin facilitarea, accelerarea, transparența și atractivitatea accesului la serviciile de reparare.

Acordul provizoriu se aplică tuturor produselor cu cerințe de reparare în temeiul legislației UE, stabilește o obligație de reparare pentru producătorii de bunuri cu cerințe de reparare, stabilește un formular european de informații care oferă consumatorilor date esențiale privind serviciul de reparații și unifică platformele naționale de informații privind repararea într-o singură platformă europeană online.

„Prin acordul la care s-a ajuns pe 1 februarie, Europa face o alegere clară pentru reparare și nu pentru eliminare. Facilitând repararea bunurilor defecte, nu numai că oferim o nouă viață produselor noastre, ci și creăm locuri de muncă de bună calitate, ne reducem deșeurile, ne limităm dependența de materii prime străine și ne protejăm mediul“, a declarat Alexia Bertrand, secretarul de stat belgian pentru buget și protecția consumatorilor.

Prioritatea: reparare și reutilizare

Foarte adesea, atunci când aspiratorul, mașina de spălat vase, o mașină de cafea sau orice alt produs se strică sau este defect, este mai ușor să se arunce și să se cumpere unul nou decât să se repare, în special atunci când garanția legală a expirat. Directiva asupra căreia colegiuitorii au convenit oferă stimulente consumatorilor să prelungească durata de viață a produsului prin repararea acestuia, fapt ce va stimula sectorul reparațiilor, va reduce deșeurile și va promova modele de afaceri mai durabile.

În acest scop, directiva propune un nou set de instrumente pentru a face reparațiile mai atractive pentru consumatori. Acestea includ:
• posibilitatea consumatorilor de a solicita producătorilor să repare produse care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în temeiul legislației UE (de exemplu, mașini de spălat rufe, aspiratoare sau telefoane mobile);
• un formular european privind informațiile referitoare la reparații, pe care reparatorii îl pot oferi consumatorilor, cu informații clare, cum ar fi condițiile de reparare, timpul necesar pentru finalizarea lucrărilor, prețurile, produsele de înlocuire etc. (directiva include un model al acestui formular în Anexa 1);
• o platformă europeană online pentru reparații care să faciliteze stabilirea de contacte între consumatori și reparatori;
• prelungirea cu 12 luni a perioadei de garanție a vânzătorului după repararea unui produs.

Principalele elemente ale acordului

Acordul provizoriu la care s-a ajuns menține dreptul consumatorilor de a alege între reparare și înlocuire atunci când un produs este rupt sau defect. Acordul sprijină, de asemenea, obiectivele generale ale directivei, dar introduce unele îmbunătățiri în ceea ce privește domeniul de aplicare, obligația de reparare, conținutul formularului de informare și platforma online.

Domeniul de aplicare

Acordul provizoriu menține domeniul de aplicare al directivei la acele produse pentru care legislația UE stabilește cerințe privind potențialul de reparare (de exemplu, mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase, frigidere sau aspiratoare). În viitor, Comisia Europeană poate introduce cerințe reparabile pentru noile produse, prin intermediul regulamentului privind proiectarea ecologică, care va fi apoi adăugat pe lista produselor reglementate de Directiva R2R (Anexa 2).

Acordul obligă producătorii să furnizeze informații privind piesele de schimb pe site-ul lor web, să le pună la dispoziția tuturor părților din sectorul reparațiilor cu un preţ rezonabil și să interzică practicile care împiedică utilizarea pieselor de schimb la mâna a doua sau a pieselor de schimb realizate cu ajutorul imprimatelor 3D de către reparatorii independenți.

Obligația de reparare și libertatea de alegere

Textul convenit impune producătorilor să efectueze reparațiile necesare într-un termen rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este furnizat gratuit, la un preț rezonabil, astfel încât consumatorii să fie încurajați să opteze pentru reparații. Cu toate acestea, acordul menține, de asemenea, dreptul consumatorilor de a alege între repararea și înlocuirea produselor defecte în perioada de răspundere a vânzătorului inclusă în garanție. În cazul în care consumatorul alege repararea bunului, perioada de răspundere a vânzătorului va fi prelungită cu 12 luni din momentul în care produsul este adus în starea de conformitate. Această perioadă poate fi prelungită în continuare de statele membre, dacă doresc acest lucru.

Formularul european privind informațiile referitoare la reparații

Pentru a reduce birocrația pentru reparatori (în special pentru cei mici), furnizarea unui formular european standardizat este opțională. Cu toate acestea, în cazul în care reparatorii furnizează formularul consumatorului, condițiile prevăzute în formular vor fi obligatorii pentru aceștia. Formularul trebuie furnizat gratuit, deși consumatorului i se poate cere să plătească costul serviciului de diagnosticare. Informațiile esențiale incluse în formular vor fi valabile timp de 30 de zile calendaristice, dar consumatorul și reparatorul pot conveni să prelungească această perioadă.

Platforma europeană online pentru reparații

Acordul propune şi crearea unei platforme europene online de reparații, concepută și operată la nivel european, în loc de 27 de platforme naționale. Scopul platformei este de a pune la dispoziția consumatorilor diferitele servicii de reparații la nivelul UE, dar și la nivel transfrontalier și în fiecare stat membru. Prin urmare, platforma UE va avea secțiuni pentru fiecare stat membru, informațiile provenind, de asemenea, de la platformele naționale de reparații, publice sau private. În același timp, platformele naționale vor avea posibilitatea de a include informații cu privire la inițiativele de reparare plasate sub responsabilitatea comunității.

Acordul provizoriu la care s-a ajuns cu Parlamentul European pe 1 februarie a.c. trebuie să fie aprobat și adoptat în mod formal de ambele instituții în perioada următoare.

Această propunere de Directivă a fost prezentată de Comisia Europeană la 22 martie 2023 și face parte din Noua agendă privind consumatorii și din Planul de acțiune privind economia circulară. Acesta completează alte inițiative legislative recente de promovare a consumului durabil, cum ar fi Regulamentul privind proiectarea ecologică (care va promova producția de produse reparabile) și Directiva privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi (care le va permite consumatorilor să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză la punctul de vânzare).• ecologic

Newsletter Ecologic

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Bringo și Carrefour lansează primul serviciu de colectare a ambalajelor cu garanție SGR

Bringo și Carrefour România anunță o nouă funcție inovatoare: colectarea ambalajelor cu garanție din Sistemul Garanție-Returnare la comenzile plasate...

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services