Ideea unor tineri români de a încorpora toată tehnologia dezvoltată de compania în care lucrează – CryptoDATA – într-o mașină electrică s-a materializat prin realizarea unui spectaculos supercar, un proiect 100% românesc de la cercetare, dezvoltare până la design și care prin conceptele promovate poate revoluționa toată industria autovehiculelor electrice, dar și mobilitatea viitorului.• Matei Dumitru
„După o călătorie de 4 ani în care s-au implicat un număr uimitor de ingineri, dezvoltatori, ingineri auto, specialiști în electronică, microelectronică, cybersecurity și componente, mecanici, electromecanici, designeri, o călătorie cu suișuri și coborâșuri, am ajuns la momentul lansării primului supercar românesc“, așa a început Ovidiu Toma, CEO-ul companiei CryptoDATA, prezentarea automobilului Momentum.
Vehiculul nu a fost construit ca un produs de vânzare, deoarece CryptoDATA nu vinde mașini electrice, ci a avut ca scop promovarea, prezentarea, introducerea, testarea și patentarea tehnologiilor inovatoare dezvoltate de companie care acum sunt integrate într-un automobil revoluționar.
La Momentum toată tehnologia este modulară, fiecare bit și fiecare piesă. Totul poate fi înlocuit sau upgradat. „De fapt noi am dezvoltat tehnologia într-o formă modulară în așa fel încât să putem aplica tehnologia CryptoDATA nu numai în mașina concept, ci în întreaga industrie auto. Ideea este de a integra toate aceste tipuri de device-uri și de a le ajuta să intercomunice în mod automat, autonom, descentralizat“, a subliniat Ovidiu Toma.
Momentum este o mașină de înaltă complexitate. Sistemul de computere o transformă într-un device smart care se conectează la rețele de date, comunică și se interconectează cu alte device-uri smart. Mașina învață din mers despre alte device-uri folosindu-se de sistemele de interconectivitate moderne și ia decizii bazate pe experiența acumulată, dar și de circumstanțele curente. Vehiculul folosește simultan trei tipuri de date. Colectează toate datele posibile din mediul exterior, din fluxul video și din sistemul radar, le prelucrează și ia decizii în timp real. De asemenea, Momentum este ceea ce s-ar putea numi un monument al siguranței, atât cea a datelor utilizatorului mașinii, pentru care CryptoDATA este deja celebră la nivel mondial, cât și a siguranței pasagerilor în trafic.
Toate acestea fac din Momentum un „genuine adaptive car“, o mașină adaptivă autentică. Dar poate cel mai important aspect este implementarea sistemului de „smart battery sharing“. Ovidiu Toma a declarat: „acum trei ani am început să lucrăm la conceptul unui sistem de «battery sharing». Astfel am realizat ceea ce numim acum proiectul «bank of energy», care este pe deplin funcțional la scară reală și în România poate fi găsit în 800 de puncte de distribuție. Este un concept de introducere a utilizatorilor într-un «smart bank battery sharing». Desigur că «bank of energy» este un proiect dedicat device-urilor portabile, laptopurilor și telefoanelor mobile, dar conceptul și tehnologia din spate pot fi implementate foarte bine și în industria auto. Acesta este de fapt proiectul Momentum. Marile probleme ale autovehiculelor electrice sunt distanţa ce poate fi parcursă și timpul de încărcare a bateriilor. Iar «bank of energy» vine și sparge această barieră scăzând dramatic timpul de încărcare prin adăugarea unui power-booster care elimină pierderea de timp la încărcarea acumulatorilor“.
Mașina este una supersport cu două locuri și are câteva acumulatoare așezate vizibil în spatele scaunelor. Acestea se consumă pe rând, iar fiecare asigură automobilului o anumită autonomie (aproximativ 100 de kilometri). Când șoferul constată că distanța pe care o mai poate parcurge a scăzut, oprește la un punct de „smart bank battery sharing“ unde i se schimbă bateriile consumate cu altele încărcate. Toată operațiunea se face extrem de ușor și rapid, fiindcă acumulatorul poate fi înlocuit cu o singură mână de angajatul stației de alimentare. Practic, un full de electricitate durează mai puțin decât un plin la pompa de carburant.
Momentum nu este o mașină care va putea fi cumpărată prea curând din simplul motiv că firma care a făcut-o, CryptoDATA, nu se ocupă de producția auto. Cu toate acestea, reprezentanții companiei au publicat câteva date tehnice: autonomia vehiculului electric este de aproximativ 400 kilometri, viteza maximă este mai mare de 220 kilometri la oră, iar accelerația de la 0 la 100 de kilometri la oră diferă în funcție de modul de conducere ales – normal, sport sau race – și variază între 5,2 și 2,8 secunde.