Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a lansat pe 21 decembrie 2023 în dezbatere publică un Proiect de Ordin de Ministru pentru aprobarea modalităţilor de îndeplinire a atribuţiilor Comitetului de supraveghere pentru implementarea şi monitorizarea funcţionării Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR). Având în vedere că perioada de dezbatere publică se va încheia peste doar câteva zile, este de aşteptat ca Ordinul de ministru să intre în vigoare săptămâna viitoare.
Potrivit proiectului de Ordin de Ministru, Comitetul de supraveghere a Sistemului de Garanţie-Returnare va desfăşura următoarele activităţi de monitorizare şi supraveghere a SGR:
● solicită administratorului SGR rapoartele prevăzute la art. 4 alin. (1)din Hotărârea Guvernului nr. 304/2023 pentru constituirea, aprobarea structurii şi a modului de funcţionare ale Comitetului de supraveghere pentru implementarea şi monitorizarea funcţionării ulterioare a sistemului de garanţie-returnare;
● solicită administratorului SGR să-i fie comunicat în maximum 25 de zile calendaristice după trimestrul de referință, rapoarte cu privire la îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea Sistemului de Garanţie-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare;
● propune administratorului SGR luarea unor măsuri de redresare şi înştiinţează instituţiile abilitate, în situaţia în care constată deficienţe semnificative în activitatea administratorului SGR, care pot conduce la nerespectarea obligaţiilor sale, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, republicată, cu modificările ulterioare.
Comitetul de supraveghere va putea sesiza autoritățile competente în situația în care constată neconformități ca urmare a analizei rapoartelor transmise de administratorul SGR şi a încălcării legislației specifice semnalate de administratorul SGR sau de persoane juridice sau fizice.
Cel mai important articol al Ordinului de Ministru vizează condiţiile în care Comitetul poate recomanda Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor retragerea calităţii de administrator al SGR. Aceasta se poate face în situaţiile în care există o suspiciune rezonabilă sau când deține informații precise că administratorul SGR se află într-una din situațiile prevăzute la art. 20 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, republicată, cu modificările ulterioare.
Astfel că recomandarea retragerii calității de administrator SGR prevăzută la alin. (1) se face de către Comitet în urma analizei următoarelor documente:
● rapoartele transmise potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 304/2023; comunicările primite de la administratorul SGR;
● rapoartele de inspecție și control transmise de către autoritățile competente;
● sesizări ale factorilor interesați.
Deocamdată RetuRO, administrator Sistemului Garanţie-Returnare, întâmpină se pare mari probleme legate de convingerea comercianţilor de a se înregistra în sistem.● ecologic
[…] Ministerul Mediului sporeşte puterea Comitetului de supraveghere a SGR. […]