După ce în aprilie anul acesta Carlos Tavares, CEO Stellantis, a declarat că este „sceptic în ceea ce privește interzicerea automobilelor termice noi din 2035“, deoarece nu există suficiente minerale pe Pământ pentru revoluția mașinilor electrice, acum gigantul auto a anunţat că va investi masiv în refolosirea şi reciclarea pieselor de la maşinile sale.• ecologic
Acționarii Fiat-Chrysler și cei ai Peugeot-Citroen au aprobat la începutul lunii ianuarie 2021 fuziunea, creând compania Stellantis care are 400.000 de angajați şi o producție totală de 8 milioane de vehicule/an. Stellantis este al patrulea cel mai mare grup auto mondial după producție și al treilea după cifra de afaceri.
Ultimele acţiuni ale grupului Stellantis care deţine acum 14 mărci (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram şi Vauxhall) îl situează în fruntea implementării noilor politici privind mobilitatea şi circularitatea în producţia de autovehicule noi.
Luna trecută Stellantis și compania belgiană de reciclare a metalelor Galloo a format o companie mixtă, denumită „Stellantis et Galloo“, pentru reciclarea pieselor și materialelor provenite din dezmembrarea maşinilor scoase din uz. Grupul auto şi-a propus ca până în 2030 să îşi crească de zece ori veniturile din reciclare și de patru ori veniturile din recondiţionarea şi refolosirea pieselor, comparativ cu 2021.
Primele operațiuni ale parteneriatului vor demara până la finalul acestui an în Franța, Belgia și Luxemburg, iar planul este ca activitățile să fie extinse în mai multe țări europene și prin includerea altor companii auto în această colaborare.
Sharing şi taxiuri zburătoare
Pentru următorii şapte ani veniturile obţinute numai din dezmembrarea, recondiţionarea, refolosirea pieselor şi componentelor sau din reciclare materialelor sunt estimate la mai mult de 2 miliarde de euro.
Stellantis are toate şansele de a deveni un lider global şi în domeniul car-sharing după ce a cumpărat compania Free Now de la BMW şi Mercedes-Benz.
Brigitte Courtehoux care conduce „Free2move“, divizia de mobilitate a Stellantis, a declarat că „această tranzacţie face parte din planurile grupului de a creşte veniturile nete ale acestei afaceri la 700 milioane de euro în 2025 şi la 2,8 miliarde de euro în 2030“. Ea a spus că flota „Free2Move“ nu va deveni 100% Stellantis, dar a adăugat că „pas cu pas vom avea tot mai multe maşini Stellantis în ea“.
Tom Narayan, analist la Royal Bank of Canada, vede în această achiziţie o reaşezare a pieţei auto. „Achiziţia ne întăreşte convingerea că producătorii (OEM) premium, precum BMW şi Mercedes, se vor concentra pe proprietatea privată a maşinilor şi mai puţin pe serviciile de float. În schimb, este logic ca jucătorii de volum precum Stellantis să urmărească aceste surse alternative de venituri“, a declarat Narayan după finalizarea tranzacţiei.
Stellantis vrea să producă în masă şi „taxiuri aeriene“. Pentru aceasta grupul şi-a anunţat intenţia de a investi 150 milioane de dolari în Archer Aviation, o companie care a dezvoltat o aeronavă electrică care poate decola și ateriza pe vertical, concepută pentru a transporta un număr mic de pasageri în călătorii scurte.•