23.4 C
București
vineri, iunie 14, 2024
Mai mult

    Premium + inovație + electric + sustenabil = BMW

    Producția modelului complet electric BMW iX a demarat la începutul lunii iu­lie a.c. în Dingolfing. Uzina din orășelul bavarez produce acum vehicule cu toa­te variantele de sisteme de propulsie, adică automobile cu motor termic, cu sistem plug-in hybrid și complet electrice, toate pe o singură linie. BMW iX este fa­bri­cat la cea mai mare uzină BMW Group din Europa, pe o linie de asamblare cu flexibilitatea de a construi un mix de modele Seria 5, Seria 7 și Seria 8. Cu BMW iX și alte modele plug-in hybrid doar de la uzina din Dingolfing, BMW Group intenționează ca anul acesta să își dubleze procentajul de automobile electrificate fabricate față de 2020, iar până la mijlocul deceniului jumătate din automobilele pro­duse la Dingolfing vor fi electrificate.• Stelian Damov

    P90407627 highRes bmw ix production at

    BMW iX, cu i de la inovație

    Ce este cu acest nou model, botezat BMW iX? Vine după ce cum­părătorii de BMW de-abia s-au obișnuit cu iX3, o versiune electrică a binecunoscutului SUV BMW X3, lansat spre co­mer­cializare în 2020. Așadar al doilea SUV complet electric nu se numește X3.1 și nu este o variantă electrică a vreunui alt SUV BMW. Este un model de sine stătător, cu o concepție total originală, care nu are legătură directă cu niciun alt model exis­tent pe piaţă.
    BMW i este o divizie a producătorului german care benefi­ci­a­ză de independență totală. Ba chiar se afirmă că i este un sub-brand al BMW, având și o siglă proprie, care se montează pe toate modelele electrice. BMW i a folosit materiale noi, a dez­voltat soluții și procese de fabricație noi, a inovat soluții pen­tru sistemele de propulsie și a propus noi concepte de auto­mo­bil. În realitate, celor de la BMW i le place să spună despre ei că sunt un producător de concept-cars în serie, cu alte cuvin­te viitorul este accesibil azi prin noi, pentru că de-abia de mâine soluțiile noastre vor fi disponibile pe celelalte automobile din gama BMW. Spre exemplu, farurile laser au apărut pentru pri­ma oară în istoria automobilului pe un model de la BMW i.
    Începând din noiembrie a.c. BMW iX va fi disponibil la vân­zare și în România. Dacă viitorii proprietari vor dori să știe cât mai multe despre mașina lor, atunci vor fi nevoiți să își a­loce foar­te mult timp, pentru că este o imensă cantitate de informa­ții despre noutățile pe care le aduce acest model. La fel și vânză­to­rul, pentru a-i explica unui potențial client care sunt avantaje­le și cum funcționează multitudinea de sisteme noi, va trebui să participe la adevărate cursuri de instruire. Chiar și noi, da­că am vrea să prezentăm în amănunt partea tehnică și noută­ți­le tehnologice ale BMW iX, probabil că am avea nevoie de ceva mai mult decât un număr de revistă. Așa că ne vom limita la câteva elemente semnificative.
    Versiunea BMW iX xDrive50 va avea o putere de sistem de 385 kW/523 CP, un consum combinat de energie de 19,8-23,0 kWh/100km, emisii de CO2 de 0 g/km și o autonomie de peste 480 kilometri.
    Versiunea BMW iX xDrive40 va avea o putere de sistem de 240 kW/326 CP, un con­sum combinat de energie de 19,4-22,5 kWh/100km, emisii de CO2 de 0 g/km și o autonomie de până la 425 kilometri.

