Škoda și Seat sunt două mărci ale Grupului Volkswagen cu istorii și individualități diferite. Dacă Seat a întâmpinat dificultăți în ultimii 10 ani, Škoda și-a continuat expansiunea începută în urmă cu aproximativ două decenii. Ambele mărci însă au venit cam în același timp pe piață cu câte o gamă de SUV-uri. Seat cu Arona, Ateca sau Tarraco, iar Škoda cu Kamiq, Karoq sau Kodiaq. Chiar dacă aceste nume încă nu au avut suficient timp să intre în conștiința publicului, ele sunt rezultatul unei politici bine coordonate la nivelul Grupului Volkswagen, atât din punct de vedere tehnic, cât și comercial. Electrificarea a venit ca un tăvălug, iar Volkswagen pare a fi din nou în avantaj în comparație cu ceilalți constructori de automobile. Platforma pentru automobile electrice, numită MEB, va fi folosită pentru toate mărcile grupului. Startul a fost dat de VW ID.3, iar acum vin frățiorii mai mici: Škoda Eniaq iV și Cupra Born, două din cele 7 modele finaliste în competiția „Mașina Anului 2022 în Europa“.
Born. Cupra Born!
Cei mai puțin familiarizați cu subtilitățile din lumea auto ar putea ridica din sprâncene la auzul numelui. Ce mașină e asta? Cupra este divizia sport a mărcii Seat. Practic aproape toate modelele Seat au și o versiune Cupra, un fel de vârf de gamă. Ceva similar ar fi Stepway la Dacia. Cupra a fost transformată în brand de sine stătător, ceva similar cu DS care s-a desprins de Citroën. Practic, în Grupul Volkswagen primul automobil electric spaniol nu este Seat, ci Cupra, pentru a ridica oarecum așteptările clienților.
Până la apariția lui Born, Cupra avea deja în portofoliu trei modele electrificate, adică trei versiuni hibrid plug-in: Cupra Leon, Cupra Leon Sportstourer și Cupra Formentor. Cupra Born însă este primul model 100% electric și este realizat la fabrica din Zwickau, în aceeași loc cu ID.3. Adică avem de-a face cu un automobil spaniol, cu platforma de la Volkswagen și cu producția deocamdată tot în Germania. Totuși, limbajul de design este latin.
Din punct de vedere estetic, Cupra Born seamănă izbitor cu conceptul el-Born prezentat de spanioli în 2019 la Salonul de la Geneva. Sunt și câteva componente de caroserie preluate de la Volkswagen ID.3, cele mai vizibile fiind portierele. Deși este înrudit tehnologic cu ID.3 și Škoda Eniaq iV, Cupra Born are propria personalitate. Ca o picanterie, nu ai cum să nu remarci tușele de culoare la exterior: diverse elemente sunt vopsite în nuanțe de cupru, inclusiv la jante. Și dacă tot am amintit de jante, ele sunt disponibile în dimensiuni de la 18 la 20 de țoli.
Cei care au conceput designul mașinii sub coordonarea lui Jorge Díez, directorul de design al Cupra, și-au dorit un automobil cu un caracter puternic, care să exprime agilitate și performanță, combinând suprafețe curgătoare ce pun în evidență culoarea caroseriei cu detaliile tehnice care emană sportivitate și eleganță. Din orice unghi am privi automobilul, el place ochiului prin agresivitate și eleganță. La această senzație contribuie și prizele mari de aer, stopurile unite de o bandă LED sau muchiile caroseriei.
Odată pătruns în interior ai pășit într-o lume digitală, care are în centru un sistem multimedia cu display standard de 12 inchi. Este evident că designerii au plecat de la ideea că cel care se așază la volan trebuie să aibă parte de o experiență deosebită, emoționantă. Pentru nivelurile de echipare superioare este disponibil și head-up display cu realitate augmentată, adică sunt proiectate pe parbriz informații care par că sunt stratificate peste lumea reală.

Volanul are o formă și butoane tipice pentru Cupra, iar scaunele au o întreagă poveste. Partea centrală a scaunelor este realizată dintr-un material nou, numit SEAQUAL, obținut din reciclarea plasticului marin. Gunoiul colectat de pe plaje, de pe fundul mării sau din estuare este adunat și sortat pe tipuri de materiale. Materialele plastice sunt curățate și transformate în plastic marin reciclat și prelucrat în produse noi și sustenabile, așa cum sunt scaunele de la Cupra Born. Ideea de automobil electric înseamnă mai mult decât reducerea amprentei de CO2.
În ceea ce privește performanțele, Cupra Born va fi disponibil cu un singur motor și cu roți motrice spate. La fel ca ID.3, la fel ca Škoda Eniaq Iv. Sunt disponibile două variante de putere: de 150 CP și 204 CP. Bateriile litiu-ion de înaltă performanță sunt disponibile în trei variante, care furnizează 45kWh, 58 kWh sau 77 kWh. În funcție de bateria aleasă diferă și autonomia automobilului. Cu bateria de 77 kWh autonomia ajunge până la 540 kilometri, fiind potrivită pentru drumurile mai lungi, în afara localității. Pentru creșterea performanțelor pachetul e-Boost1 oferă un plus de putere până la 231 CP și este cuplat la bateria de 58 kWh care asigură o autonomie de maximum 424 kilometri.
Bateria de cea mai mare capacitate va putea fi încărcată la prize rapide cu puteri de până la 125 kW. În acest caz trebuie să aștepți aproximativ 7 minute pentru o autonomie de 100 de kilometri, iar repriza 5% – 80% durează 35 de minute.
Deocamdată Cupra Born vorbește limba germană, însă din 2025 uzina de la Martorell va fi capabilă să asambleze automobile electrice. Până atunci așteptăm alte noutăți electrice: Cupra Tavascan în 2022 și un automobil electric urban în 2024. Și uite așa, cu rude mai apropiate sau mai îndepărtate, Seat/Cupra își îndeplinește conștiincios rolul în cadrul Grupului Volkswagen.

