Producția modelului complet electric BMW iX a demarat la începutul lunii iulie a.c. în Dingolfing. Uzina din orășelul bavarez produce acum vehicule cu toate variantele de sisteme de propulsie, adică automobile cu motor termic, cu sistem plug-in hybrid și complet electrice, toate pe o singură linie. BMW iX este fabricat la cea mai mare uzină BMW Group din Europa, pe o linie de asamblare cu flexibilitatea de a construi un mix de modele Seria 5, Seria 7 și Seria 8. Cu BMW iX și alte modele plug-in hybrid doar de la uzina din Dingolfing, BMW Group intenționează ca anul acesta să își dubleze procentajul de automobile electrificate fabricate față de 2020, iar până la mijlocul deceniului jumătate din automobilele produse la Dingolfing vor fi electrificate.• Stelian Damov
BMW iX, cu i de la inovație
Ce este cu acest nou model, botezat BMW iX? Vine după ce cumpărătorii de BMW de-abia s-au obișnuit cu iX3, o versiune electrică a binecunoscutului SUV BMW X3, lansat spre comercializare în 2020. Așadar al doilea SUV complet electric nu se numește X3.1 și nu este o variantă electrică a vreunui alt SUV BMW. Este un model de sine stătător, cu o concepție total originală, care nu are legătură directă cu niciun alt model existent pe piaţă.
BMW i este o divizie a producătorului german care beneficiază de independență totală. Ba chiar se afirmă că i este un sub-brand al BMW, având și o siglă proprie, care se montează pe toate modelele electrice. BMW i a folosit materiale noi, a dezvoltat soluții și procese de fabricație noi, a inovat soluții pentru sistemele de propulsie și a propus noi concepte de automobil. În realitate, celor de la BMW i le place să spună despre ei că sunt un producător de concept-cars în serie, cu alte cuvinte viitorul este accesibil azi prin noi, pentru că de-abia de mâine soluțiile noastre vor fi disponibile pe celelalte automobile din gama BMW. Spre exemplu, farurile laser au apărut pentru prima oară în istoria automobilului pe un model de la BMW i.
Începând din noiembrie a.c. BMW iX va fi disponibil la vânzare și în România. Dacă viitorii proprietari vor dori să știe cât mai multe despre mașina lor, atunci vor fi nevoiți să își aloce foarte mult timp, pentru că este o imensă cantitate de informații despre noutățile pe care le aduce acest model. La fel și vânzătorul, pentru a-i explica unui potențial client care sunt avantajele și cum funcționează multitudinea de sisteme noi, va trebui să participe la adevărate cursuri de instruire. Chiar și noi, dacă am vrea să prezentăm în amănunt partea tehnică și noutățile tehnologice ale BMW iX, probabil că am avea nevoie de ceva mai mult decât un număr de revistă. Așa că ne vom limita la câteva elemente semnificative.
Versiunea BMW iX xDrive50 va avea o putere de sistem de 385 kW/523 CP, un consum combinat de energie de 19,8-23,0 kWh/100km, emisii de CO2 de 0 g/km și o autonomie de peste 480 kilometri.
Versiunea BMW iX xDrive40 va avea o putere de sistem de 240 kW/326 CP, un consum combinat de energie de 19,4-22,5 kWh/100km, emisii de CO2 de 0 g/km și o autonomie de până la 425 kilometri.
Ulterior paleta de modele va fi extinsă pentru a include și vârful de gamă, puternicul BMW iX M60. Va fi primul SUV BMW M complet electric, care va avea o putere de peste 440 kW/600 CP. Noua combinație între tehnologia BMW eDrive a mărcii BMW i și competența de dezvoltare a BMW M GmbH acumulată în motorsport va conduce la o experiență remarcabilă de performanță, concomitent cu un condus fără emisii locale.
BMW iX este primul model al BMW Group care este echipat cu un volan hexagonal. Geometria sa în formă de poligon îl face ideal pentru comutarea între condusul autonom și cel activ. Conturul este inspirat din motorsport și ajută la îmbunătățirea accesului în automobil și a spațiului pentru șofer. În plus, forma hexagonală oferă conducătorului o vedere mult mai bună a secțiunii cu ecranul central curbat, poziționat direct în spatele volanului.
Butoanele multifuncționale cu aspect nou de pe panourile de comandă, în finisaje de înaltă calitate cu efect de sticlă, optimizează operarea intuitivă a funcțiilor audio și de comunicații și a sistemelor de asistare la condus. Încălzirea volanului, cu un sistem de comandă în trei trepte utilizat în premieră, este disponibilă pentru BMW iX ca opțiune.
Pe noul SUV electric va fi folosită tehnologia BMW eDrive din a cincea generație, ce cuprinde un sistem de propulsie în care motorul electric, electronica de putere și transmisia sunt integrate într-o carcasă comună. Ultima generație eDrive asigură performanțe dinamice deosebite, precum și eficiență pentru o autonomie mai mare. Randamentul noilor motoare este de 93%, una dintre cele mai bune valori din industria auto.
