Războiul viitorului a început: Volkswagen vs. Tesla

Sursa foto: Tesla.com

Viitorul este cu siguranță unul electric. Cel puțin în ceea ce privește industria automobilului. Deși suntem de-abia la începuturile unei noi ere a mobilității, când infrastructura de încărcare este practic inexistentă și vânzările de mașini electrice sunt mai mult decât modeste, toți marii constructori de automobile au planuri pe termen scurt și pe termen mediu, fiind dispuși să cheltuiască miliarde de euro pentru electrificare și sustenabilitate.• Stelian Damov

Tesla, un succes al inovației și al pieței de capital

În industria auto, dominată de tradiție, experiență și ani mulți de cercetare-dezvoltare, a apărut cam de nicăieri o companie a­me­ricană care s-a concentrat exclusiv pe producerea de automobile electrice. Apariția s-a produs în perioada în care industria auto a Statelor Unite „a predat armele“ în fața competitorilor, recunoscând supremația mărcilor europene sau japoneze.
Tesla, constructorul american cu sediul în Silicon Valley (Palo Alto), a început timid în anii 2000, primul său automobil fiind Tesla Roadster, prezentat în premieră în 2005 și intrat în pro­ducție în 2008. De atunci, micuța și promițătoarea companie s-a dezvoltat incredibil de rapid, ajungând în 2021 cea mai mare com­panie auto din lume după capitalizare. Numai în 2020 prețul acțiunilor sale a crescut cu 740%, ceea ce i-a făcut pe unii a­na­-liști ai pieței de capital să avertizeze că Tesla este o companie pu­ternic supraevaluată.

Model S
Sursa foto: Tesla.com

În perioada în care companiile japoneze promovau automobilele hibride în special pe piața americană, unde circulau în mod curent vehicule cu motoare de peste 4 litri alimentate cu ben­zină, Tesla a avut o abordare radicală: motorizare 100% electrică. Motoarele hibride nu își propuneau nimic spectaculos, ci doar o reducere a consumului de carburant, devenit din ce în ce mai scump, reducere prin eficientizarea propulsiei. Adică alături de motorul clasic pe benzină apare un motor electric care să mai „ajute“ din când în când, motor alimentat de la o baterie care se încărca din mers, prin recuperarea pierderilor, în special la frânare. Cel mai cunoscut model hibrid este Toyota Prius, mai popular în Statele Unite decât în Europa. Evident, motorul hibrid doar a deschis apetitul pentru motoarele electrice, în schimb a­bor­darea Tesla a fost una revoluționară.
Tesla Roadster, primul automobil electric produs de companie, s-a vândut în 1.200 de exemplare, fiind produs timp de 4 ani, între 2008 și 2012. Pentru un constructor de automobile se­rios, cifrele acestea sunt o glumă proastă. Practic Tesla a început să conteze de-abia din 2012, când a intrat în producția de se­rie Model S, un automobil sedan. În 2015 a intrat în producție SUV-ul de lux Model X, iar în 2017 Model 3, cel mai accesibil ca preț. Din 2020 se produce Model Y, primul crossover Tesla, astfel că în acest moment întreaga gamă de mașini a mărcii este com­pusă din 4 modele. Din nou, dacă ne uităm la producătorii tradiționali și vechi, o gamă de 4 modele poate stârni de la zâmbete la hohote de râs. Vă puteți imagina Mercedes, BMW, Audi, Toyota, Renault și mulți alții cu doar câte 4 modele?

