22.8 C
București
sâmbătă, iunie 22, 2024
Mai mult

    Frățiori de cruce: Cupra Born și Škoda Eniaq iV

    Sursa foto: Skoda.com

    Škoda și Seat sunt două mărci ale Grupului Volkswagen cu istorii și individualități diferite. Dacă Seat a întâmpinat dificultăți în ultimii 10 ani, Škoda și-a continuat expansiunea începută în urmă cu aproximativ două decenii. Ambele mărci însă au venit cam în același timp pe piață cu câte o gamă de SUV-uri. Seat cu Arona, Ateca sau Tarraco, iar Škoda cu Kamiq, Karoq sau Kodiaq. Chiar dacă aceste nume încă nu au avut suficient timp să intre în conștiința publicului, ele sunt rezultatul unei politici bine coordonate la nivelul Grupului Volkswagen, atât din punct de vedere tehnic, cât și comercial. Electrificarea a venit ca un tăvălug, iar Volkswagen pare a fi din nou în avantaj în comparație cu ceilalți constructori de automobile. Platforma pentru automobile electrice, numită MEB, va fi folosită pentru toate mărcile grupului. Startul a fost dat de VW ID.3, iar acum vin frățiorii mai mici: Škoda Eniaq iV și Cupra Born, două din cele 7 modele finaliste în competiția „Mașina Anului 2022 în Europa“.

    Born. Cupra Born!

    Cei mai puțin familiarizați cu subtilitățile din lumea auto ar putea ridica din sprâncene la auzul numelui. Ce mașină e asta? Cupra este divizia sport a mărcii Seat. Practic aproape toate modelele Seat au și o versiune Cupra, un fel de vârf de gamă. Ceva similar ar fi Stepway la Dacia. Cupra a fost transformată în brand de sine stătător, ceva similar cu DS care s-a desprins de Citroën. Practic, în Grupul Volkswagen primul automobil electric spaniol nu este Seat, ci Cupra, pentru a ridica oarecum așteptările clienților.
    Până la apariția lui Born, Cupra avea deja în portofoliu trei modele electrificate, adică trei versiuni hibrid plug-in: Cupra Leon, Cupra Leon Sportstourer și Cupra Formentor. Cupra Born însă este primul model 100% electric și este realizat la fabrica din Zwickau, în aceeași loc cu ID.3. Adică avem de-a face cu un au­tomobil spaniol, cu platforma de la Volkswagen și cu producția deocamdată tot în Germania. Totuși, limbajul de design este latin.
    Din punct de vedere estetic, Cupra Born seamănă izbitor cu conceptul el-Born prezentat de spanioli în 2019 la Salonul de la Geneva. Sunt și câteva componente de caroserie preluate de la Volkswagen ID.3, cele mai vizibile fiind portierele. Deși este înrudit tehnologic cu ID.3 și Škoda Eniaq iV, Cupra Born are propria personalitate. Ca o picanterie, nu ai cum să nu remarci tușele de culoare la exterior: diverse elemente sunt vopsite în nu­anțe de cupru, inclusiv la jante. Și dacă tot am amintit de jan­te, ele sunt disponibile în dimensiuni de la 18 la 20 de țoli.
    Cei care au conceput designul mașinii sub coordonarea lui Jorge Díez, directorul de design al Cupra, și-au dorit un automobil cu un caracter puternic, care să exprime agilitate și performanță, combinând suprafețe curgătoare ce pun în evidență culoarea caroseriei cu detaliile tehnice care emană sportivitate și eleganță. Din orice unghi am privi automobilul, el place ochiului prin agresivitate și eleganță. La această senzație contribuie și prizele mari de aer, stopurile unite de o bandă LED sau muchiile caroseriei.
    Odată pătruns în interior ai pășit într-o lume digitală, care are în centru un sistem multimedia cu display standard de 12 inchi. Este evident că designerii au plecat de la ideea că cel care se a­șază la volan trebuie să aibă parte de o experiență deosebită, emoționantă. Pentru nivelurile de echipare superioare este disponibil și head-up display cu realitate augmentată, adică sunt proiectate pe parbriz informații care par că sunt stratificate peste lumea reală.

    CUPRA Born Aurora Blue 18 HQ
    Sursa foto: Seat.com

    Volanul are o formă și butoane tipice pentru Cupra, iar scaunele au o întreagă poveste. Partea centrală a scaunelor este reali­za­tă dintr-un material nou, numit SEAQUAL, obținut din reci­cla­rea plasticului marin. Gunoiul colectat de pe plaje, de pe fun­dul mării sau din estu­a­re este adunat și sor­tat pe tipuri de materi­a­le. Materialele plas­tice sunt curățate și tran­sformate în plas­tic marin reciclat și pre­lucrat în produse noi și sus­tenabile, așa cum sunt scaunele de la Cupra Born. Ideea de automobil electric în­seamnă mai mult decât reducerea amprentei de CO2.
    În ceea ce privește performanțele, Cupra Born va fi disponibil cu un singur motor și cu roți motrice spate. La fel ca ID.3, la fel ca Škoda Eniaq Iv. Sunt disponibile două variante de putere: de 150 CP și 204 CP. Bateriile litiu-ion de înaltă performanță sunt disponibile în trei variante, care fur­nizează 45kWh, 58 kWh sau 77 kWh. În funcție de bateria aleasă diferă și autonomia automobilului. Cu bateria de 77 kWh autonomia ajunge până la 540 kilometri, fiind potrivită pentru drumurile mai lungi, în afara localității. Pentru creșterea performanțelor pachetul e-Boost1 oferă un plus de putere până la 231 CP și este cuplat la bateria de 58 kWh care asigură o autonomie de maximum 424 kilometri.
    Bateria de cea mai mare capacitate va putea fi încărcată la prize rapide cu puteri de până la 125 kW. În acest caz trebuie să aștepți aproximativ 7 minute pentru o autonomie de 100 de kilometri, iar repriza 5% – 80% durează 35 de minute.
    Deocamdată Cupra Born vorbește lim­ba germană, însă din 2025 uzina de la Mar­torell va fi capabilă să asambleze automobile electrice. Până atunci așteptăm alte noutăți electrice: Cupra Tavascan în 2022 și un automobil electric urban în 2024. Și uite așa, cu rude mai apropiate sau mai îndepărtate, Seat/Cupra își îndeplinește conștiincios rolul în cadrul Grupului Volkswagen.

