Amestecul în politică a lui Elon Musk și remarcile făcute față de Europa au dus la o scăderea drastică a căderea vânzărilor Tesla în zona europeană, ceea ce îi pune în pericol veniturile obținute din vânzarea de certificate altor producători de automobile care încearcă astfel să evite plata penalităților pentru neîndeplinirea țintelor de emisii.
Producătorii de automobile europeni riscă să plătească amenzi în cazul în care nu reușesc să își îndeplinească obiectivele de reducere a emisiilor de CO2, dar se pot eschiva de la aceste plăți cumpărând certificate de la un producător de automobile electrice. Iar Tesla este unul dintre acești producători.
Încă de la înființare, Tesla a obținut miliarde de dolari din astfel de scheme. În 2024, a obținut 2,76 miliarde de dolari din tranzacții cu certificate de emisii, înregistrând o creștere anuală de 54%, arată raportul său anual privind veniturile financiare. Anul acesta trei mari producători auto, Stellantis, Toyota și Ford, au decis să cumpere certificate de emisii de la producătorului american de automobile.

Toate previziunile privind vânzările Tesla în Europa erau mai mult decât optimiste până când Elon Musk și-a arătat deschis sprijinul pentru partidul german de extremă dreapta „Alternativa pentru Germania“ și a folosit în mod repetat salutul nazist.
În replică, mai mulți politicieni și reprezentanți ai societății civile au cerut boicotarea mărcii americane.Rezultatul a fost că vânzările Tesla au scăzut cu 60%. Dar acest lucru s-a întâmplat nu numai în Germania. Conform lobby-ul auto ACEA, vânzările Tesla în Europa au scăzut în ianuarie cu 50%, în ciuda faptului că, în aceeași lună, vânzările de vehicule electrice crescut cu 34%.
O tendință similară se observă în Norvegia și Franța, unde vânzările Tesla au scăzut cu 38%, respectiv 63%. Mai mult, o treime dintre proprietarii de Tesla intervievați de publicația EenVandaag au spus fie că și-au vândut Tesla, fie că plănuiesc să facă acest lucru ca reacție la observațiile lui Musk. „Dacă aș fi știut cum este acum, nu aș fi luat niciodată un Tesla“, a spus unul dintre respondenți.

Mulți dintre cei care conduc încă Tesla aplică pe mașini autocolante cumpărate de pe Amazon sau Alibaba cu textul: „Am cumpărat asta înainte ca Elon Musk să înnebunească“.
Nici în America Tesla nu stă prea bine. Donald Trump, prietenul și șeful lui Musk, a semnat în primele zile de la preluarea mandatului de președinte al USA un ordin executiv prin care a eliminat orice fel de subvenții acordate pentru achiziționarea de mașini electrice. În aceste condiții, Tesla s-ar putea să nu poate onora înțelegerea cu cele trei mari grupuri de constructori auto – Steantis, Ford și Toyota. „Dacă lucrurile merg în continuare prost pentru constructorul american de automobile s-ar putea ca Tesla să nu aibă suficiente certificate pentru ceea ce a promis“, a declarat Peter Mock, directorul general al Consiliului Internațional pentru Transport Curat. „Ceea ce este sigur este că Tesla este sub presiune“, a concluzionat Peter Mock.• Andrei Mincu