14.6 C
Bucharest
Sunday, June 13, 2021

Furtună pe piața salubrizării

La începutul anului 2021 s-au acutizat disensiunile dintre societățile de salubrizare și primării. Există o părere, oarecum generalizată, conform căreia societățile de salubrizare sunt vinovate pentru situația dezastruoasă în care se află sistemul de gestionare a deșeurilor din România, fără a se pune în discuție și obligațiile ce revin primăriilor, din care cea mai presantă acum este achitarea la timp a serviciilor prestate, în condițiile în care întârzierile de șase sau șapte luni la achitarea facturilor sunt deja o normalitatea în relația dintre primării și salubriști. Marii învinși în acest război sunt însă cetățenii care, fie ajung să trăiască printre gunoaie, fie sunt obligați să plătească taxe prea mari pentru serviciile ce li se oferă, nemulțumire ce a început să-i scoată în stradă.● ecologic

Compania Romprest a notificat în data de 3 februarie a.c. Primăria Sectorului 1 că va suspenda activitatea de colectare a deșeurilor în Sectorul 1 al Capitalei, ca urmare a refuzului autorității locale de a achita societății datoriile restante.

“Această decizie ne este impusă de blocarea totală de către reprezentanţii aleşi care reprezintă Autoritatea Contractantă, în mod intenţionat şi cu vădită rea-credinţă, în baza unor interese partinice şi de grup, a negocierilor privind stingerea conflictelor contractuale, în contextul în care şi ultimul demers al Romprest de a soluţiona amiabil conflictele invocate, prin negocierea şi asumarea în cadrul legal al şedinţelor Comisiei mixte de mediere a unor soluţii de eşalonare a debitelor restante şi de diminuare temporară a unor operaţiuni din cadrul activităţilor serviciului şi implicit a costurilor în sarcina Autorităţii, precum şi prin propunerea unor surse de finanţare ale serviciului care să conducă la reducerea sarcinilor pe bugetul local, este tergiversat de către reprezentanţii Autorităţii Contractante”, se spune în notificarea trimisă primăriei de compania de salubrizare Romprest.

Romprest a mai menţionat că “rezolvarea pe cale amiabilă a acestui conflict a fost tergiversată prin refuzul de a adopta soluţiile negociate de părţi în cadrul unei hotărâri a Consiliului Local”.

Răspunsul primăriei a venit pe Facebook

Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 a răspuns pe Facebook companie Romprest și cetățenilor din sector: “Ședința de Consiliu Local a Sectorului 1 de astăzi în care trebuia să discutăm despre spitale, școli, reforma poliției locale și despre digitalizarea ADP a fost deturnată de consilierii PNL și PSD care au vrut să discutăm despre compania de salubrizare. Asta este urgența lor. Compania respectivă a emis fix în timpul ședinței un comunicat de presă cum că ei nu mai presează servicii. Foarte bine, să facă ceea ce consideră. Mai există și alte firme de salubrizare pe lumea aceasta. Dar domnii și doamnele de la PNL+PSD nu realizează asta. Vor să plătim rapid niște facturi emise nelegal de compania de salubrizare. Normal, e dragoste mare între consilierii PNL și firma respectivă. De ei a fost adusă această firmă și tot ei au semnat cel mai păgubos contract de salubritate din România. Sper să plătească consilierii PNL și PSD facturile ilegale din banii lor. Acesta e doar un detaliu, știu. Detaliu pe banii noștri. Apoi mai apare un comunicat. Tot în timpul ședinței și la câteva minute după primul. Din partea PNL.

Sursa foto: Agerpres

Iar acest comunicat conține niște întrebări adresate de niște oameni total absenți de activitatea primăriei. Sunt 10 întrebări. Pentru toate acestea am un singur răspuns: USL trăiește la Sectorul 1! Și trăiește bine. Pentru că leadership-ul organizații PNL Sector 1 urmează alte interese. Pentru PNL+PSD nu există mafia din poliția locală, nu există problema începerii școlilor, problema spitalelor sau alte urgențe. Există o singură problemă: să plătim niște facturi ilegale către firma de salubrizare adusă de ei în primărie. Ar face bine domnul Ilie Bolojan și domnul Emil Boc (pentru ambii întreaga mea admirație) să le ofere acestor falși liberali o lecție despre administrația publică. Au mare nevoie”, a postat Clotilde Armand pe Facebook.

O altă veste vine după opt ani… de gratuitate: bucureștenii din Sectorul 1 vor plăti din nou serviciul de ridicare a gunoiului menajer. Prevederea se regăsește într-un proiect de hotărâre inițiat de Primăria Sectorului 1, iar consilierii locali urmează să decidă într-o ședință viitoare care va fi suma pe care cetățenii o vor plăti.