Mai mult, producția Tesla în 2020 a fost de o jumătate de mi­li­on de automobile, acesta fiind un obiectiv atins. Cu alte cuvinte, ceea ce și-au propus americanii înseamnă doar un mic procentaj din ceea ce produc marile companii din industrie. Spre com­parație, la Mioveni înainte de pandemie se produceau a­proa­pe 350.000 de automobile Dacia pe an. Iar Dacia este doar unul dintre brandurile Grupului Renault. Și cu toate acestea, as­cen­siunea și succesul de piață înregistrate de Tesla în numai 10 ani au dat fiori tuturor giganților din lumea auto. Foarte probabil că decizia de a trece la electrificare este și un efect al presiunii pe care l-a generat compania americană.
Creșterea companiei a început cu achiziționarea în 2010 a u­nei fabrici care a fost denumită Gigafactory Fremont, unde va fi asamblat Model S doi ani mai târziu. De atunci s-a tot extins rețeaua de fa­brici: Gigafactory Nevada, Gigafactory New York, Gigafactory Shanghai, iar acum sunt în construcție Gigafactory Texas și Gigafactory Berlin. Decizia de a construi o fabrică Tesla în Europa ar putea fi considerată tupeu, dar o fabrică în Germania, chiar în capitală, este clar o palmă dată tuturor constructorilor germani de automobile. În zece ani compania a crescut mai ceva ca Făt-Frumos. Tesla înseamnă mai mult decât mașini, căci a investit în domenii complementare automobilului electric: în energie solară și robotică. Pe măsură ce își va extinde capacitățile de pro­ducție, compania va deveni un jucător important pe piață și prin prisma numărului de automobile vândute.
Totuși, ceea ce i-a speriat cel mai mult pe cei care conduc nu­mele grele din industria auto a fost capitalizarea spectaculoasă pe care a înregistrat-o Tesla. Așa se face că într-un timp record a ajuns cea mai valoroasă companie auto din lume: la 1 iulie 2020 a depășit-o pe Toyota, având o capitalizare de piață de 206 miliarde dolari.

Volkswagen, o combinație tradiție – emoție – viziune

Istoria mărcii Volkswagen începe în anul 1934, cu automobilul Kafer, un proiect al regimului nazist încredințat de însuși Hitler unui austriac de renume, Ferdinand Porsche. La acea vreme automobilul era un produs de lux, destinat aproape exclusiv celor bogați și era nevoie de un au­tomobil popular, ieftin, accesibil cât mai multor oameni. În­tr-o perioadă agitată, premergătoare celui de-al Doilea Răz­boi Mon­dial, proiectul a su­fe­rit numeroase modificări și a­daptări, dar într-un final s-a a­juns la de­nu­mirea Volkswagen și a fost con­struită fabrica de la Wolfsburg, unde se află și as­tăzi sediul central al companiei.

DB2015AL04112 large
Sursa foto: Volkswagen newsroom

Poate că cel mai emoțional mo­del auto din istoria omenirii ră­mâne acest Volkswagen Kafer – „bros­cuța“, cum i se spune în Ro­mâ­nia, ori „Beetle“ în țările de limbă engleză. După „broscuță“ a venit rândul modelului Golf, care a ajuns la cea de a op­ta generație. Nu întâmplător cla­sa compactă, sau clasa C, mai poar­tă și numele de Clasa Golf. Sau cel puțin germanilor și filogermanilor le place să îi spună așa.
Scandalul Dieselgate din 2015, când producătorul german a fost prins fraudând rezultatele la emisiile de noxe pentru motoarele TDI fabricate în perioada 2009-2015, a reprezentat un moment de cumpănă pentru companie. În SUA, pentru a stinge scan­dalul, Volkswagen s-a angajat să plătească tuturor clienților înșelați între 5.100 și 10.000 de dolari în funcție de model și anul de fabricație, plus contravaloarea mașinii. Șocul financiar a fost depășit, iar lucrurile par date uitării mai ales în Europa, unde com­pania nu a avut de suferit decât foarte puțin, și asta doar la capitolul imagine.
Grupul Volkswagen este unul dintre giganții planetei. Anul trecut de exemplu a vândut peste 9,1 milioane automobile, dintre care peste 371.000 vehicule comerciale. Dar să nu uităm că 2020 a fost anul declanșării pandemiei, în care vânzările s-au pră­bușit câteva luni. Practic au fost vândute cu 15% mai puține mașini în comparație cu anul precedent și dacă facem un pic de aritmetică rezultă că în 2019 producătorul a vândut peste 10,7 milioane de mașini. Aproape un milion de mașini pe lună! Este însă această dimensiune un avantaj sau un dezavantaj în raport cu marile schimbări ce se prefigurează?

