O mare parte din campaniile desfășurate de industria de publicitate, încă de la apariția ei, s-au axat pe mințirea cumpărătorilor. Dacă, nu cu mulți ani în urmă, țigările, alcoolul și fast food-ul ne erau recomandate pentru sănătatea noastră, acum minciuna a ajuns la un alt nivel, planetar. Chiar dacă tot noi rămas ținta, reclamele și campaniie de marketing au devenit mult mai subtile: acum dacă cumpărăm anumite lucruri contribuim la salvarea planetei. Ceea ce nu ar fi deloc rău dacă ar fi și adevărat.
Un nou trend a fost lansat în lumea fashion – hainele sustenabile, realizate din fibre reciclate în proporție de 100%, produse cu emisii reduse de CO2 și bineînțeles cu un consum redus de apă. Nu prea este adevărat. Hainele de pe rafturi sunt reciclate, dar nu din alte haine, ci din PET-uri, din sticle de plastic. Dar cum o minciună trebuie întărită cu o alta pentru a deveni credibilă, aceleași firme ne pun la dispoziție și spații de preluare a celor vechi pentru a fi reciclate, dar care ajung de fapt pe piața hainelor second-hand din Africa și din țările sărace ale Europei.
Reciclarea lor ar fi mult mai scumpă decât o campanie de marketing înșelător. Transformarea prin reciclare a hainelor de care nu mai avem nevoie în altele noi este departe de stadiul industrial. Într-un răspuns oferit Agenţiei de presă AFP, Comisia Europeană a recunoscut că „mai puțin de 1% din țesăturile care compun hainele noastre sunt reciclate pentru a face altele noi“.
O altă minciună a marilor producători de haine este aceea că PET-ul reciclat „permite industriei să fie sustenabilă și să-și reducă dependența de poliesterul virgin obținut din combustibili fosili“. Și-o reduce ea dependența de petrol, dar asta nu înseamnă nici responsabilitate și nici sustenabilitate. Pentru că un PET poate fi reciclat în alt PET de cinci sau șase ori, în timp ce transformarea lui într-un tricou se poate face doar o singură dată. Închipuiți-vă doar că tricoul pe care îl purtați nu este decât o etapă intermediară a drumului spre groapa de gunoi a PET-ului pe care tocmai l-ați golit
Cea mai sfruntată minciună vehiculată este aceea că „hainele reciclate“ au apărut acum din nevoia de sustenabilitate, circularitate și de reducere a consumului de resurse. Adevărul este că toate tricourile, pantalonii, gecile, pantofii, pijamalele, ciorapii, lenjeria de corp, păturile, covoarele, tot ce înseamnă produse textile sunt obținute din reciclarea din PET-urilor și ele au apărut cu zeci de ani în urmă, nu acum. Iar acest trend continuă în ritm accelerat, ținând pasul cu cantitățile tot mai mari de deșeuri pe care omenirea le generează.
Costurile de fabricație sunt atât de mici încât producătorii le vând în cantități uriașe la prețuri de nimic. Și dacă în urmă cu 20 de ani nu aveau nici un interes să spună că sunt făcute din deșeuri, pentru că atunci nu le-ar fi cumpărat nimeni, acum situația s-a schimbat radical, deoarece în zilele noastre este chiar recomandabil să te îmbraci din deșeuri pentru a demonstra că ești un om responsabil față de mediu.
Iar în toată această nebunie, marii producători de haine, cei care au creat fast fashion-ul, pozează în salvatori ai planetei. Nu este totuși prea mult?• Matei Dumitru