17.5 C
Bucharest
Friday, May 20, 2022

Sustenabil zi de zi: misiunea companiilor și a liderilor responsabili

Asociația Environ a organizat în parteneriat cu Eco Synergy conferința „Sustenabil zi de zi – De la NICE TO BE la MUST BE“, eveniment hibrid care a adus împreună reprezentanții unora dintre cele mai responsabile companii din România, specialiști în CSR, activiști de mediu și influenceri.

Subiectul sustenabilității a fost abordat pe larg în cadrul evenimentului „Sustenabil zi de zi – De la NICE TO BE la MUST BE“ care a fost transmis prin live streaming pe platforma B2B IC Events. Douăzeci dintre cele mai puternice voci din domeniu au împărtășit din experiența lor pe drumul spre un stil de business și de viață sustenabil: exemple de bune practici, performanțe înregistrate, dar și lecții învățate. Participanții au dezbătut şi felul în care ar trebui să folosim în mod cumpătat resursele sau, altfel spus, despre „ce facem astăzi ca să mai avem și mâine“ – cea mai simplă definiție a sustenabilității.

Sustenabilitate = parteneriate durabile, investiții în digitalizare și leadership inspirațional

Componenta de sustenabilitate este parte integrantă din strategia de business a marilor companii, dar cercul dezvoltării durabile nu se închide aici și este nevoie de participarea tuturor partenerilor și colaboratorilor. În 2021 Auchan România a alocat 18% din bugetul de investiții pentru proiecte de sustenabilitate.
„În cadrul Auchan Retail România sustenabilitatea este puternic ancorată în toate deciziile de business și este un deziderat în curs de integrare în fiecare meserie. Practic, construim sustenabilitatea dintr-o perspectivă de 360° în care ne propunem să îmbarcăm alături de noi în transformare partenerii de business, mediul neguvernamental, angajații și toți actorii relevanți. Noi trebuie să creștem nivelul de know-how, iar apoi să îl dăm mai departe către furnizorii și partenerii noștri de business și către clienți“, a declarat Corina Dospinoiu, Head of Corporate Social Responsibili-ty Auchan.
Pentru a îşi atinge obiectivele de sustenabilitate, cea mai mare companie de comerţ online din România, eMAG, trebuie să facă faţă continuu provocărilor generate de numărul uriaş de colaboratori care formează ecosistemul marketplace-ului digital. „eMAG vrea să fie o afacere sustenabilă, iar pe partea de reducere a emisiilor de carbon provocările vin atunci când vorbim de colaborarea cu furnizorii și sellerii noștri. Este crucial să îi avem pe toți «on board» atunci când vorbim de atingerea obiectivelor de sustenabilitate, pentru că altfel degeaba încearcă doar eMAG să facă schimbări în acest sens“, a explicat Sarah Maria Joițoiu, Sustaina-bility Advisor eMAG.
Investiția în tehnologie rămâne aliatul esențial al companiilor în construirea unei lumi sustenabile, fie că e vorba de reducerea consumului de resurse, digitalizare sau soluții verzi de livrare.
Una dintre strategiile pro-sustenabilitate pe care eMAG se concentrează în prezent vizează zona de „last mile delivery“, adică ultima parte a procesului de livrare către consumator a unui produs comandat. Inițiativele pe care compania le promovează pot fi folosite ca sursă de inspirație şi de alte companii. „Rețeaua easybox a fost o inspirație pentru tot sectorul pentru că așa trebuie să arate viitorul comerțului electronic“, a mai declarat Sarah Maria Joițoiu.
Domeniul energiilor regenerabile, al sistemelor fotovoltaice de tip On-Grid, Off-Grid şi Hibrid este ceea ce am putea numi un pilon al sustenabilităţii.
„Energia regenerabilă este energia viitorului și din fericire oamenii migrează din ce în ce mai mult către această alternativă. Panourile fotovoltaice sunt o soluție accesibilă, ușor de implementat, foarte rapidă și cu mari avantaje pe termen lung, atât din punct de vedere al reducerii amprentei de carbon, cât și din rațiuni financiare“, a declarat Diana Stîngă, project manager Darcom Energy, unul din liderii naţionali ai industriei de energie regenerabilă.

Implicarea personală

Sarah Maria Joițoiu, Sustainability Advisor eMAG

Implicarea angajaților în proiectele de mediu rămâne una dintre principalele provocări pentru companii, dar poate fi rezolvată printr-o abordare de management diferită de cea clasică, top-down.
În intervenția sa, Frédéric Lamy, CEO-ul Leroy Merlin, a subliniat importanța componentei umane și a vorbit despre „libertatea oamenilor de a acționa în mod pozitiv“, menționând că de multe ori angajații, cei care au experiența practică pe teren, trebuie să fie încurajați să contribuie, să ia inițiativa și să se implice în rezolvarea unor probleme de mediu sau chiar sociale. „Sigur că profitul este un obiectiv important al oricărei companii, dar pentru mine este la fel de important să avem o contribuție pozitivă, folositoare în comunitate, să încercăm să păstrăm optimismul și să facem pași mici spre schimbare“, a declarat Frédéric Lamy.
Importanța impactului pozitiv asupra comunității a fost subliniată și de Ioana Botezatu, Corporate Social Responsibility Société Générale Global Solution Centre România și India: „Este esențial ca fiecare dintre noi să participe activ la această misiune de conștientizare a importanței sustenabilității. Prin acțiunile noastre, fie că ele sunt la nivel corporate sau individual, putem atrage atenția și putem aduce un impact pozitiv real în ceea ce înseamnă mediu, comunitate, educație și sănătate. Ar trebui să ne asigurăm că orice activitate pe care o desfășurăm este însoțită de un avantaj pentru natură, că fiecare acţiune a noastră are un impact neutru ori contribuie la un obiectiv social“.