Grupul Volkswagen cuprinde: grupul de mărci de volum – Volkswagen Passenger Cars, Seat, Skoda și Volkswagen Vehicule Comerciale; grupul de mărci premium – Audi, Lamborghini și Ducati; Sport & Luxury – Porsche, Bentley și Bugatti (cu observația că din 2021 Bentley urma să treacă în rândul mărcilor premium); grupul de mărci Truck & Bus – Scania și MAN. Așadar, Grupul este format din niște grupulețe mai mici.
În anul 2020, conform raportului anual, cele mai vândute mo­dele ale Grupului Volkswagen au fost Tiguan cu 591.000 de unități și Polo cu 488.000 de unități comercializate în întreaga lume. Prin comparație, numai cu modelul Tiguan producătorul a vândut mai multe automobile decât Tesla! Dar cum viitorul sună electric, să vedem cum se mișcă Grupul Volkswagen. Nici nu s-au stins efectele scandalului Dieselgate și noua conducere a anunțat în 2016 programul orientat spre viitor „TOGETHER – Strategy 2025“. Declarația de intenție este generoasă și ambițioasă: „căutăm să facem Grupul Volkswagen mai concentrat, mai eficient, mai inovator, mai orientat către clienți și mai durabil și să fie îndreptat sistematic spre generarea de creștere profitabilă“. În termeni generali, un lider din lumea auto le-a spus tuturor ceva de genul „viitorul vostru este împreună cu noi, toată lumea o să fie mulțumită, iar noi o să facem profit!“.
În cel mai dificil an pentru industria auto, producătorul german a raportat un profit net care a depășit 4 miliarde euro. Așadar, resurse financiare pentru investiții sunt disponibile fără pro­bleme. Pentru consolidarea poziției de lider global, Grupul a anunțat zilele trecute că va investi peste un miliard de euro în ur­mătorii 5 ani numai în America Latină, o piață pe care o consideră cheie pentru viitorul apropiat. Investițiile făcute de Volk­s­wagen sunt însă impresionante și constante.
La Salzgitter a construit o fabrică de baterii pentru modelele ac­tuale, dar deja este prea puțin. În același oraș sunt în derulare al­te două proiecte importante: o fabrică pen­tru reciclarea bateriilor uzate, dar și o fa­brică complet nouă pentru viitoarea ge­nerație de baterii. Grupul ia în considerare con­struirea unei alte fabrici împreună cu partenerul american Quantumscape pentru a produce așa-numitele ba­terii cu stare so­lidă, o dezvoltare ulterioară a bateriilor li­tiu-ion obișnuite folosite în prezent la ma­șinile electrice.

DB2021AU00607 large
Sursa foto: Volkswagen newsroom

În momentul de față aproape întreaga gamă de automobile Volkswagen are și câte o variantă hibridă. Este un prim pas, in­ter­mediar – probabil cel mai facil pentru un constructor de talia aceasta – pe dru­mul spre viitorul electric. Numai că vii­torul electric al lui Volkswagen este deja palpabil; a început cu gama ID. Mai întâi a fost ID.3, primul automobil complet electric și cu propria individualitate, care nu are nicio legătură cu vreun model anterior al producătorului. După care la scurt timp a venit ID.4, un SUV complet electric. Nici nu ne-am obișnuit bine cu ideea că Volkswagen face și mașini electrice, că deja este a­nunțată premiera lui ID.5. Este pur și simplu copleșitoare capacitatea producătorului de a propune mașini noi pe bandă rulantă. Iar electrificarea nu va fi doar pentru brandul Volkswagen, ci și pentru celelalte mărci din portofoliu, căci cel mai mare avantaj îl reprezintă sinergia grupului. Pe baza unei noi platforme, e­lec­trică de data aceasta, vor apărea noi modele și la Audi, Skoda sau Seat. Și cu toate acestea, ofensiva electrică a Grupului Volks­wagen se va dezlănțui peste câțiva ani, cu modelul care se va numi Trinity. Ținta este deja fixată!
Cu Trinity, Volkswagen vrea să devină lider de piață la mașinile electrice din 2026 și, mai presus de toate, să învingă Tesla. Pentru aceasta urmează să fie construită o nouă fabrică, foarte aproape de una existentă. După toate probabilitățile, își va construi propria uzină pentru modelul Trinity lângă sediul central din Wolfsburg, pe un teren liber și disponibil.

