22.8 C
București
sâmbătă, iunie 22, 2024
Mai mult

    Războiul viitorului a început: Volkswagen vs. Tesla

    Sursa foto: Tesla.com

    Viitorul este cu siguranță unul electric. Cel puțin în ceea ce privește industria automobilului. Deși suntem de-abia la începuturile unei noi ere a mobilității, când infrastructura de încărcare este practic inexistentă și vânzările de mașini electrice sunt mai mult decât modeste, toți marii constructori de automobile au planuri pe termen scurt și pe termen mediu, fiind dispuși să cheltuiască miliarde de euro pentru electrificare și sustenabilitate.• Stelian Damov

    Tesla, un succes al inovației și al pieței de capital

    În industria auto, dominată de tradiție, experiență și ani mulți de cercetare-dezvoltare, a apărut cam de nicăieri o companie a­me­ricană care s-a concentrat exclusiv pe producerea de automobile electrice. Apariția s-a produs în perioada în care industria auto a Statelor Unite „a predat armele“ în fața competitorilor, recunoscând supremația mărcilor europene sau japoneze.
    Tesla, constructorul american cu sediul în Silicon Valley (Palo Alto), a început timid în anii 2000, primul său automobil fiind Tesla Roadster, prezentat în premieră în 2005 și intrat în pro­ducție în 2008. De atunci, micuța și promițătoarea companie s-a dezvoltat incredibil de rapid, ajungând în 2021 cea mai mare com­panie auto din lume după capitalizare. Numai în 2020 prețul acțiunilor sale a crescut cu 740%, ceea ce i-a făcut pe unii a­na­-liști ai pieței de capital să avertizeze că Tesla este o companie pu­ternic supraevaluată.

    Model S
    Sursa foto: Tesla.com

    În perioada în care companiile japoneze promovau automobilele hibride în special pe piața americană, unde circulau în mod curent vehicule cu motoare de peste 4 litri alimentate cu ben­zină, Tesla a avut o abordare radicală: motorizare 100% electrică. Motoarele hibride nu își propuneau nimic spectaculos, ci doar o reducere a consumului de carburant, devenit din ce în ce mai scump, reducere prin eficientizarea propulsiei. Adică alături de motorul clasic pe benzină apare un motor electric care să mai „ajute“ din când în când, motor alimentat de la o baterie care se încărca din mers, prin recuperarea pierderilor, în special la frânare. Cel mai cunoscut model hibrid este Toyota Prius, mai popular în Statele Unite decât în Europa. Evident, motorul hibrid doar a deschis apetitul pentru motoarele electrice, în schimb a­bor­darea Tesla a fost una revoluționară.
    Tesla Roadster, primul automobil electric produs de companie, s-a vândut în 1.200 de exemplare, fiind produs timp de 4 ani, între 2008 și 2012. Pentru un constructor de automobile se­rios, cifrele acestea sunt o glumă proastă. Practic Tesla a început să conteze de-abia din 2012, când a intrat în producția de se­rie Model S, un automobil sedan. În 2015 a intrat în producție SUV-ul de lux Model X, iar în 2017 Model 3, cel mai accesibil ca preț. Din 2020 se produce Model Y, primul crossover Tesla, astfel că în acest moment întreaga gamă de mașini a mărcii este com­pusă din 4 modele. Din nou, dacă ne uităm la producătorii tradiționali și vechi, o gamă de 4 modele poate stârni de la zâmbete la hohote de râs. Vă puteți imagina Mercedes, BMW, Audi, Toyota, Renault și mulți alții cu doar câte 4 modele?

