Uniunea Europeană a lansat în data de 1 octombrie 2023 faza inițială a primului sistem din lume care impune tarife la emisiile de CO2 importurilor cu emisii intense de carbon, a transmis euronews.com. Această măsură a provocat deja o mare neliniște în rândul partenerilor comerciali ai UE, cu toate că ea nu va fi aplicată decât din anul 2026.
Ca răspuns la aceste îngrijorări, Comisia Europeană a declarat că taxa la frontieră este conformă cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului, în sensul că tratează la fel firmele străine și cele interne și permite deduceri din taxele de frontieră pentru orice preț al carbonului deja plătit în străinătate.
Uniunea Europeană nu va începe să colecteze taxe de emisii de CO2 la graniță până în 2026. În această primă fază a „mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera UE (CBAM)“ importatorii europeni vor trebui să raporteze emisiile de gaze cu efect de seră legate de procesul de producție a produselor importate (fier, oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte, electricitate, hidrogen etc).
Din anul 2026, dacă emisiile depășesc standardul european, importatorii vor trebui să obțină un „certificat de emisie“ pentru prețul CO2 în UE, dar dacă în țara exportatoare există o piață de carbon, aceştia vor plăti doar diferența.
Comisarul european pentru economie, Paolo Gentiloni, a declarat că scopul taxei este acela de a încuraja o trecere la nivel mondial către o producție mai ecologică și de a împiedica producătorii europeni să se mute în țări cu standarde de mediu mai scăzute. Un alt scop al acestui mecanism este să îi împiedice pe producătorii europeni să piardă în fața concurenților străini în timp ce „investesc“ în contribuția la îndeplinirea obiectivelor UE de a reduce emisiile nete ale blocului cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. „CBAM nu se referă la protecția comerțului. Este vorba despre protejarea ambiției UE în materie de climă – și de a încerca să ridice nivelul ambiției climatice la nivel Mondial“, a declarat Gentiloni pentru Reuters.
În afară însă de „protejarea ambiţiei UE în materie de climă“, CBAM are însă şi un scop ceva mai pragmatic: 75% din taxele încasate astfel constituie o importantă resursă la bugetul UE. Luând ca termen de referinţă prețul carbonului de 80 euro pe tonă (preţul din 2018), se estimează că resursa proprie a CBAM va contribui la bugetul UE cu aproximativ 1,5 miliarde euro pe an începând cu 2028.● ecologic