În viziunea FEPRA digitalizarea, tehnologia şi educaţia sunt soluţiile pentru creşterea nivelului de colectare selectivă în timpul pandemiei, dar şi ulterior, deoarece în contextul unei crize oamenii îşi pot schimba comportamentul. Iar dacă cetăţenilor li se oferă transparenţă, informaţii relevante, infrastructură adecvată şi programe avansate din punct de vedere tehnologic, vor deveni mai responsabili, în beneficiul sănătăţii lor, al mediului şi al economiei româneşti.
FEPRA International şi-a prezentat punctele de vedere în cadrul evenimentului Environmental & Sustainability Summit 2020 organizat de revista Business Review cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului. Manifestarea a deschis cadrul dezbaterilor pe teme de economie circulară şi sustenabilitate, colectare selectivă şi reciclare, din perspectiva schimbărilor legislative, educaţiei şi actualului context al pandemiei.
Deoarece pandemia COVID-19 a schimbat abordarea conceptului de sustenabilitate, FEPRA consideră că în acest moment o atenţie deosebită ar trebui îndreptată spre analizarea cadrului legislativ din domeniul mediului şi a modului în care aceste reglementări pot ajuta cetăţenii să adopte un comportament responsabil, pentru a acţiona cu măsuri concrete: de la reciclare şi colectare selectivă, la managementul deşeurilor şi la calitatea aerului pe care îl respirăm.
Ionuţ Georgescu, directorul general al FEPRA şi lector în cadrul evenimentului, consideră că virusul este sub o formă sau alta un rezultat al acţiunilor noastre din ultimele decenii, în care am avut un impact destul de negativ asupra mediului înconjurător şi nu am trăit în echilibru cu natura.
Sustenabilitatea poate avea nenumărate valenţe, însă cel mai important ar fi să plecăm de la premisa unei definiţii proprii a conceptului, pentru a putea vedea dacă şi cât punem în aplicare principiile sustenabilităţii în viaţa noastră de zi cu zi. La nivel declarativ, cetăţenii şi autorităţile îmbrăţişează acest concept, însă dacă ne uităm pe cifre, realitatea este alta: consumăm enorm de mult şi generăm o cantitate de deşeuri pe care nu o putem gestiona deocamdată, mai ales în România, unde nu am reuşit să creăm acel sistem care să ne ducă spre o economie circulară, care să ne pună la dispoziţie resursele naturale pe care le-am utilizat o dată.
În anul 2020, considerăm că trebuie să ne uităm mai mult către zona de tehnologie, mai ales atunci când vorbim de relaţia între sistemul de management al deşeurilor şi generator. Ne-am bucura să se stabilească o colaborare între toţi actorii din domeniu pentru a se evidenţia îmbunătăţiri privind infrastructura şi modul de colectare şi de implementare în domeniul salubrităţii. Cheia succesului pentru anul în curs, dar şi pentru următorii ani, este deschiderea mai mare a pieţei de colectare şi în special a unei pieţe de colectare bazată pe tehnologie, pe digitalizare şi pe o nouă experienţă a noastră, a tuturor, în ceea ce priveşte colectarea selectivă.
Din păcate, dacă ne uităm în ultimii 50 de ani, în această zonă a colectării selective a deşeurilor de ambalaje avem cele mai puţine inovări şi folosim aceleaşi principii majore. De aceea credem că tehnologia, digitalizarea şi educaţia pot reuşi să schimbe în bine procesul inovării şi performanţa din zona managementului deşeurilor. Acesta este motivul pentru care noi, la FEPRA, în cadrul grupului nostru de lucru cu clienţii, partenerii şi colaboratorii, ne axăm foarte mult pe zona de tehnologie, digitalizare şi transparenţă. Concret, lucrăm la un program de raportare şi trasabilitate care vizează atât clienţii, cât şi partenerii noştri, colectori şi reciclatori. Noutatea este că înregistrările de date în acest program vor fi în blockchain, adică datele stocate aici vor fi nealterabile. În acest fel, producătorii vor vedea în timp real ce cantităţi realizează FEPRA, cum le gestionează, cu ce companii lucrează pentru îndeplinirea ţintelor, precum şi costul mediu pe fiecare tip de ambalaj pentru fluxul municipal, industrial şi comercial. De asemenea, clienţii vor avea posibilitatea de a semna digital contractele, vor afla informaţii despre banii pe care FEPRA îi cheltuieşte pentru bonificaţii şi trasabilitate, precum şi valoarea cheltuielilor operaţionale ale companiei.
Mai mult, încercăm să găsim o oportunitate chiar şi în această criză pe care o traversăm, deoarece considerăm că este un moment potrivit să schimbăm comportamentul cetăţenilor; studiile arată că în perioada unei crize (pandemice, sociale, economice etc.), comportamentul uman se poate schimba foarte mult sau chiar radical. Astfel, dacă le vom oferi cetăţenilor un capital semnificativ de transparenţă şi de informaţii relevante, dacă le vom pune la dispoziţie infrastructură, programe avansate şi adaptate în acord cu era tehnologică şi digitală în care trăim, rezultatele bune nu vor întârzia să apară.
FEPRA International