Propunerile Ministerului Mediului referitoare la SGR pot afecta funcționarea eficientă a sistemului

Reprezentanții producătorilor de băuturi și comercianților acționari ai companiei RetuRO Sistem Garanție Returnare SA și-au arătat îngrijorarea față de proiectul de modificare a Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021 ce reglementează Sistemul de Garanție-Returnare, recent pus în consultare publică. Schimbările propuse sunt o noutate și înseamnă dezechilibrarea tuturor eforturilor depuse de industria producătorilor de băuturi în ultimii ani.

O astfel de modificare a strategiei de organizare a SGR, care vine după ce au fost parcurse toate etapele prevăzute de legislație pentru ca RetuRO să primească licența de operare, ar avea un impact semnificativ în funcționarea eficientă a sistemului.
Proiectul pentru modificarea și completarea Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021 stabilește că în situația în care administratorul SGR nu poate fi constituit în termen de 120 zile din orice motiv, administratorul va putea fi constituit având ca unic acționar statul român. Cu un singur pas rămas de parcurs până la a începe efectiv construirea celui mai mare proiect de economie circulară din România, acela de a desemna administratorul SGR, reprezentanții producătorilor de băuturi și ai comercianților nu susțin această schimbare. Ei își doresc claritate privind pașii pe care Ministerul Mediului îi va întreprinde pentru a deveni acționar în compania RetuRO, aceasta fiind singura entitate care a depus o solicitare pentru obținerea licenței de operare a Sistemului de Garanție-Returnare, conform cerințelor prevăzute în legislația actuală.
„În cei trei ani în care am fost implicați în toate discuțiile cu Ministerul Mediului nu a existat perspectiva ca SGR să fie administrat 100% de stat, ținând cont de faptul că industria responsabilă are obligația atingerii țintelor de colectare și reciclare a ambalajelor, conform legii. Considerăm că autoritățile trebuie să aibă un rol important în supravegherea și controlul SGR, asigurându-se că există condiții de concurență echitabile pentru toate părțile interesate din lanțul valoric. Însă pentru a fi funcțional și pentru a îndeplini obiectivele naționale de reciclare, studiile de fezabilitate realizate până acum, dar și modelele din alte țări europene ne-au arătat că sistemul trebuie să funcționeze pe principii de eficiență economică, gestionat privat de industriile vizate (producători, importatori), care suportă costurile acestui sistem, în parteneriat cu reprezentanți ai comercianților“, a declarat Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO și președinte al Directoratului RetuRO.
Demersurile de a construi un sistem de garanție-returnare în România au început de mai bine de trei ani, iar producătorii de băuturi și-au asumat încă de la început angajamentul de a defini și implementa un sistem eficient și transparent.
„În toți acești ani, industria producătoare de băuturi a respectat toate termenele legale de implementare a tuturor pașilor din proces și a investit deja sume semnificative în consultanță specializată, cu scopul de a ne asigura că cel mai mare proiect de economie circulară din România, respectiv SGR, va fi corect implementat. Toate aceste eforturi au fost și sunt depuse constant în beneficiul consumatorilor, pentru le oferi un sistem funcțional și simplu din prima zi”, a declarat Alice Nichita, președintele Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acționar al companiei RetuRO.
Totodată, comercianții trag și ei un semnal de alarmă cu privire la modificările propuse de autorități. „În calitate de comercianți, purtăm constant discuții cu toate părțile implicate în implementarea Sistemului de Garanție-Returnare în România. Pentru noi este foarte important să organizăm acest sistem într-un mod eficient, fără sincope, care să servească nevoii clienților noștri, consumatori ai produselor ce fac obiectul SGR, precum și obiectivelor comune de a crea o economie circulară sustenabilă. În acest moment nu este oportună modificarea strategiei de organizare a unui asemenea sistem ce angrenează resurse considerabile, în mod special din mediul de business, dar și de la consumatorii noștri”, a declarat Maria Maxim, președintele Asociației Retailerilor pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO.• RetuRO

Newsletter Ecologic

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Bringo și Carrefour lansează primul serviciu de colectare a ambalajelor cu garanție SGR

Bringo și Carrefour România anunță o nouă funcție inovatoare: colectarea ambalajelor cu garanție din Sistemul Garanție-Returnare la comenzile plasate...

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services