România ar putea avea primele trenuri alimentate cu hidrogen, conform informațiilor postate de către secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuț-Cristian Săvoiu, pe pagina sa de Facebook. Asocierea Siemens Mobility – formată din Siemens Mobility SRL, Siemens Mobility GmbH și Siemens Mobility Austria GmbH – a depus, pe 28 aprilie 2025, singura ofertă pentru achiziția a 12 automotoare RE-H (cu tracțiune electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen), o investiție derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) prin PNRR.
Valoarea estimată a contractului variază între 1,59 miliarde lei și 2,46 miliarde lei fără TVA, în funcție de perioada de mentenanță asigurată. Contractul acoperă, inițial, 15 ani de mentenanță și reparații, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 15 ani, ceea ce ar însemna un serviciu complet de întreținere pe durata a 30 de ani.
Durata contractului, care prevede livrarea, serviciile asociate și mentenanța, este de 225 de luni, adică aproape 18 ani și 9 luni.
Trenuri curate pentru linii neelectrificate
Cele 12 trenuri vor fi folosite pe mai multe rute feroviare neelectrificate, aflate sub contracte de servicii publice, inclusive pe rutele:
• București – Pitești, cu extindere până la Piatra Olt – Craiova;
• București – Aeroportul Henri Coandă;
• București – Târgoviște;
• București – Pitești – Curtea de Argeș.
Scopurile achiziţiei sunt decarbonizarea transportului feroviar și creșterea frecvenței și calității serviciilor pentru zonele deservite. Aceasta este cea de-a patra licitație. La primele două licitații nu au fost depuse oferte, iar la cea de-a treia, singura ofertă, de la un consorțiu format din Alstom Transport și Linde Gaz România, a fost declarată neconformă.● ecologic