Enyaq iV, primul est-european complet electric
Marca Škoda are o istorie impresionantă, cu o vechime de peste 125 de ani. La începutul anilor ’90, după căderea cortinei roșii, Škoda a fost privatizată prin achiziționarea de către Grupul Volkswagen. Practic Škoda a început un nou drum, post-comunism, sub umbrela unui constructor gigantic, astfel încât în 2019 a produs și vândut peste 1,2 milioane automobile.
Anul 2021 a însemnat un an de cotitură pentru constructorul ceh: a lansat primul model 100% electric. Acesta se numește Enyaq iV și este un SUV construit pe platforma MEB a Grupului Volkswagen. Este un SUV de dimensiuni mari, cu un gabarit apropiat de cel al modelului Karoq, dar foarte similar și cu ID.4, SUV-ul din familia ID. de la VW, având 4.648 mm lungime, 1.877 mm lățime, 1.618 mm înălțime și 2.765 mm ampatament.
Nu întâmplător ambele automobile au fost supuse în cursul acestui an testelor de siguranță EuroNCAP și au obținut 5 stele, cu punctaje foarte asemănătoare. Škoda Enyaq iV a primit 94% pentru protecția oferită adulților, 89% pentru protecția oferită copiilor, 71% este trecut în dreptul protecției utilizatorilor vulnerabili ai șoselelor și cu 82% au fost notate sistemele de siguranță.
Enyaq iV este asamblat la uzina de la Mlada Boleslav, Cehia, într-o cadență de 350 unități pe zi. Este foarte interesant că Enyaq iV este produs pe aceeași linie de fabricație cu Octavia și Karoq, două modele construite pe platforma MQB a Grupului Volkswagen. Cu alte cuvinte, este singura fabrică unde sunt asamblate automobile bazate pe două platforme diferite. Pentru a fi posibil acest lucru, în fabrica de la Mlada Boleslav s-au investit 32 milioane euro, inclusiv pentru mijloacele de transport din interiorul uzinei.
Eficient, emoționant și electrizant. Acestea sunt principalele atribute ale noului model, sau cel puțin aceasta a fost intenția celor care au conceput Enyaq iV. Un lucru este cert: aceasta este noua navă-amiral a producătorului ceh și cel mai avansat model al său din punct de vedere tehnologic. La momentul lansării, Thomas Schäfer, CEO Škoda Auto, a declarat: „Enyaq iV este semnul distinctiv al unei noi ere la Škoda. Este primul nostru model de producție bazat pe platforma modulară de mașini electrice a Grupului Volkswagen și unește în mod inteligent sustenabilitatea cu calitățile tipice mărcii noastre cantități generoase de spațiu și un design emoționant. Producem acest model la fabrica noastră principală din Mlada Boleslav, ceea ce este o mare dovadă a nivelului nostru înalt de expertiză în inginerie și evidențiază gradul mare de încredere pe care Volkswagen Group îl are în forța noastră de muncă“.
Puternic și dinamic, Enyaq iV este imediat identificabil ca un adevărat SUV Škoda, cu grila sa distinctă și sculpturală, cu linii și proporții echilibrate care subliniază caracterul tipic al mărcii: un interior extraordinar de spațios. Fața de cristal iluminată inovatoare a SUV-ului este un alt punct forte. Caracterul aspru al acestui model este accentuat de roțile mari, de 18 până la 21 inchi.

La interior noile selecții de design înlocuiesc nivelurile de echipare clasice, în timp ce o structură clară și nouă a opțiunilor disponibile înseamnă că mașina poate fi configurată cu doar câteva clicuri. Cum? Poți alege dintre 11 pachete aranjate inteligent și poți selecta ce dorești din opțiunile individuale, astfel încât să obții o configurație personală a autovehiculului. Displayul central are o diagonală de 13 inchi și este cel mai mare montat pe un model Škoda. De asemenea, în premieră pentru Škoda, sunt disponibile head-up display și aplicația MyŠkoda prin care îți poți încărca bateria sau poți controla aerul condiționat de la distanță. Evident, materialele folosite sunt de foarte bună calitate și într-o mare măsură se folosesc materiale reciclate.
Škoda Enyaq iV exploatează pe deplin posibilitățile tehnice și flexibilitatea pe care platforma modulară de mașină electrică le are de oferit. Bateria montată în podea este disponibilă în trei dimensiuni și unu sau două motoare electrice asigură o putere între 109 kW și 220 kW, iar autonomia poate ajunge până la 520 kilometri. În funcție de model, puterea este transmisă în spate sau la toate cele patru roți, ceea ce reprezintă o nouă premieră: în istoria modernă a mărcii este primul model cu tracțiune spate. Dotat cu o bară de tractare opțională, SUV-ul electric poate tracta chiar și remorci cu o greutate de până la 1.400 kilograme.

