Investigatorii de la Comisia Europeană vor inspecta în următoarele săptămâni companii auto din China, ca parte a anchetei care va stabili dacă vor fi impuse tarife punitive pentru protejarea producătorilor europeni de vehicule electrice (EV), au declarat pentru Reuters surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Printre producătorii auto vizaţi se află BYD, Geely şi SAIC. Investigatorii nu sunt interesaţi de brandurile din afara Chinei care produc vehicule în statul asiatic, cum ar fi Tesla, Renault şi BMW, susţin sursele.
Ancheta, lansată în luna octombrie a anului trecut şi programată să dureze 13 luni, caută să stabilească dacă vehiculele electrice mai ieftine produse în China beneficiază în mod incorect de subvenţii de stat. China a denunţat ancheta pe care a calificat-o drept un „protecţionism pur“ şi a subliniat că este probabil să dăuneze relaţiilor comerciale sino-europene.
În documentele Comisiei Europene se precizează că ancheta este „în stadiu initial“ şi vizitele de verificare vor fi efectuate până în data de 11 aprilie a.c.. Pe 5 ianuarie a.c., Ministerul Comerţului din China a anunţat și el demararea unei anchete antidumping privind coniacul importat din Uniunea Europeană (UE), pe fondul intensificării tensiunilor dintre Beijing şi Bruxelles.
Investigaţia vine în urma unei plângeri depuse de Asociaţia chineză de băuturi alcoolice în numele industriei interne de coniac. Ancheta se va concentra pe coniacul din UE care este importat în China în recipiente mai mici de 200 de litri, a precizat Ministerul Comerţului chinez, fără a da publicităţii numele companiilor.
„China indică Europei cum ar putea arăta represaliile dacă sunt impuse taxe vamale la vehiculele electrice chinezeşti“, susţine Noah Barkin, consilier principal la Rhodium Group. „Această mişcare ar afecta cel mai mult ţările producătoare de vin, cum ar fi Franţa, şi probabil nu este o coincidenţă. Guvernul francez a fost cel mai puternic susţinător al anchetei UE privind subvenţiile acordate de China pentru vehiculele electrice“, a declarat Barkin.
Se estimează că în 2023 China a depăşit Japonia, devenind cel mai mare exportator auto global, livrând 5,26 milioane de vehicule, evaluate la aproximativ 102 miliarde de dolari, a anunţat săptămâna aceasta o asociaţie auto chineză.• Agerpres