Sistemul Garanţie-Returnare este la ora actuală singurul subiect din domeniul deşeurilor de care autorităţile de mediu par interesate, cu toate că ambalajele colectate prin acest sistem reprezintă doar aproximativ 25-30% din ambalajele puse pe piaţă şi mult mai puţin din totalul deşeurilor municipale reciclabile. Despre provocările pe care le întâmpină în implementarea SGR, dar şi despre posibilitatea îndeplinirii în acest an a obiectivului de returnare de 65%, am vorbit cu Gemma Webb, CEO şi preşedinte al RetuRO SGR.
ecologic: Cum apreciați funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare? Care sunt părțile bune și unde ar trebui aduse îmbunătățiri?
Gemma Webb, CEO şi preşedinte al RetuRO SGR: Sistemul de Garanție-Returnare este un proiect ecologic unic în România, în special datorită complexității sale, dar și a anvergurii parteneriatului public-privat pe care îl reprezintă. Este totodată și cel mai mare Sistem de Garanție-Returnare complet integrat, ce reunește comercianți, producători, autorități și consumatori în cadrul aceleiași misiuni pentru sustenabilitate.
De la momentul lansării Sistemului de Garanție-Returnare, eforturile tuturor părților implicate ne-au ajutat să atingem un punct-cheie, și anume colectarea a peste un miliard de ambalaje. Iar cantitățile colectate cresc de la o lună la alta. Până la sfârșitul lunii iulie, am colectat peste 1,3 miliarde de ambalaje prin intermediul sistemului.
Acest rezultat arată că românii sunt tot mai bine informați și mai dornici să adopte reciclarea și practicile sustenabile, confirmând faptul că SGR reprezintă o schimbare semnificativă în favoarea unei culturi ce promovează reciclarea și un comportament responsabil în România. Sondajele pe care le desfășurăm periodic în rândul consumatorilor ne arată că fiecare român cunoaște deja sistemul, 4 din 5 consumatori au returnat ambalaje cel puțin o dată, aproape 60% o fac în mod regulat, iar un procent impresionant de 75% consideră că SGR este cea mai eficientă soluție pentru colectarea și reciclarea ambalajelor.
Beneficiile și progresul sistemului de la o lună la alta sunt vizibile pentru noi toți, nu doar în cifrele raportate, ci și în faptul că avem parcuri, drumuri și ape mai curate. Cantitățile de materiale recuperate și direcționate spre reciclare au crescut semnificativ de la momentul lansării SGR, fapt confirmat de operatorii de reciclare, care au remarcat impactul pozitiv al sistemului asupra activității lor.
Am progresat foarte mult într-un timp scurt și vreau să le mulțumesc tuturor românilor pentru implicare, efort și perseverență, mai ales că știm că traseul parcurs până acum nu a fost unul ușor. Dar sunt încrezătoare că, prin eforturi colective, avem puterea de a produce schimbări și ne putem atinge obiectivele de reciclare.
Desigur, aceste realizări nu au fost lipsite de provocări, mai ales având în vedere complexitatea și amploarea acestui sistem. Lucrăm în permanență la a îmbunătăți și a optimiza sistemul, toate părțile implicate făcând progrese și eforturi constante în această direcție. Totodată, înțelegem din experiența altor țări care au adoptat un sistem similar că sunt necesare 12-18 luni pentru ca un astfel de program să devină matur, stabil și să funcționeze la capacitate optimă.
În viitor, prioritatea noastră rămâne îmbunătățirea continuă a fiecărui aspect al SGR. Aceasta include perfecționarea proceselor logistice, de la colectarea și transportul ambalajelor la centrele de numărare și sortare, apoi la reciclare, precum și simplificarea operațiunilor pentru a sprijini mai bine comercianții și pentru a ne extinde infrastructura. Oricât de lung și dificil va fi traseul de acum înainte, având un obiectiv clar, ne este mai ușor să știm unde trebuie să ajungem. Împreună, nu numai că schimbăm obiceiuri, dar și conturăm un viitor în care responsabilitatea față de mediu reprezintă mai degrabă o valoare comună, decât o simplă obligație.
ecologic: Cum apreciați că funcționează colectarea manuală a ambalajelor SGR? Ce părere aveți despre înscrierea micilor comercianți în sistem?
