Comisarii Gărzii de Mediu Bihor au început o amplă serie de controale în vamă, blocând intrarea în țară a mai multor transporturi neconforme de deșeuri dintre care o mare parte erau trecute în acte ca „ajutoare umanitare“.
Astfel, în data de 23 noiembrie a.c. comisarii GNM au interzis în vama Borş II intrarea în ţară a unui autotren din Italia încărcat cu panouri vechi de tip sandwich, frigidere, vitrine frigorifice, toate provenite de la dezmembrarea unei carmangerii. Transportul avea o greutate de 10 tone şi ar fi trebuit să ajungă la Satu Mare.
Două TIR-uri cu „ajutoare“ au încercat să intre în țară în data de 27 noiembrie a.c. prin punctul de trecere al frontierei Bors II. Comisarii GNM au verificat cele două transporturi cu „donații“ (articole de îmbrăcăminte, încălțăminte, jucării, materiale textile, etc) provenite din Italia și Suedia ce aveau ca destinație localitatea Botești, județul Neamț și o firmă din municipiul Cluj-Napoca. Transportul care conținea 28,5 tone de „deşeuri umanitare“, cum le-au numit în glumă comisarii GNM, au fost returnate expeditorului.
În data de 28 noiembrie a.c. alte două autotrenuri încărcate „ochi“ cu peste 24,5 tone de „ajutoare umanitare“, de data aceasta sub formă de haine second-hand, mobilier, saltele şi alte gunoaie, din Germania și Italia, și care ar fi trebuit să ajungă în județele Hunedoara și Teleorman, au fost returate către țările de origine.
Un autotren încărcat cu 5,4 tone de deşeuri de îmbrăcăminte şi textile care a încercat să intre pe teritoriul României tot prin punctul de trecere al frontierei Borş II în data de 28 noiembrie a.c. a fost întors spre țara de origine, iar 16 tone de deșeuri textile, îmbrăcăminte, mobilier, polistiren, lemn, deșeuri feroase și neferoase încărcate într-un TIR care erta trimis din Germania spre o comună din Bihor a fost oprit la graniță în data de 29 noiembrie a.c.
Toate aceste transporturi ilegale de deșeuri urmau să intre în România printr-un singur punct de trecere a frontierei în doar câteva zile. De aceea, intrarea României în Shengen, care ar implica renunțarea la controalele din punctele de frontieră, ar putea aduce pe lângă nenumăratele beneficii și efecte catastrofale asupra mediului din țara noastră.• Matei Dumitru