Sursa foto: bmw.com
Bijuteria tehnologică din Bavaria
Dingolfing este un orășel din Bavaria aflat la 100 de kilometri de München și tot la aproximativ 100 de kilometri față de granița cu Cehia sau cea cu Austria. Pare paradoxal, dar într-o localitate cu 20.000 de locuitori se află cea mai importantă și modernă fabrică BMW.
Pentru a realiza uzina cu cea mai mare flexibilitate de producție, BMW a investit 400 milioane euro în fabricarea modelului iX. Zona de asamblare a fost demolată, reconstruită și extinsă astfel încât remodelările să aducă beneficii pentru viitoarele generații BMW Seria 7 și Seria 5, pentru că sunt deja anunțate și versiuni electrice ale acestor modele. De exemplu, au fost create zone pentru livrarea și asamblarea punților electrificate și a bateriilor de înaltă tensiune și a fost reconstruită instalarea sistemului de propulsie în caroserie, așa-numita „nuntă“. Aceasta include de asemenea un nou sistem de asamblare automatizat pentru instalarea bateriilor de înaltă tensiune.
La Dingolfing nu doar se asamblează mașini, ci se produc și componente de automobile, precum piese presate sau cele pentru șasiuri și sisteme de propulsie. În uzina de componente se află centrul de competență al BMW Group pentru producția de motoare electrice. De aici uzinele BMW Group din întreaga lume sunt aprovizionate cu motoare electrice și baterii de înaltă tensiune pentru modelele plug-in hybrid sau electrice. Capacitatea de producție va fi extinsă în mod sistematic și din 2022 la Dingolfing vor putea fi fabricate sisteme de propulsie electrice pentru mai mult de jumătate de milion de automobile.
Tot aici se fac caroserii brute pentru toate modelele Rolls-Royce. Așa-numitul „Dynamic Centre“ este un punct de tranzit și spațiu de stocare de mari dimensiuni, precum și inima logisticii centrale after-sales a BMW Group, care furnizează piese și accesorii originale rețelei de distribuție BMW și MINI din lumea întreagă.
Dezvoltarea durabilă în viziunea BMW
Obiectivul principal este conservarea resurselor și reducerea impactului asupra mediului. Acolo unde există încă emisii, BMW Group compensează prin certificate de mediu și începând din acest an va avea o producție cu amprentă de carbon neutră în toate locațiile sale.
Obiectivele BMW Group de a reduce impactul asupra mediului au impus investiții în toate unitățile sale de producție, începând cu cea mai mare fabrică din Europa, cea de la Dingolfing. Christoph Schröder, directorul uzinei a spus că „pentru a realiza acest lucru, am făcut unele modificări la uzina din Dingolfing și am implementat o serie de măsuri noi“. De exemplu, BMW iX este produs exclusiv folosind energie verde regională și provenită direct de la două hidrocentrale situate pe râurile Isar și Lech. Puțurile proprii ale uzinei acoperă peste 40% din necesarul de apă, contribuind la conservarea rezervelor de apă potabilă din regiune. BMW Group și-a redus deja consumul de apă cu peste 30% per total din 2006.
Alte aspecte ale dezvoltării durabile variază de la instalații eficiente din punct de vedere energetic până la planificarea ambalajelor, trecând prin logistica de transport și reciclare, până la teme precum biodiversitatea și gestionarea apei. Prin urmare, uzina din Dingolfing este capabilă să atingă o rată de reciclare de peste 90% și o rată de recuperare chiar de peste 99%.
Întreaga uzină, la fel ca toate locațiile BMW Group, va fi și neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon din acest an, prin utilizarea unor compensări și certificate corespunzătoare.
BMW Group în cifre
BMW Group are patru mărci: BMW, MINI, Rolls-Royce și BMW Motorrad, ceea ce îl face pe constructorul german lider mondial al constructorilor premium de automobile și motociclete, și oferă servicii financiare și de mobilitate premium. BMW Group cuprinde 31 unități de producție și asamblare în 15 țări, plus o rețea de vânzări în peste 140 de țări.
În 2020 BMW Group a vândut la nivel mondial peste 2,3 milioane automobile și peste 169.000 motociclete. În anul fiscal 2020 profitul brut a fost de 5,22 miliarde euro, iar veniturile au fost de 98,99 miliarde euro. La 31 decembrie 2020, BMW Group dispunea de o forță de muncă de 120.726 angajați.
BMW Group a reușit deja să diminueze consumul de resurse per automobil produs cu mai mult de jumătate între 2006 și 2020. Emisiile de CO2 au fost reduse chiar mai semnificativ, cu până la 78%. Obiectivul BMW este de a reduce emisiile de CO2 per automobil produs cu încă 80% până în 2030.