Legislativul european a aprobat pe 18 aprilie a.c. acordurile încheiate cu țările UE la sfârșitul anului 2022 cu privire la mai multe acte legislative cheie care fac parte din pachetul „Fit for 55 în 2030“. Acesta este planul Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (GES) cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, în conformitate cu Legea europeană privind clima.• ecologic
Parlamentul European a decis eliminarea treptată a cotele gratuite în Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) începând cu anul 2026, introducerea din 2027 a unui nou sistem de comercializare a emisiilor pentru transportul rutier și clădirile rezidenţiale ETS II, apariţia unor noi instrumente de relocare a emisiilor de carbon şi a unui fond special pentru combaterea sărăciei energetice.
Reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii
Reforma Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) a fost adoptată cu 413 voturi pentru, 167 împotrivă și 57 abțineri. Aceasta crește ambiția ETS, deoarece emisiile de gaze cu efect de seră (GES) din sectoarele ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 2005. De asemenea, începând cu anul 2026 şi până în 2034 se vor elimina treptat cotele gratuite pentru companii și se va crea un nou sistem de comercializare a certitificatelor de emisii, numit ETS II, pentru transportul rutier și clădirile rezidenţiale pentru emisiile de gaze cu efect de seră din aceste sectoare începând cu anul 2027 (sau 2028 dacă prețurile la energie vor fi excepțional de ridicate).
Parlamentul European a votat, de asemenea, includerea pentru prima dată a emisiilor de GES din sectorul maritim în ETS (500 de voturi pentru, 131 de abțineri și 11 abțineri) și a fost de acord cu revizuirea ETS pentru aviație (463 de voturi pentru, 117 de voturi pentru și 64 de abțineri). Acest lucru va elimina treptat cotele gratuite pentru sectorul aviației până în 2026 și va promova utilizarea combustibililor durabili în acest sector.
Un nou instrument de taxare a carbonului
Cu 487 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă și 75 de abțineri, Parlamentul a adoptat regulile pentru noul Mecanism de ajustare la frontieră a carbonului (CBAM), care își propune să stimuleze țările din afara UE să îşi crească ambiția în materie de climă și să se asigure că eforturile UE în domeniul climei nu sunt subminate prin relocarea producției din UE în țări cu politici mai puțin ambițioase.
Bunurile acoperite de CBAM sunt fier, oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte, electricitate, hidrogen precum și emisii indirecte în anumite condiții. Importatorii acestor bunuri vor trebui să plătească orice diferență de preț între prețul carbonului plătit în țara de producție și prețul cotelor de carbon în EU ETS. CBAM va fi introdus treptat din 2026 până în 2034, cu aceeași viteză cu care sunt eliminate cotele gratuite din EU ETS.
Un fond pentru combaterea sărăciei energetice
Acordul cu statele membre privind înființarea unui Fond al UE pentru Clima Socială (SCF) în 2026 pentru a se asigura că tranziția climatică va fi echitabilă și incluzivă din punct de vedere social a fost adoptat cu 521 de voturi pentru, 75 pentru și 43 de abțineri. Uniunea Europeană se asigură astfel că tranziția climatică va fi echitabilă și incluzivă din punct de vedere social pentru gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile și utilizatorii de mijloace de transport care sunt afectați în mod deosebit de sărăcia energetică. Ei sunt cei care vor beneficia de acest fond.
SCF va fi finanțat din vânzarea cotelor ETS II până la o sumă de 65 de miliarde euro, cu o sumă suplimentară de 25% acoperită din resurse naționale (în valoare totală estimată la 86,7 miliarde EUR). În comunicatul Parlamentului European se spune că „prin adoptarea acestor acte legislative, Parlamentul răspunde așteptărilor cetățenilor ca UE să realizeze și să accelereze tranziția ecologică, astfel cum sunt exprimate în propunerile 3(1), 3(8), 3(9), 11(1) și 11(7), din concluziile Conferinței privind viitorul Europei“.•