VW Factory ID.3 large
Sursa foto: Volkswagen newsroom

Trinity este de așteptat să fie complet operațional în 2026. Este un sistem de vehicul complet reproiectat în care urmează să fie utilizate cele mai moderne motoare electrice, precum și soft­ware-ul autoprogramat, tehnologiile de rețea și de conducere autonomă de la Volkswagen. Pentru a face acest lucru, constructorul folosește o platformă dezvoltată suplimentar, numită SSP. Pe această bază tehnică urmează să fie produse peste 40 de milioane de mașini. Acesta este răspunsul Volkswagen la sfidarea celor de la Tesla.
Deși startul electrificării s-a dat în urmă cu aproximativ 10 ani, coloșii din lumea auto au stat în expectativă, sau cel puțin așa a părut. Marile grupuri din Europa nu s-au străduit să fie pi­onieri în domeniu, lăsându-i pe japonezi și americani să experimenteze și să ia un oarecare avans tehnologic. Problemele europenilor sunt ceva mai complexe, căci pe lângă producerea au­to­mobilului electric propriu-zis se adaugă și cerințele din partea po­liticului, care prin Green Deal transformă efectiv întregul con­cept de producere a autovehiculelor.

S-a estimat că în 2020 pe șoselele din întreaga lume circulau de­ja peste 10 milioane de automobile. La cum evoluează lucrurile, până la sfârșitul deceniului numărul vehiculelor electrice (EV) va crește exponențial și după părerile analiștilor vor fi în circulație a­pro­ximativ 100 de milioane de automobile cu sistem de propulsie electric.
Apar însă noi provocări, noi investiții imense de făcut, mai ales în ceea ce privește bateria. Va fi nevoie de cantități mult mai mari de li­tiu, nichel, mangan sau cobalt, ceea ce va duce la deschiderea mul­tor exploatări miniere noi. Va fi nevoie de un număr mult mai mare de baterii propriu-zise. Va fi nevoie de baterii mult mai performante, cu puteri mai mari și care să asigure o autonomie sporită față de performanțele actuale care fac din automobilul electric mai mult un vehicul urban. Va fi nevoie de o rețea extinsă de stații de încărcare. Va fi nevoie de soluții pentru reciclarea bateriilor. Va fi o bătălie uriașă pentru accesul la resursele minerale, dar mai ales pentru un lanț de aprovizionare stabil.
Toate acestea reprezintă foarte multe variabile care pot influența ma­jor evoluția industriei auto în următorii 8-10 ani. În prezent a­sis­tăm la întreruperi dureroase ale producției din cauza semicon­duc­torilor, așa-numita criză de cipuri, ceva de neimaginat până în urmă cu doi ani și pe care nimeni nu a putut să o anticipeze.
Pe de altă parte, trecerea de la motorul clasic la cel electric presupune o perioadă de tranziție de câteva zeci de ani. Nimic nu se va în­tâmpla peste noapte. Se estimează că la această oră în lume sunt 1,4 miliarde autovehicule. Așadar 100 de milioane de mașini e­lectrice în 2030 reprezintă doar începutul perioadei de tranziție.

Newsletter Ecologic

Primește știrile pe e-mail. Introdu adresa de email și apasă butonul Mă abonez

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Articolul precedent
Articolul următor

Articole recente:

Mircea Fechet cere demisia directorilor Romsilva

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, cere public demisia directorilor de la departamentele Economic, Fond Forestier, Investiții și Comercial ale Romsilva,...

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Din aceeași categorie:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services