Gemma Webb: Încă există o reticență în ceea ce privește adoptarea Sistemului de Garanție-Returnare, în special în rândul micilor comercianți, chiar dacă acesta este o obligație legală, în conformitate cu HG nr. 1074/2021. În prezent, 75.000 de comercianți sunt înregistrați în Sistemul de Garanție-Returnare la nivel național. Dintre aceștia, 35.000 au semnat deja un contract cu RetuRO pentru colectarea ambalajelor.
Analizăm toate obstacolele care îi împiedică pe micii comercianți să adopte sistemul și lucrăm constant la îmbunătățirea modului de funcționare a SGR. Pentru a aborda cât mai eficient unele dintre aceste provocări, am optimizat procesele logistice și am ajustat rutele de transport. Eforturile noastre se concentrează pe identificarea și implementarea de soluții care simplifică procesul de returnare pentru consumatori, asigurând în același timp fluxuri de lucru eficiente pentru comercianți.
Din momentul lansării programului în România, ne-am concentrat pe sprijinirea operatorilor economici în eforturile lor de a adopta sistemul și am lansat mai multe inițiative în acest sens, multe dintre ele dedicate comercianților. De exemplu, la începutul anului, am lansat o campanie de informare door-to-door pentru a-i sprijini în procesul de semnare a contractelor cu RetuRO și, de asemenea, pentru a le explica cum funcționează Sistemul de Garanție-Returnare și cum să își organizeze punctele de returnare.
În plus, am organizat o serie de întâlniri regionale pentru a colecta feedback și a oferi sprijin concret pentru înregistrarea pe platformă, precum și pentru semnarea contractelor sau instalarea aplicației mobile, simplificând gestionarea colectării ambalajelor. Pentru a-i sprijini, RetuRO a creat un ghid complet de înregistrare pentru comercianți, disponibil pe site-ul nostru, precum și o serie de webinarii care oferă informații detaliate cu privire la aspectele esențiale ale implementării sistemului.
Suntem încrezători că în timp tot mai mulți comercianți se vor alătura SGR, pe măsură ce eficiența programului continuă să se îmbunătățească. Acest lucru va însemna mai multe puncte de colectare pentru consumatori, atât manuale, cât și automate.
ecologic: Care este părerea dvs. despre intenţia Ministerului Mediului de a finanţa din fondurile AFM achiziţia de RVM-uri pentru localităţile mici? Există două variante, dotarea din fondurile AFM cu RVM-uri a micilor comercianţi sau, a doua variantă, dotarea primăriilor la nivel de comune sau de sate cu aceste aparate. Care ar putea fi, după părerea dumneavoastră, varianta cea mai eficientă din punct de vedere al eficacităţii şi creşterii ratei de returnare?
Gemma Webb: Indiferent de dimensiunea magazinului, comercianții sau autoritățile locale, care încheie acorduri de parteneriat pentru organizarea unui punct de colectare și aderă la sistem, pot opta pentru două tipuri de colectare: manuală și automată. În funcție de cantitățile de ambalaje pe care le anticipează, comercianții pot evalua necesitatea instalării unui RVM pentru colectarea automată.
Autoritățile locale pot juca un rol esențial în implementarea SGR în comunitățile lor și în facilitarea colectării ambalajelor SGR în localitățile pe care le reprezintă. Acestea se pot implica în sistem prin organizarea și operarea punctelor de colectare în parteneriat cu micii comercianți, ceea ce ar reprezenta o soluție eficientă pentru extinderea numărului de puncte de colectare în zonele rurale și în localitățile mici. Prin urmare, cred că orice sprijin acordat micilor comercianți pentru a adopta sistemul și a organiza puncte de colectare, în plus față de eforturile pe care le facem în calitate de administrator al sistemului, este binevenit.
ecologic: Fac faţă reciclatorii cantităţilor de ambalaje colectate până în prezent? Din câte ştim, sticla reprezintă o problemă din acest punct de vedere, și anume faptul că reciclatorii se apropie de capacitatea maximă de procesare. Credeţi că ar trebui să se găsească fonduri pentru noi fabrici de reciclare?
