În perioada 31 iulie – 5 august a.c. lanţul de supermarketuri Penny a anunţat că va percepe „costul adevărat“ la nouă dintre produsele sale marcă proprie pentru a semnala astfel impactul unor produse alimentare asupra mediului. Campania se desfăşoară în cele 2.150 de magazine Penny din Germania.
În consecinţă, Penny a crescut foarte mult preţurile de vânzare a unor produse de origine animală. Cârnații vienezi au fost scumpiţi cu 88%. La preţul normal al cârnaţilor vienezi s-au adăugat 0,94 euro pentru efectele producţiei lor asupra climei, 0,09 euro asupra apei, 1,17 euro asupra solului şi 0,62 euro asupra sănătăţii. Adăugarea acestor costuri a crescut preţul produsului de la 3,19 euro la 6,01 euro.
„Costul adevărat“ a crescut preţul iaurtului cu fructe de la 1,19 euro la 1,56 euro, al brânzei organice de la 2,19 euro la 3,70 euro, al cârnaţilor bio de la 3,29 euro la 5,39 euro şi al brânzei Mozzarela de la 0,89 euro la 1,55 euro.
În schimb preţul șnitelului vegan numit „mâncare pentru viitor“ a crescut cu doar 5%.
„Costurile adevărate“ iau în calcul impactul asupra solului, apei, emisiilor și toate daunele mediului cauzate de producerea alimentelor şi au fost calculate de Penny în colaborare cu Universitatea Tehnică din Nürnberg și Universitatea din Greifswald.
În prezent, industria cărnii și a produselor lactate beneficiază de subvenții guvernamentale semnificative și scutiri de taxe care fac ca aceste produse să fie accesibile.
O ințiativă cetățenească europeană cere însă ca aceste subvenții să fie destinate numai produselor proteice alternative şi nu industriei cărnii şi produselor lactate.
Alte organizaţii, cum sunt „Consiliul Danez pentru Climă“ și „Alianța pentru Sănătate pentru Schimbările Climatice “ din Marea Britanie, au cerut nu numai eliminarea subvenţiilor la produsele alimentare de origine animală, dar şi impozitarea lor pentru reducerea consumului.
„Vedem că mulți dintre clienții noștri suferă din cauza prețurilor ridicate la alimente. Cu toate acestea, trebuie să ne confruntăm cu mesajul incomod că prețurile alimentelor noastre, care sunt suportate de-a lungul lanțului de aprovizionare, nu reflectă şi costurile de mediu. Dorim să creem conștientizarea acestui lucru prin campania națională privind costurile reale“, a declarat Stefan Görgens, CEO Penny.
Martin Ranninger, co-director al mărcii comerciale vegane și vegetariene V-Label, a precizat că: „Inflația din ultimul an a arătat că produsele de origine animală devin din ce în ce mai scumpe. Campania lui Penny arată în continuare că acele produse ar trebui să coste în realitate și mai mult prin includerea în preţ şi a costurile de mediu“.
Penny a subliniat că nu există planuri de a permanentiza aceste scumpiri care au rolul doar de a conștientiza impactul asupra mediului al producției de alimente. Veniturile suplimentare obţinute în această săptămână din majorarea prețurilor vor fi donate unor proiecte de mediu, au precizat reprezentanţii lanţului de magazine Penny.● ecologic