Oamenii de știință din Finlanda au anunţat găsirea unei soluţii tehnice pentru înlocuirea motoarelor diesel de feriboturi cu motoarele pneumatice, ceea ce ar putea ar putea revoluţiona transportul maritim.
Motoarele pneumatice au generat în teste câte 250 kW și au furnizat suficientă putere pentru a transporta un feribot dus-întors pe un traseu predeterminat, a relatatTechExplore.
Studiul, publicat în revista Energy Conversion and Management, a fost realizat pentru a evalua fezabilitatea tehnică și economică a înlocuirii motorului diesel convențional cu unul propulsat pneumatic pe un feribot existent, în contextul nevoilor de transport maritim ale Finlandei.
Sistemul propus studiază toate componentele cheie ale unui sistem pneumatic și beneficiile tehnice, economice și de mediu ale utilizării acestora pentru propulsia maritimă.

Aceste componente includ motoare pneumatice, rezervoare de stocare a aerului, compresoare de aer, schimbătoare de căldură încărcătoare electrice și baterii.
Sistemul actual alimentat cu motorină oferă o putere maximă de 250 kW pe fiecare parte a feribotului, consumând aproximativ 55.201 l de motorină anual. Pentru a satisface necesarul de energie, calculat la 3,58 GJ pe zi, sistemul pneumatic include patru motoare pneumatice de 60 kW pe fiecare parte, asociate cu un rezervor de stocare de 50 mc presurizat la 150 bari.
Un compresor de 132 kW este utilizat pentru a reîncărca rezervorul în puțin peste 6 ore, asigurând eficiența operațională. Analizele economice și de mediu arată că trecerea la sistemul de propulsie pneumatică propus ar genera economii anuale semnificative de costuri și emisii de 73.051 USD și, respectiv, 120 de tone de CO2, cu o perioadă de recuperare a investiției de 8 ani. Acest lucru evidențiază potențialul sistemului nu doar pentru reducerea costurilor operaționale, ci și pentru contribuția la soluții de transport maritim mai sustenabile.
Rezultatele pot reprezenta o rampă de lansare către atingerea obiectivelor globale de decarbonizare, deoarece sectorul transporturilor este responsabil pentru 20-30% din totalul emisiilor din întreaga lume.
Motoarele diesel sunt în prezent cele mai fiabile motoare cu ardere internă în ceea ce privește controlul densității de putere și robustețea. Cu toate acestea, acestea necesită cantități mari de motorină pentru a le alimenta. Mai mult, pot fi destul de zgomotoase și, mai rău, reprezintă o sursă majoră de poluare.
„Înlocuirea acestor motoare cu unele pneumatice este o opțiune mai curată și mai eficientă, deoarece aceste motoare pot fi, de asemenea, încorporate în corpul feribotului pentru a stoca aerul fie în structura ambarcațiunii, fie în rezervoare auxiliare, ceea ce va spori flotabilitatea“, a declarat Abdul Hai Alami, coordonatorul proiectului.● ecologic