Gemma Webb: În ceea ce ne privește, pot să vă spun că în primele opt luni de la implementarea sistemului, 75.000 tone de ambalaje SGR au fost predate reciclatorilor, reprezentând aproximativ 83% din cantitatea de ambalaje returnate și colectate de la consumatori. Ca urmare, aceste ambalaje nu mai ajung la gropile de gunoi sau în natură. RetuRO a reușit să asigure nu numai returnarea materialelor în piață, ci și trasabilitatea ambalajelor de-a lungul întregului lanț. Aceste date sunt acum transparente și disponibile pentru noi toți.
Sistemul de Garanție-Returnare dezvoltă o infrastructură cuprinzătoare care sprijină eforturile de reciclare din România. Colaborăm cu cele mai mari companii de reciclare din industria locală pe diferite tipuri de materiale, ceea ce contribuie semnificativ la dezvoltarea industriei locale de reciclare.
În același timp, Sistemul de Garanție-Returnare urmărește principiul bottle-to-bottle, astfel colaborăm cu operatorii de reciclare care se asigură că ambalajele SGR devin materie primă secundară utilizată pentru producerea aceluiași tip de produs din care provin, respectiv ambalaje pentru băuturi. În prezent, întreaga cantitate de sticlă din ambalajele SGR este reciclată în materie primă secundară, utilizată pentru a produce noi ambalaje pentru băuturi. Pentru aluminiu și PET, peste 80% din cantitățile reciclate ajung din nou în ambalaje, în funcție de cererile industriei pentru aceste tipuri de materiale.
Reciclatorii observă un impact pozitiv al sistemului asupra activității lor, datorită fluxurilor constante de materiale și a cantităților tot mai mari de la o lună la alta, dar și a calității foarte bune a materialului, ceea ce le permite să recupereze cât mai multe ambalaje pentru reciclare.
Din discuțiile pe care avem cu reciclatorii de sticlă, Sistemul de Garanție-Returnare furnizează cantitățile necesare pentru a asigura un proces continuu de reciclare, iar aceștia și-au exprimat intenția de a face investiții suplimentare în capacitatea de procesare, inclusiv ca urmare a cantităților provenite din SGR.
ecologic: Poate gestiona operatorul de logistică cantitățile mari de ambalaje preluate de la punctele de returnare și ulterior predate către reciclatori?
Gemma Webb: Una dintre provocările pe care le-am abordat în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare este optimizarea fluxurilor logistice. Pe măsură ce programul evoluează, suntem capabili să anticipăm tot mai bine nevoile și frecvența de ridicare de la comercianți. Împreună cu partenerul nostru logistic, urmărim în permanență să optimizăm fluxurile și capacitățile de transport pentru a îmbunătăți timpii de preluare a comenzilor de la comercianți.
ecologic: Cert este că Sistemul Garanţie Returnare este un mare succes şi funcţionează din ce în ce mai bine. Credeţi că se va putea îndeplini obiectivul de returnare în acest an?
Gemma Webb: Este încă prea devreme pentru a face o predicție clară cu privire la modul în care vom încheia acest an. Cooperarea tuturor părților – comercianți, consumatori, producători – rămâne esențială pentru îmbunătățirea și eficientizarea continuă a sistemului și pentru atingerea obiectivului de colectare. Suntem pe drumul cel bun, este nevoie doar să continuăm să ne facem datoria. În ceea ce ne privește, depunem toate eforturile pentru a atinge acest obiectiv.
ecologic: Autoritățile spun că SGR este un proiect național, nu unul al RetuRO. Până acum ați simțit un sprijin în această privință din partea instituțiilor statului?
Gemma Webb: În opinia mea, SGR poate fi considerat, pe bună dreptate, un exemplu de bune practici datorită cooperării tuturor părților implicate – producători, comercianți, autorități și consumatori. Cu siguranță, succesul de până acum al programului se datorează în mare măsură colaborării și sprijinului tuturor partenerilor, fiecare jucând un rol-cheie în acest mecanism complex.
Sprijinul autorităților a fost esențial și am apreciat deschiderea de care au dat dovadă în mod constant în analizarea și integrarea feedback-ului și a sugestiilor de îmbunătățire pe care noi, în calitate de administrator al sistemului, le colectăm din interacțiunile cu toate părțile implicate.•