20.5 C
București
vineri, iunie 14, 2024
Mai mult

    Emisii zero din 2035 pentru autoturismele şi autoutilitarele noi

    Sursa foto: Uniunea Europeană

    Un nou regulament care stabileşte standarde de performanță mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturismele și autoutilitarele noi a fost adoptat pe 28 martie a.c. de Consiliul European. Noile norme au scopul de a reduce emisiile generate de transportul rutier care au cea mai mare pondere a emisiilor generate de transporturi – și de a oferi impulsul corect pentru industria autovehiculelor de a trece la mobilitatea cu emisii zero, asigurând în același timp inovarea continuă în industrie, potrivit unui comunicat al Consiliului European.

    Noile norme stabilesc următoarele obiective:
    • Reducerea cu 55% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele noi și cu 50% pentru autoutilitarele noi în perioada 2030-2034 în comparație cu nivelurile din 2021;
    • Reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 atât pentru autoturismele noi, cât și pentru autoutilitarele începând cu 2035.

    Din 2025 până la sfârșitul anului 2029 va fi instituit un mecanism de stimulare normativă pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute (ZLEV). Ca parte a acestui mecanism, dacă un producător îndeplinește anumite criterii de referință pentru vânzările de vehicule cu emisii zero și cu emisii scăzute, acesta poate fi recompensat cu obiective mai puțin stricte privind emisiile de CO2. Criteriul de referință este stabilit la 25% pentru autoturisme și la 17% pentru autoutilitare.
    Regulamentul conține o trimitere la e-combustibil, prin care, în urma unei consultări cu părțile interesate, Comisia va prezenta o propunere de înmatriculare a vehiculelor care funcționează exclusiv cu combustibili neutri din punctul de vedere al emisiilor de CO2, după 2035, în conformitate cu legislația UE, în afara domeniului de aplicare al standardelor parcului de vehicule și în conformitate cu obiectivul UE de neutralitate climatică.
    Regulamentul include şi o clauză de revizuire care prevede că, în 2026, Comisia va evalua în detaliu progresele înregistrate în vederea atingerii obiectivelor de reducere a emisiilor de 100 % din 2035 și eventuala necesitate de a le revizui. Revizuirea va ține seama de evoluțiile tehnologice, inclusiv în ceea ce privește tehnologiile hibride plug-in și de importanța unei tranziții viabile și echitabile din punct de vedere social către zero emisii.
    În plus, regulamentul include și alte dispoziții, cum ar fi:
    • reducerea treptată a plafonului creditelor de emisie pe care producătorii le pot primi pentru ecoinovații care reduc în mod verificabil emisiile de CO2 pe șosea, la maximum 4 g/km pe an, din 2030 până la sfârșitul anului 2034 (stabilit în prezent la 7 g/km pe an)
    • o metodologie comună a UE, care urmează să fie elaborată de Comisie până în 2025, pentru evaluarea întregului ciclu de viață al emisiilor de CO2 ale autoturismelor și camionetelor introduse pe piața UE, precum și pentru combustibilii și energia consumate de aceste vehicule
    Regulamentul menține o derogare pentru micii producători de volum până la sfârșitul anului 2035.
    Propunerea revizuiește normele existente, modificate ultima dată în 2019. Conform regulamentului, fiecare producător trebuie să se asigure că media emisiilor de CO2 generate de parcul său de vehicule nou înmatriculate într-un an calendaristic nu depășește obiectivul său privind emisiile anuale specifice. În caz contrar, producătorul trebuie să plătească o primă de 95 euro pe gram CO2/km peste ținta pentru fiecare vehicul înmatriculat. În consecință, cu noile obiective convenite, vehiculele cu emisii zero vor deveni în cele din urmă mai ieftine decât vehiculele care utilizează combustibili fosili.
    Potrivit AFP, din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, doar Polonia a votat împotriva regulamentului, iar Italia, România şi Bulgaria s-au abţinut de la vot. ecologic

    Newsletter Ecologic