Demisii la Primăria Sectorului 5

Primăria Sectorului 5 a anunţat în seara zilei de 1 februarie a.c. că directorul general al societăţii Salubrizare Fapte 5 SA a demisionat în urma unei şedinţe la care a participat şi primarul Cristian Popescu Piedone. “În urma vizitei Primarului Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, din data de 1 februarie 2021, la societatea Salubrizare Fapte 5 SA, care a durat peste şapte ore, directorul general şi-a dat demisia. Directorul general adjunct a fugit la propriu după ce i-au fost aduse la cunoştinţă ilegalităţile identificate, printre care faptul că nu au fost făcute informări către Adunarea Generală a Acţionarilor, că nu există publicări în Monitorul Oficial a convocărilor şedinţelor AGA – partea a 4-a, că nu există nici un plan de management sau că contractele de mandat sunt nule, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 109”, se spune în comunicatul Primăriei Sectorului 5.

Ministerul Mediului și primăriile

În data de 5 februarie a avut loc o nouă întâlnire convocată de ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tánczos, cu primarii din București. Au participat primarul general Nicușor Dan, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, primarul Sectorului 3, Robert Negoiţă, primarul Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone, primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu și un reprezentant al Primăriei Sectorului 4. Discuțiile au avut loc online.

Tema întâlnirii a fost viziunea comună la nivelul Capitalei în ceea ce privește managementul deșeurilor, și creșterea gradului de colectare separată și reciclare la nivelul Bucureștiului, aflat la unul dintre cele mai mici niveluri din Uniunea Europeană.

Sursa Foto: Facebook

După ce s-au acuzat reciproc de lipsă de viziune și de nepăsare, primarii au convenit ca până săptămâna viitoare, atunci când va avea loc o nouă întâlnire la sediul PMB, să stabilească măsuri și propuneri concrete de gestionare eficientă a deșeurilor. Ulterior, măsurile vor fi integrate într-o strategie comună, o premieră pentru municipiul București.

Nu s-a discutat nimic despre stațiile de sortare și depozitele de deșeuri conforme a căror autorizare este blocată de Agenția pentru Protecția Mediului Ilfov și Direcția de Sănătate Ilfov, instituțiile care fac de fapt legea pe piața deșeurilor în București. În această situație se află mai multe societăți comerciale printre care stația de sortare a societății 3R Green și depozitul Glina care, deși era exemplu de bună practică la nivel național, este închis de doi ani.

Sibienii ies iar în stradă

Sursa Foto: Facebook

Noul regulament privind taxa de salubritate scoate din nou sibienii în stradă. Cetățenii și-au făcut un grup de 4000 de persoane pe Facebook numit “Stop triplarea taxei de salubritate Sibiu”, unde dezbat ultimele decizii ale primăriei și hotărăsc acțiunile de protest. Ultima a avut loc în Piața Mare în data de 4 februarie, la ora 18.00.

Oamenii sunt nemulțumiți de proiectul de hotărâre privind taxa de salubritate, care, deși prevede ieftiniri față de regulamentul inițial, de fapt, majorează abonamentul. Dacă la începutul conflictului cetățenii au acuzat societatea Soma, ADI Eco și Primăria Sibiu, de această dată oamenii au luat în vizor și Consiliul Județean. Ștefan Daminescu, unul dintre cetățenii revoltați a postat următorul text pe Facebook: “Primăria nu a înțeles nimic. Nu este normal ca cei singuri să plătească mai mult decât familiile cu patru persoane. Primăria vorbește de reduceri pentru familiile cu 1-2 persoane… Care reduceri?! Aplică reduceri la regulamentul inițial din decembrie care a provocat scandalul? O tâmpenie! Dacă ne uităm la tarifele de anul trecut, unde toată lumea plătea 11 lei/persoană, acum o să avem așa: O familie cu o persoană va plăti 16 lei/lună, una cu 2 persoane 32 de lei (adică 16×2), iar o familie cu 4 persoane, va plăti 10,5 lei/persoană/lună (adică 42 lei/4). Unde este reducerea pentru cei care locuiesc singuri? Autoritățile anunță că vor face controale și vor da amenzi pentru cei care nu declară corect. Cine anume va face asta? Direcția fiscală? Poliția? Nu se va duce nimeni pe teren să verifice, pentru că nu au resurse umane să facă lucrul acesta. Și dacă eventual o vor face, vor verifica doar locațiile unde sunt declarate 0 persoane. Pentru că aceia nu vor mai plăti deloc. Madam Fodor face ce vrea. Iar consilierii vor vota, pentru că sunt slabi, pentru că nu le pasă de noi, cei care i-am votat. Sau pentru că în familiile lor sunt mai mult de două persoane, iar tarifarea aceasta este un avantaj pentru ei”.●

Sursa Foto: Facebook

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Publicitate

Cele mai recente articole

Publicitate

Alte articole

Mai multe articole

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services