Dacă nu era suficient, Enyaq iV a venit în scurt timp de la lansare și cu o variantă Sportline, mai sportivă și cu performanțe dinamice de top. Dar, evident, performanțele costă. În România prețul unui Enyaq pornește de la aproape 50.000 euro și poate depăși lejer 60.000 euro, în funcție de dotările și opționalele alese. În curând va fi lansată o nouă versiune a acestui SUV, dar care are pretenția de a fi un model complet distinct și se numește Enyaq iV coupé.
Škoda se așteaptă ca din 2025 modelele complet electrice sau cu unități hibrid plug-in să reprezinte 25% din vânzările sale. Din 2021 producătorul auto începe să investească două miliarde de euro în dezvoltarea de modele electrice și a unui ecosistem holistic, interconectat, pentru soluții de mobilitate moderne și prietenoase cu mediul.
Concluzie în familie
Cupra Born și Škoda Enyaq iV sunt construite pe o platformă comună, la fel ca și familia ID. de la Volkswagen. De fapt, putem spune că ID. este copilul cel mare, iar Born și Enyaq sunt frățiorii mai mici, care beneficiază de toate cunoștințele și experiența dobândite de fratele care are grijă de ei. Trecând peste această metaforă, totul este bine calculat și organizat astfel încât fiecare marcă a Grupului Volkswagen să își aducă aportul la succesul gigantului german angajat în lupta pentru supremație între constructorii auto. Deocamdată cele două modele se numără printre cele 7 finaliste ale competiției „Car of the Year“, ceea ce poate fi considerat deja un real succes.• Stelian Damov

Platforma modulară MEB
Modelele familiei ID. sunt în prezent dezvoltate pe baza noii matrice de acționare electrică modulară (MEB). Acestea sunt automobile din Grupul Volkswagen dintr-o varietate de clase, care au fost proiectate ca vehicule complet electrice și ating o autonomie de până la 500 kilometri și chiar mai mult. Arhitectura MEB va schimba fundamental mașinile electrice și mașinile în general. Setul de instrumente electrice modulare aruncă tot balastul epocii fosile, deoarece a fost conceput exclusiv pentru mașinile electrice. Acest lucru va duce la schimbări fundamentale în forma caroseriei, designul interior, pachetul și caracteristicile sistemului de propulsie ale automobilelor electrice produse de Grupul Volkswagen.
Indiferent că este vorba despre o mașină de oraș, un SUV sau un model spațios cu 7 locuri, platforma modulară de propulsie electrică – pe scurt, MEB – oferă tot ceea ce poți aștepta de la mobilitatea electrică a viitorului, pentru că este proiectată special pentru autovehicule electrice. Cu MEB posibilitățile acestei tehnologii pot fi optim exploatate, ceea ce înseamnă un plus de spațiu, flexibilitate, autonomie, confort și dinamică.
A fost regândită mobilitatea electrică de la temelie. Nu mai este nevoie nici de un motor cu ardere internă, nici de cutie de viteze cu tunel cardanic sau de rezervor de combustibil și nici de instalație de evacuare a gazelor arse. Urmarea? Ampatamentul devine mai mare, ieșirile în consolă mai scurte și micile motoare electrice se află direct la punți. Acest lucru nu numai că arată dinamic, ci reprezintă și baza perfectă pentru toate autovehiculele, de la clasa compactă la monovolum. Astfel vei avea parte de o senzație de spațiu complet nouă, cu mai mult loc pentru tine, pentru pasagerii și bagajele tale.
Inima familiei ID. este sistemul de baterii cu încărcare rapidă integrat în podeaua autovehiculului într-un mod care și îl protejează și economisește spațiul. Acest lucru aduce centrul de greutate mai jos și asigură o mai bună repartizare a greutății, ceea ce asigură un comportament de rulare echilibrat și dinamic. În plus, bateria poate fi personalizată. Dacă de exemplu nu te interesează o autonomie mare, deoarece circuli mult în oraș, îți este suficientă o baterie mică. Asta face ca mașina să aibă și un preț mai avantajos. Dacă, din contră, ai nevoie de multă energie pentru distanțe lungi, optezi pur și simplu pentru un autovehicul cu baterie mai mare.
Numai că familia ID. este mai mare decât pare la prima vedere. Aceeași platformă tehnologică este împărțită acum și cu Škoda sau Seat. La noile automobile electrice ale Grupului Volkswagen diferă doar designul specific mărcii.