Începând cu 1 octombrie 2022 este prevăzut să se implementeze în România Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), demers prin care țara noastră se va alinia la cerințele europene ce converg spre o economie circulară și o creștere a sustenabilității costurilor și mediului.
În România comerțul cu amănuntul se desfășoară în proporție de 50% în hipermarketuri și supermarketuri și de 50% la micii comercianți, motiv pentru care la implementarea sistemului trebuie să se aibă în vedere în egală măsură provocările specifice fiecărui tip de comerciant.
Provocările micilor comercianți în implementarea SGR
Implementarea SGR vine cu provocări și pentru cei aproximativ 80.000 de mici comercianți înregistrați în România care nu dispun de suprafețe suficient de mari pentru amplasarea RVM-urilor (Reverse Vending Machines) clasice. La problema spațiului limitat de care dispune comerciantul se adaugă și diferențele de comportament dintre consumatorii din mediul rural și cei din marile aglomerări urbane. Spațiul și adaptarea la diferitele tipuri de comportament sunt provocări majore cu care cei 80.000 de comercianți se confruntă la implementarea sistemului SGR.
Soluții potențiale la provocările locale
Cu astfel de provocări s-au confruntat și comercianții din țările vestice care au implementat SGR, de a căror experiență micii comercianți români pot să profite. În calitate de partener SGR de peste 18 ani în Germania, Reverse Logisitics Group (RLG) oferă și pentru România soluții testate și sigure care ajută micii comercianți să se conformeze solicitărilor sistemului local.
Sisteme adecvate pentru returnare și colectare
Problema spațiului a fost rezolvată de Reverse Logistics Group prin soluții adaptabile specificului fiecărui comerciant. De exemplu, oferirea unor tipuri de RVM care necesită suprafețe mici, cuprinse între 0,55 și 0,81 mp sau a unor recipiente ecologice cu compactor manual ce presează PET-urile și le reduce considerabil dimen- siunea. Acest lucru rezolvă problema spațiului necesar pentru depozitare, eficientizând astfel și transportul.
Utilizând soluția oferită de Reverse Logisitic Group, un comerciant își poate diminua cheltuielile operaționale prin reducerea numărului de transporturi de la 6 la 1 pentru același număr de PET-uri colectate, fapt ce atrage automat și următoarele beneficii majore: scurtarea timpului necesar transportului deșeurilor de la comerciant la centrul de numărare, scăderea cheltuielilor cu combustibilul necesar transportului și reducerea semnificativă a poluării.
Soft pentru verificare automată
Micii comercianți au la dispoziție soluția RLG de citire automată a codului de bare al fiecărui ambalaj înregistrat în SGR, ce constă în utilizarea unor POS-uri speciale amplasate la casa de marcat sau a unei aplicații mobile pe care o pot instala ușor. Această soluție le oferă o mai bună gestionare a datelor din sistem și previne potențialele fraude.
Soluția RLG permite împărțirea și calcularea precisă a costurilor de proces folosind sistemul de urmărire individuală a unității PET, iar monitorizarea strictă, raportarea și analiza datelor în timp real diminuează semnificativ potențialele pierderi financiare. Sistemul RLG poate identifica ambalajele care nu fac parte din SGR sau care au făcut obiectul unor multiple returnări cu scopul de a obține o valoare mai mare a garanției returnate. Mai mult, aceste soluții implementate local la comercianți sunt conectate direct la platforma unică concepută de Reverse Logistics Group pentru a aduce laolaltă toți actorii din sistemul SGR, fără a mai fi necesare adaptări de soft sau importuri de date dintr-un sistem în altul, eliminând astfel posibilele erori sau pierderi de informații.
Consultanță
Gheorghe Loloiu, directorul general al RLG România, care are o activitate de peste 14 ani derulată local în domeniul deșeurilor, a declarat că nu va fi ușor să convingem consumatorul să își schimbe mentalitatea și obișnuințele cotidiene.
Posibilitatea de predare a ambalajelor de unică folosință în locuri aflate în proximitatea consumatorului este un alt aspect important care trebuie avut în vedere pentru ca micii comercianți să poată contribui eficient la atingerea cotelor de colectare la care România s-a angajat prin HG nr. 1704/2021, de 65% în primul an și 90% până în 2025.
Prin specialiștii săi, RLG poate oferi consultanță atât comercianților pentru alegerea soluției locale, cât și administratorului SGR pentru gestionarea soluției globale, astfel încât să se evite problemele deja cunoscute cu care s-au confruntat țările vestice de la implementarea sistemului și până în prezent.
DespreRLG
- Reverse Logistics Group face parte din Grupul Reconomy;
- 24 de birouri locale în peste 80 țări din America, Asia și Europa;
- 28 de ani de experiență dedicați proceselor de colectare DEEE, baterii uzate și SGR;
- 2 miliarde euro valoarea activului gestionat pe an;
- 14 ani de activitate pe piața românească, în care a creat sistemul logistic și o infrastructură viabilă cu următoarele rezultate măsurabile:
- 70 milioane bucăți baterii și acumulatori colectate;
- contribuit la reciclarea a 53.000 tone baterii și acumulatori;
- a colectat 65.000 tone deșeuri de echipamente electrice și electronice;
- a înființat 4 puncte de colectare și consolidare DEEE și baterii uzate în țară, în județele: Ilfov (comuna Chiajna), Argeș (comuna Mărăcineni), Neamț (orașul Roman) și Hunedoara (orașul Deva).