Asociaţia Environ a lansat campania “Recycling is a choice. Save it or waste it!”, un proiect inedit de conştientizare care are drept concept central o paralelă între impactul poluării cu deşeuri electrice şi efectele reciclării, privite în oglindă.
Pornind de la ideea potrivit căreia suntem constant puşi în situaţia de a face alegeri şi de a opta astfel pentru anumite variante în detrimentul altora, campania „Recycling is a choice. Save it or waste it!“ îşi propune să transmită un mesaj privind importanţa modului în care tratăm deşeurile, arătând că există întotdeauna cel puţin două căi de a face lucrurile.
Campania s-a desfăşurat în perioada 25 august – 31 septembrie a.c. în cadrul proiectului “Roaba de Cultură” din Parcul Mihai I (Herăstrău) din Bucureşti, unde a fost amplasat un tunel în care sunt expuse cinci deşeuri electrice într-un context în care se încearcă o redare a impactului asupra mediului atunci când sunt aruncate la gunoi şi, în oglindă, cinci produse rezultate din reciclarea respectivelor deşeuri.
Astfel, cei care vizitează tunelul sunt puşi faţă în faţă cu consecinţele alegerilor pe care le fac: atunci când aruncă întâmplător deşeurile electrice şi poluează mediul, apa, aerul şi solul sau când, dimpotrivă, aleg să le recicleze şi contribuie la economisirea de resurse naturale prin recuperarea materiilor prime secundare care pot fi refolosite la fabricarea altor produse.
“Se spune că viaţa este suma alegerilor pe care le facem. Şi modul în care ne raportăm la deşeurile pe care le producem este tot o alegere: putem alege să nu ne pese unde, ce şi cum aruncăm sau putem alege să reciclăm. Altfel spus, putem alege să poluăm şi să ne facem rău singuri sau putem alege nu doar să evităm daunele asupra mediului, ci să şi dăm o nouă viaţă produselor. Prin acest proiect care reprezintă o antiteză clasică între bine şi rău încercăm să expunem practic şi pe înţelesul tuturor de ce reciclarea este întotdeauna alegerea corectă”, a declarat Roxana Puia, directorul de marketing al Asociaţiei Environ.
Tomberoane transformate în opere de artă
În cadrul aceluiaşi proiect, Environ a organizat pe 29 august un concurs pentru tinerii artişti prin care a încercat să transmită un mesaj cu privire la importanţa colectării selective. Datorită talentului şi inspiraţiei artiştilor înscrişi în concurs pubelele de gunoi au căpătat un alt aspect, care le vorbeşte prin sine cetăţenilor, determinându-i să arunce gunoiul în locul corect.
Campania “Recycling is a choice. Save it or waste it!” s-a desfăşurat şi în mediul online, unde a fost creată o ramă pentru fotografia de profil pe Facebook care poate fi preluată de toţi cei care împărtăşesc aceeaşi viziune asupra reciclării, reprezentând un apel la conştientizare într-o lume sufocată de tot felul de deşeuri.
În 2019 au fost generate la nivel mondial 53 milioane tone de deşeuri electrice. Conform statisticilor, doar 17% din cantitatea totală a fost reciclată. Acest lucru înseamnă o risipă de resurse naturale, energie, apă şi totodată o ameninţare la adresa sănătăţii umane şi mediului înconjurător.●
Despre Asociaţia Environ
Asociaţia Environ este o organizaţie colectivă, neguvernamentală şi nonprofit, care instituie în România principiul european al răspunderii extinse a producătorului în domeniul deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, promovând activ de 13 ani conceptele de colectare selectivă, reciclare, economie circulară şi sustenabilitate.