De Ziua Mediului, ministrul Costel Alexe a lansat marca înregistrată „Produs în Arie Naturală Protejată“. Acest brand este dedicat produselor din România care îşi au circuitul de producţie în orice arie naturală protejată din ţară. Prin acest demers autorităţile vor să compenseze limitarea activităţilor economice din zonele naturale protejate. Din declaraţiile autorităţilor, până acum 1.200 de producători vor să solicite dreptul de utilizare a mărcii înregistrate „Produs în Arie Naturală Protejată“.● Diana Uţă
În data de 5 iunie 2020 ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, împreună cu premierul României, Ludovic Orban, au lansat o nouă marcă menită să sprijine activităţile economice din zonele naturale protejate. Evenimentul a fost organizat într-un sit Natura 2000, în pădurea Cernica, unde câteva zeci de agenţi economici care îşi desfăşoară activitatea în arii protejate şi-au prezentat produsele.
„Vreau ca astăzi, de Ziua Mediului, să nu ne limităm doar la o sărbătoare simbolică. Vreau să facem ceva concret spre ceea ce am decis că facem: pasul la economia verde. Suntem una dintre ţările care semnează declaraţia prin care Pactul Ecologic European devine motor de dezvoltare post- COVID. România are şansa unui motor de înaltă performanţă pentru o viitoare economie verde: avem în ţară 1.574 de arii naturale protejate. Un sfert de ţară deţine deja combustibilul verde de creştere. Iar peste 2 milioane de români care locuiesc în prezent în ariile naturale protejate pot impulsiona această piaţă“, a declarat ministrul Costel Alexe.
Marca înregistrată „Produs în Arie Naturală Protejată“ va reuni toate produsele care îşi au originea într-una din cele peste 1.500 de arii naturale de pe teritoriul României: brânzeturi, sucuri naturale, ceaiuri din plante medicinale, vin sau palincă tradiţională, dar şi anumite servicii turistice.
Până la finalul lunii septembrie, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate va deschide un magazin online care va pune în vânzare toate produsele marca „Produs în Arie Naturală Protejată“.
Premierul Ludovic Orban a menţionat că acest demers a fost făcut şi pentru a compensa limitarea activităţilor economice care se pot desfăşura în aceste zone. „Se ştie că mulţi cetăţeni sunt supăraţi fiindcă au fost incluşi în arii naturale protejate, pentru că în arii naturale protejate nu se pot desfăşura anumite activităţi economice. Tocmai pentru acest motiv încercăm să le oferim o variantă pentru a putea să trăiască, să producă, să asigure servicii, să-i atragă pe cei care vor să viziteze cu adevărat locuri care îţi taie respiraţia, a căror frumuseţe este unică“, a spus Orban. Orice producător poate obţine dreptul de autorizare şi folosire a acestei mărci după ce parcurge un proces de auditare locală a produsului prin care demonstrează că îşi desfăşoară activitatea într-una din cele peste 1.500 de arii naturale din România. Auditul local va fi derulat prin Agenţia Naţională de Arii Naturale Protejate, care este deţinătorul legal al mărcii.●