Schimbarea mentalităților – amenzi sau recompense?

În România multe campanii de educare sau de conștientizare a publicului sunt încă bazate pe recompense oferite în schimbul unui gest responsabil. Prin aceste practici mesajele ajung mai ușor la clienți, însă metoda recompensării – mai ales în materie de reciclare – este un cuțit cu două tăișuri, după părerea lui Raul Pop, expert în deşeuri.
„Pe mine mă preocupă dependența pe care recompensarea în sine o generează. De exemplu, programele buy-back. Din punctul meu de vedere, acestea sunt o decizie strategic greșită deoarece creează dependență: între două sesiuni de buy-back piața se oprește. Omul stă cu deșeul pentru că «doar nu o să îl dau acum, când nu primesc la schimb nimic». Recompensele trebu-ie asumate cu foarte mare grijă“, a declarat Raul Pop.
Mesajul fostului secretar de stat a fost preluat în cadrul dezbaterii în care participanţii au fost de acord că pe termen lung, nu poți schimba o mentalitate sau încuraja un comportament pozitiv doar prin recompense. Soluția ar fi în primul rând educația, migrarea spre recompense morale, cu accent mai degrabă pe valori și chiar aplicarea unor sancțiuni.
„Crearea unui obicei al reciclării se întemeiază pe îndeplinirea a două condiții elementare: existența punctelor de colectare accesibile și organizarea unor campanii intense de informare corectă cu privire la necesitatea reciclării. Oamenii trebuie să înțeleagă că gestionarea responsabilă a deșeurilor pe care le generează este un gest de normalitate într-o societate dezvoltată“, a declarat Roxana Puia, directorul de marketing al Asociației Environ. În 2022 Environ și-a propus să îşi extindă parteneriatele cu cei care dispun de spații vizibile pentru amplasarea recipientelor de colectare a deșeurilor electrice și să dubleze numărul punctelor de colectare listate în aplicația „Unde Reciclăm“.

Cine face primul pas în direcția sustenabilității?

Ioana Botezatu, Corporate Social Responsibility Société Générale Global Solution Centre România și India

Ciprian Șipoș, Zero Waste Creative Thinker & Green Interior Designer, a declarat că „viitorul îi aparține celui care gândește creativ, convinge și acționează. Planeta poate exista fără noi, dar invers nu e posibil. Noi putem exista fără profit, dar profitul nu poate fi creat fără valorificarea creativității umane și a resurselor planetei. Sustenabilitate înseamnă calitate a vieții în prezent și în viitor“.
Companiile sustenabile sunt mai bine văzute de consumatori, care se uită tot mai des la produsele pe care le utilizează și la cât de prietenoase cu mediul înconjurător sunt acestea în realitate. „Nu trebuie făcut totul deodată, dar companiile trebuie să înceapă de undeva. Beneficiile unui model de business sustenabil, circular, nu doar că vor ajuta companiile să aibă o imagine mai bună față de clienți și parteneri, dar în final le pot aduce și beneficii reale din punct de vedere financiar“, a declarat Luminița Roșca, directorul general al organizației Eco Synergy.
Dragoș Tuță, fondatorul Ambasadei Sustenabilității în România, a vorbit despre instruirea managementului companiilor în legătură cu concepte și bune practici asociate sustenabilității, dar și despre nevoia de transparență a companiilor în comunicarea cu consumatorii când vine vorba de sustenabilitate.
„Trebuie să comunicăm direct cu consumatorii care deja intră în magazinele noastre, intră în contact cu noi chiar dacă vindem produse sau servicii. Trebuie să le spunem noi, ca producători, că lumea se schimbă și că trebuie să facem efortul acesta împreună“, a precizat Dragoș Tuță.

Sustenabil zi de zi

Luminița Roșca, directorul general al organizației Eco Synergy

Pentru că fiecare persoană poartă o responsabilitate față de mediul în care trăiește, discuția despre sustenabilitate s-a mutat apoi la nivel individual. Despre ambalajele produselor pe care le achiziționăm, hainele pe care le purtăm, ce și mai ales cât punem pe masă, unde aruncăm ce rămâne, cum ne amenajăm spațiul în care trăim au povestit specialiști din industrii diferite, încercând să stabilească pași simpli în direcția sustenabilității.
Adriana Matei, style coach și influencer a vorbit despre garderoba capsulă, o posibilă soluție de limitare a consumului într-o industrie în care decizia de cumpărare este influențată în mare parte de emoții și stări. „Nu e o rușine să ai o garderobă mică și nici să porți în fiecare zi aceeași haină; să normalizăm acest lucru.“
Din Italia, Silvia Moroni, green influencer, content creator și food & sustainability specialist, ne încurajează să mergem cât mai aproape de sursă: să cumpărăm local, direct de la ferme, să folosim maximul dintr-un aliment și mai ales să nu ne lăsăm păcăliți de etichetele „bio“ sau „green“.
La finalul evenimentului, Teodora Ghenciu, jurnalist pasionat de sustenabilitate, a concluzionat că lucrul pe care consumatorii conștienți din România îl așteaptă de la mediul de business este responsabilitatea și ne-a îndemnat să alegem fericirea alegând sustenabilitatea: „cu toții suntem în căutarea fericirii supreme. Ce-ar fi să ne concentrăm cu toții pe schimbarea stilului de viață cu unul cât mai sustenabil, mai atent cu natura și cu oamenii? Nu pentru Planetă. Nici măcar pentru urmașii noștri. Ci pentru noi. Cei de acum. De azi. Astfel încât să fim mai fericiți“. ENVIRON

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Publicitate

Cele mai recente articole

Publicitate

Alte articole

Mai multe articole

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services