    22 enyaq iv dpl
    Sursa foto: Skoda.com

    Enyaq iV, primul est-european complet electric

    Marca Škoda are o istorie impresionantă, cu o vechime de peste 125 de ani. La începutul anilor ’90, după căderea cortinei roșii, Škoda a fost privatizată prin achiziționarea de către Grupul Volkswagen. Practic Škoda a început un nou drum, post-comunism, sub umbrela unui constructor gigantic, astfel încât în 2019 a produs și vândut peste 1,2 milioane automobile.
    Anul 2021 a însemnat un an de cotitură pentru constructorul ceh: a lansat primul model 100% electric. Acesta se numește Enyaq iV și este un SUV construit pe platforma MEB a Grupului Volkswagen. Este un SUV de dimensiuni mari, cu un gabarit apropiat de cel al modelului Karoq, dar foarte similar și cu ID.4, SUV-ul din familia ID. de la VW, având 4.648 mm lungime, 1.877 mm lățime, 1.618 mm înălțime și 2.765 mm ampatament.
    Nu întâmplător ambele automobile au fost supuse în cursul acestui an testelor de siguranță EuroNCAP și au obținut 5 stele, cu punctaje foarte asemănătoare. Škoda Enyaq iV a primit 94% pentru protecția oferită adulților, 89% pentru protecția oferită copiilor, 71% este trecut în dreptul protecției utilizatorilor vulnerabili ai șoselelor și cu 82% au fost notate sistemele de siguranță.
    Enyaq iV este asamblat la uzina de la Mlada Boleslav, Cehia, într-o cadență de 350 unități pe zi. Este foarte interesant că Enyaq iV este produs pe aceeași linie de fabricație cu Octavia și Karoq, două modele construite pe platforma MQB a Grupului Volkswagen. Cu alte cuvinte, este singura fabrică unde sunt asamblate automobile bazate pe două platforme diferite. Pentru a fi posibil acest lucru, în fabrica de la Mlada Boleslav s-au investit 32 milioane euro, inclusiv pentru mijloacele de transport din interiorul uzinei.
    Eficient, emoționant și electrizant. A­cestea sunt principalele atribute ale noului model, sau cel puțin aceasta a fost in­tenția celor care au conceput Enyaq iV. Un lucru este cert: aceasta este noua navă-amiral a producătorului ceh și cel mai a­vansat model al său din punct de vedere tehnologic. La momentul lansării, Thomas Schäfer, CEO Škoda Auto, a declarat: „Enyaq iV este semnul dis­tinctiv al unei noi ere la Škoda. Este primul nostru model de producție bazat pe platforma modulară de mașini electrice a Grupului Volkswagen și unește în mod inteligent sustena­bilitatea cu calitățile tipice mărcii noastre cantități generoase de spațiu și un de­sign emoționant. Producem acest mo­del la fabrica noastră prin­ci­pală din Mlada Boleslav, ceea ce este o mare dovadă a nivelului nostru înalt de expertiză în inginerie și evidențiază gradul mare de încredere pe care Volkswagen Group îl are în forța noastră de muncă“.
    Puternic și dinamic, Enyaq iV este imediat identificabil ca un adevărat SUV Škoda, cu grila sa distinctă și sculpturală, cu linii și proporții echilibrate care subliniază caracterul tipic al mărcii: un interior extraordinar de spațios. Fața de cristal iluminată inovatoare a SUV-ului este un alt punct forte. Caracterul aspru al acestui model este accentuat de roțile mari, de 18 până la 21 inchi.

    CUPRA Born Vapor Grey 24 HQ
    Sursa foto: Seat.com

    La interior noile selecții de design înlocuiesc nivelurile de echipare clasice, în timp ce o structură clară și nouă a opțiunilor disponibile înseamnă că mașina poate fi configurată cu doar câteva clicuri. Cum? Poți alege dintre 11 pachete aranjate inteligent și poți selecta ce dorești din opțiunile individuale, astfel încât să obții o configurație personală a autovehiculului. Displayul central are o diagonală de 13 inchi și este cel mai mare montat pe un model Škoda. De asemenea, în premieră pentru Škoda, sunt disponibile head-up display și aplicația MyŠkoda prin care îți poți încărca bateria sau poți controla aerul condiționat de la distanță. Evident, materialele folosite sunt de foarte bună calitate și într-o mare măsură se folosesc materiale reciclate.
    Škoda Enyaq iV exploatează pe deplin posibilitățile tehnice și flexibilitatea pe care platforma modulară de mașină electrică le are de oferit. Bateria montată în podea este disponibilă în trei dimensiuni și unu sau două motoare electrice asigură o putere între 109 kW și 220 kW, iar autonomia poate ajunge până la 520 kilometri. În funcție de model, puterea este transmisă în spate sau la toate cele patru roți, ceea ce rep