Consiliul European a ajuns pe 16 octombrie a.c. la un acord cu privire la propunerea de actualizare și consolidare a Regulamentului privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele. Scopul propunerii este de a reduce în continuare emisiile de CO2 în sectorul transportului rutier și de a introduce noi obiective pentru 2030, 2035 și 2040. Noile reguli vor contribui la îndeplinirea ambițiilor UE de a lupta împotriva schimbărilor climatice.
Propunerea urmărește, de asemenea, să încurajeze o cotă tot mai mare de vehicule cu emisii zero în flota de vehicule grele la nivelul UE, asigurând în același timp că inovația în sector și competitivitatea acestuia sunt păstrate și îmbunătățite.
„Prin acordul de astăzi (16.10.2023 – n.r.) ne-am reafirmat angajamentul de a ne atinge obiectivele ambițioase în materie de climă. Camioanele, autobuzele și autocarele reprezintă o parte importantă a transportului rutier, afectând viața de zi cu zi a milioane de cetățeni. Cetățenii merită să trăiască într-un mediu mai verde și mai sănătos, iar acum suntem cu un pas mai aproape de acest obiectiv. În același timp, asigurăm competitivitatea industriei, prin clarificarea foii de parcurs pentru noi investiții“, a declarat Teresa Ribera Rodríguez, vicepreședinte interimar al guvernului spaniol și ministru pentru tranziția ecologică și provocarea demografică.
Principalele modificări convenite de Consiliul European
Textul Consiliului stabilește un echilibru între menținerea principalei ambiții a propunerii Comisiei de a reduce impactul asupra climei a sectorului vehiculelor grele și acordarea statelor membre o anumită flexibilitate în punerea în aplicare a regulamentului modificat, consolidând în același timp inovarea și consolidarea competitivității UE în acest sector.
Domeniul de aplicare al Regulamentului
Propunerea extinde domeniul de aplicare al regulamentului pentru a face ca aproape toate vehiculele grele noi cu emisii certificate de CO₂ – inclusiv camioane mai mici, autobuze urbane, autocare și remorci – să fie supuse obiectivelor de reducere a emisiilor.
O derogare de la obiectivele de reducere a CO₂ stabilite în regulament se va aplica producătorilor de volum mic și vehiculelor utilizate pentru minerit, silvicultură și agricultură; la vehiculele utilizate de forțele armate și de pompieri; la vehicule pentru utilizare în protecția civilă, ordine publică și îngrijire medicală; și vehiculelor profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi.
Statele membre au modificat definiția „vehiculului greu cu emisii zero“ prin reducerea în continuare a pragului propus, care acoperă în continuare vehiculele alimentate cu hidrogen. În plus, statele membre au adăugat un subgrup de vehicule pentru a include camioanele combinate extra grele (EHC), pentru a ține mai bine seama de caracteristicile acestora, inclusiv în ceea ce privește eficiența energetică.
Noile ținte
În conformitate cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și ulterior, Consiliul a menținut obiectivele stabilite de Comisia Europeană. Pe lângă obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 15% pentru 2025, care a fost deja prevăzut, noile reguli introduc noi obiective:
• Reducere cu 45% a emisiilor din 2030 (creștere de la 30%);
• Reducere cu 65% a emisiilor din 2035;
• Reducere cu 90% a emisiilor din 2040.
Statele membre au convenit să stabilească obiectivele pentru remorci și semiremorci la 7,5% (Anexa I).
Țintă de zero emisii pentru autobuzele urbane
Modificarea propusă introduce un obiectiv de zero emisii de 100% pentru autobuzele urbane până în 2035, stabilind în același timp un obiectiv intermediar de 85% pentru această categorie până în 2030. Consiliul a convenit să scutească autobuzele interurbane de la acest obiectiv.
În plus, Consiliul a adăugat o serie de prevederi pentru a face clauza de revizuire mai cuprinzătoare, cum ar fi luarea în considerare a investițiilor naționale deja realizate și a posibilelor constrângeri datorate morfologiei teritoriale specifice sau condițiilor meteorologice din statele membre. Statele membre au clarificat, de asemenea, dispozițiile privind procedurile de achiziții publice pentru autobuzele urbane cu emisii zero, în special cu privire la criteriile de evaluare legate de securitatea aprovizionării, pentru a asigura soliditatea juridică.
Clauza de revizuire
Eficacitatea și impactul regulamentului modificat asupra obiectivelor menționate mai sus vor fi revizuite de Comisie în 2027, cu un an mai devreme decât a propus inițial de Comisia Europeană. Una dintre problemele pe care Comisia va trebui să o raporteze în cadrul analizei sale este progresul în implementarea infrastructurii publice și private de reîncărcare și realimentare pentru combustibili alternativi pentru vehiculele reglementate de prezentul regulament.
În revizuirea sa, Comisia va trebui, de asemenea, să realizeze o evaluare a rolului introducerii unui factor de corecție a emisiilor de carbon (CCF) în tranziția către mobilitatea cu emisii zero în sectorul vehiculelor grele.
Paşii următori
Acordul va servi drept mandat Consiliului pentru negocierile cu Parlamentul European cu privire la forma finală a legislației. Rezultatul negocierilor va trebui să fie adoptat în mod oficial de către Consiliu și Parlament.• ecologic