    Mai mult, producția Tesla în 2020 a fost de o jumătate de mi­li­on de automobile, acesta fiind un obiectiv atins. Cu alte cuvinte, ceea ce și-au propus americanii înseamnă doar un mic procentaj din ceea ce produc marile companii din industrie. Spre com­parație, la Mioveni înainte de pandemie se produceau a­proa­pe 350.000 de automobile Dacia pe an. Iar Dacia este doar unul dintre brandurile Grupului Renault. Și cu toate acestea, as­cen­siunea și succesul de piață înregistrate de Tesla în numai 10 ani au dat fiori tuturor giganților din lumea auto. Foarte probabil că decizia de a trece la electrificare este și un efect al presiunii pe care l-a generat compania americană.
    Creșterea companiei a început cu achiziționarea în 2010 a u­nei fabrici care a fost denumită Gigafactory Fremont, unde va fi asamblat Model S doi ani mai târziu. De atunci s-a tot extins rețeaua de fa­brici: Gigafactory Nevada, Gigafactory New York, Gigafactory Shanghai, iar acum sunt în construcție Gigafactory Texas și Gigafactory Berlin. Decizia de a construi o fabrică Tesla în Europa ar putea fi considerată tupeu, dar o fabrică în Germania, chiar în capitală, este clar o palmă dată tuturor constructorilor germani de automobile. În zece ani compania a crescut mai ceva ca Făt-Frumos. Tesla înseamnă mai mult decât mașini, căci a investit în domenii complementare automobilului electric: în energie solară și robotică. Pe măsură ce își va extinde capacitățile de pro­ducție, compania va deveni un jucător important pe piață și prin prisma numărului de automobile vândute.
    Totuși, ceea ce i-a speriat cel mai mult pe cei care conduc nu­mele grele din industria auto a fost capitalizarea spectaculoasă pe care a înregistrat-o Tesla. Așa se face că într-un timp record a ajuns cea mai valoroasă companie auto din lume: la 1 iulie 2020 a depășit-o pe Toyota, având o capitalizare de piață de 206 miliarde dolari.

    Volkswagen, o combinație tradiție – emoție – viziune

    Istoria mărcii Volkswagen începe în anul 1934, cu automobilul Kafer, un proiect al regimului nazist încredințat de însuși Hitler unui austriac de renume, Ferdinand Porsche. La acea vreme automobilul era un produs de lux, destinat aproape exclusiv celor bogați și era nevoie de un au­tomobil popular, ieftin, accesibil cât mai multor oameni. În­tr-o perioadă agitată, premergătoare celui de-al Doilea Răz­boi Mon­dial, proiectul a su­fe­rit numeroase modificări și a­daptări, dar într-un final s-a a­juns la de­nu­mirea Volkswagen și a fost con­struită fabrica de la Wolfsburg, unde se află și as­tăzi sediul central al companiei.

    DB2015AL04112 large
    Sursa foto: Volkswagen newsroom

    Poate că cel mai emoțional mo­del auto din istoria omenirii ră­mâne acest Volkswagen Kafer – „bros­cuța“, cum i se spune în Ro­mâ­nia, ori „Beetle“ în țările de limbă engleză. După „broscuță“ a venit rândul modelului Golf, care a ajuns la cea de a op­ta generație. Nu întâmplător cla­sa compactă, sau clasa C, mai poar­tă și numele de Clasa Golf. Sau cel puțin germanilor și filogermanilor le place să îi spună așa.
    Scandalul Dieselgate din 2015, când producătorul german a fost prins fraudând rezultatele la emisiile de noxe pentru motoarele TDI fabricate în perioada 2009-2015, a reprezentat un moment de cumpănă pentru companie. În SUA, pentru a stinge scan­dalul, Volkswagen s-a angajat să plătească tuturor clienților înșelați între 5.100 și 10.000 de dolari în funcție de model și anul de fabricație, plus contravaloarea mașinii. Șocul financiar a fost depășit, iar lucrurile par date uitării mai ales în Europa, unde com­pania nu a avut de suferit decât foarte puțin, și asta doar la capitolul imagine.
    Grupul Volkswagen este unul dintre giganții planetei. Anul trecut de exemplu a vândut peste 9,1 milioane automobile, dintre care peste 371.000 vehicule comerciale. Dar să nu uităm că 2020 a fost anul declanșării pandemiei, în care vânzările s-au pră­bușit câteva luni. Practic au fost vândute cu 15% mai puține mașini în comparație cu anul precedent și dacă facem un pic de aritmetică rezultă că în 2019 producătorul a vândut peste 10,7 milioane de mașini. Aproape un milion de mașini pe lună! Este însă această dimensiune un avantaj sau un dezavantaj în raport cu marile schimbări ce se prefigurează?