    Ulterior paleta de modele va fi extinsă pentru a include și vârful de gamă, pu­ternicul BMW iX M60. Va fi primul SUV BMW M complet electric, care va a­vea o putere de peste 440 kW/600 CP. No­ua combinație între tehnologia BMW eDrive a mărcii BMW i și competența de dezvoltare a BMW M GmbH acumulată în motorsport va conduce la o experi­en­ță remarcabilă de performanță, conco­mitent cu un condus fără emisii locale.
    BMW iX este primul model al BMW Group care este echipat cu un volan he­xa­gonal. Geometria sa în formă de poli­gon îl face ideal pentru comutarea între con­dusul autonom și cel activ. Conturul este inspirat din motorsport și ajută la îm­bunătățirea accesului în automobil și a spațiului pentru șofer. În plus, forma he­xa­gonală oferă conducătorului o vede­re mult mai bună a secțiunii cu ecranul cen­tral curbat, poziționat direct în spatele volanului.
    Butoanele multifuncționale cu aspect nou de pe panourile de comandă, în finisaje de înaltă calitate cu efect de sticlă, op­timizează operarea intuitivă a funcții­lor audio și de comunicații și a sistemelor de asistare la condus. Încălzirea vola­nu­lui, cu un sistem de comandă în trei trep­te utilizat în premieră, este disponibi­lă pentru BMW iX ca opțiune.
    Pe noul SUV electric va fi folosită teh­no­logia BMW eDrive din a cincea generație, ce cuprinde un sistem de propulsie în care motorul electric, electronica de pu­tere și transmisia sunt integrate într-o car­casă comună. Ultima generație eDrive asigură performanțe dinamice deose­bi­te, precum și eficiență pentru o autono­mie mai mare. Randamentul noilor mo­toa­re este de 93%, una dintre cele mai bune valori din industria auto.

    P90392509 highRes competence centre fo
    Centrul de Competență pentru Producția de Sisteme de Propulsie Electrică din cadrul uzinei de la Dingolfingen. Pânăla sfârșitul anului aici vor lucra peste 1.900 de angajați
    Sursa foto: bmw.com

    Bijuteria tehnologică din Bavaria

    Dingolfing este un orășel din Bavaria aflat la 100 de kilometri de Mün­chen și tot la aproximativ 100 de kilometri față de granița cu Ce­hia sau cea cu Austria. Pare paradoxal, dar într-o localitate cu 20.000 de locuitori se află cea mai importantă și modernă fabrică BMW.
    Pentru a realiza uzina cu cea mai mare flexibilitate de producție, BMW a investit 400 milioane euro în fabricarea modelului iX. Zona de asamblare a fost demolată, reconstruită și extinsă astfel încât remodelările să aducă beneficii pentru viitoarele generații BMW Seria 7 și Seria 5, pentru că sunt deja anunțate și versiuni electrice ale a­cestor mo­dele. De exemplu, au fost create zone pentru livrarea și asamblarea punților electrificate și a bateriilor de înaltă tensiune și a fost recon­struită instalarea sistemului de propulsie în caroserie, așa-numi­ta „nuntă“. Aceasta include de asemenea un nou sistem de asamblare automatizat pentru instalarea bateriilor de înaltă tensiune.
    La Dingolfing nu doar se asamblează mașini, ci se produc și compo­nen­te de automobile, precum piese presate sau cele pentru șasiuri și sis­teme de propulsie. În uzina de componente se află centrul de com­pe­tență al BMW Group pentru producția de motoare electrice. De aici uzinele BMW Group din întreaga lume sunt aprovizionate cu mo­toare electrice și baterii de înaltă tensiune pentru modelele plug-in hy­brid sau electrice. Capacitatea de producție va fi extinsă în mod sis­tematic și din 2022 la Dingolfing vor putea fi fabricate sis­teme de pro­pulsie electrice pentru mai mult de jumătate de milion de automo­bile.
    Tot aici se fac caroserii brute pentru toate modelele Rolls-Royce. Așa-numitul „Dynamic Centre“ este un punct de tranzit și spațiu de sto­care de mari dimensiuni, precum și inima logisticii centrale after-sales a BMW Group, care furnizează piese și accesorii originale re­țelei de distribuție BMW și MINI din lumea întreagă.