Asociația OIREP Ambalaje a continuat seria întâlnirilor de lucru, de această dată cu reprezentanții Federației Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară (FADI).• ecologic
În cadrul celei de- a doua întâlniri de lucru, care a avut loc pe 27 iulie a.c. la hotelul Crowne Plaza din Bucureşti, au fost prezenți cei 10 membri ai Asociației OIREP Ambalaje împreună cu 10 reprezentanți ai FADI.
Subiectele principale dezbătute în cadrul întâlnirii au fost:
● Solicitarea autorităţilor (Ministerul Mediului, Administraţia Fondului pentru Mediu – AFM) de clarificare urgentă a sintagmei „Cantități care intră în instalația de reciclare“ în contextul confirmării cantităților reciclate prin introducerea în legislație a unei definiții care să stabilească clar atât cantitățile care vor fi luate în calcul la realizarea obiectivelor, cât mai ales momentul raportării, astfel încât finanțarea sistemului să nu fie blocată și să fie asigurată predictibilitatea acestei activități pe întreg lanțul de gestionare a deșeurilor de ambalaje pentru toate părțile interesate;
● Realizarea unui demers comun în raport cu autoritățile centrale (Ministerul Mediului, AFM) pentru a introduce aceste clarificări în OUG nr.196/2005 privind Fondul pentru Mediu, respectiv OM nr. 578/2006 (Metodologia de calcul al contribuțiilor și taxelor datorate la Fondul pentru Mediu);
● Impactul Sistemului Garanție-Returnare (SGR) asupra colaborării dintre OIREP şi ADI și întrebările fără răspuns de până acum;
● Decizia OIREP Ambalaje şi a FADI de a lucra împreună pentru implementarea unui mecanism de coordonare a gestionării deșeurilor de ambalaje la nivel național (tip „Clearing House“) propus de OIREP-uri, având ca obiective: finanțarea de către toate OIREP-urile a cantităților colectate din fluxul municipal și creșterea performanței Sistemelor de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) implementate la nivel județean pentru atingerea obiectivelor în condiții de eficiență maximă;
● Obţinerea de urgenţă de la autorităţi a unor răspunsuri clare referitoare la o serie de subiecte esenţiale pentru funcţionare a sistemului de gestionare a deşeurilor de ambalaje după intrarea în funcţiune a SGR, cum ar fi:
– Ce se va întâmpla şi cine va achita costurile pentru ambalajele din stoc care vor rămâne în piaţă, ambalaje ce vor fi colectate de societăţile de salubritate sau de colectorii autorizaţi pentru că aceste ambalaje nu pot fi preluate de SGR, ele neavând codul de bare&logo SGR, dar nici de OIREP-uri, pentru că aceste organizaţii nu mai primesc finanţare pentru aceste ambalaje;
– Ce cantităţi de deşeuri de ambalaje pleacă din sistemul clasic în SGR, pentru că doar având aceste date societăţile de salubrizare vor putea să îşi regândească infrastructura de colectare, traseele, frecvenţa de colectare, personalul şi mijloacele de transport necesare.
Fără aceste clarificări atât ADI-urile, cât şi OIREP-urile nu vor ști cum vor gestiona anul viitor fluxul de deşeuri de ambalaje.
Participanții la şedinţa de la Crown Plaza au stabilit permanentizarea acestor întâlniri și stabilirea unei foi de parcurs pentru o colaborare cât mai eficientă. Următoarea întâlnire va avea loc în data de 24 august a.c. şi va avea ca temă relația contractuală OIREP – ADI.•