Consiliul European a adoptat pe 9 octombrie a.c. ultimele reglementări ale pachetului legislativ „Fit for 55“: Directiva revizuită privind energia din surse regenerabile și Regulamentul privind aviația – ReFuelEU.
Odată cu adoptarea acestora, Uniunea Europeană are acum obiective obligatorii în materie de climă care acoperă toate sectoarele cheie ale economiei. Pachetul general include obiective de reducere a emisiilor într-o gamă largă de sectoare și un sistem actualizat de comercializare a emisiilor. Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon asigură că mărfurile importate plătesc un preț echivalent al carbonului pe sectoarele vizate.
Acordul privind Directiva revizuită privind energia din surse regenerabile stabilește obiectivul obligatoriu al UE în materie de energie regenerabilă pentru 2030 la minimum 42,5%, în creștere față de obiectivul actual de 32%. În practică, aceasta ar dubla aproape ponderea existentă a energiei regenerabile în Uniunea europeană care va urmări să atingă 45% din sursele regenerabile din mixul energetic al UE până în 2030. În ceea ce privește Directiva privind eficiența energetică, negociatorii au convenit asupra unui nou obiectiv la nivelul UE de îmbunătățire a eficienței energetice cu 11,7% până în 2030. Statele membre vor trebui să facă economii anuale de energie de 1,49% în medie între 2024 și 2030. Sectorul public va avea o țintă anuală de economii de 1,9%. Acordul include, de asemenea, prima definiție a UE a sărăciei energetice.
Statele membre vor trebui acum să implementeze îmbunătățiri ale eficienței energetice ca prioritate în rândul persoanelor afectate de sărăcia energetică. După adoptarea Directivei revizuită privind energia din surse regenerabile Statele membre au la dispoziție doi ani pentru a transpune prevederile în dreptul intern.
Regulamentul revizuit privind standardele de CO2 va asigura că toate mașinile și camionete noi înmatriculate în Europa vor avea emisii zero până în 2035. Ca pas intermediar către zero emisii, emisiile medii ale mașinilor noi vor trebui să scadă cu 55% până în 2030 și cu 50% pentru noile camionete până în 2030.
Noul Regulament pentru implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR) stabilește obiective obligatorii de implementare pentru infrastructura de reîncărcare electrică și alimentare cu hidrogen de-a lungul drumurilor europene. În acest fel, infrastructura de reîncărcare accesibilă publicului pentru mașini și autoutilitare crește cu aceeași viteză ca și flota de vehicule electrice.
ReFuelEU Aviation stabilește reguli armonizate la nivelul UE pentru promovarea combustibililor durabili pentru aviație (SAF), cu o pondere minimă tot mai mare de SAF care trebuie amestecată cu kerosen de către furnizorii de combustibil pentru aviație furnizat aeroporturilor din UE. Regulamentul FuelEU Maritim va promova adoptarea de combustibili regenerabili și cu emisii scăzute de carbon prin stabilirea unui obiectiv de reducere treptată a intensității medii anuale de GES a energiei utilizate la bordul navelor.
Referindu-se la cele două documente adoptate de Consiliul European, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a declarat: „Acordul ecologic european oferă schimbarea de care avem nevoie pentru a reduce emisiile de CO2. Face acest lucru ținând cont de interesele cetățenilor noștri și oferind oportunități pentru industria noastră europeană. Legislația de reducere a emisiilor noastre de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 este acum în vigoare și sunt foarte fericită că suntem pe cale de a depăși această ambiție. Este un semn important pentru Europa și pentru partenerii noștri globali că tranziția ecologică este posibilă, că Europa își îndeplinește promisiunile“.• ecologic