În data de 14 mai 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 127/2024 care modifică OUG nr. 5/2015, documentul legislativ ce reglementa până de curând gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE).
S-ar putea spune că a fost nevoie de nouă ani pentru ca această Ordonanță să devină Lege. De fapt, discuțiile au început abia în urmă cu doar un an, la începutul lunii aprilie a anului 2023 și au fost conduse de actualul ministru al Mediului, Mircea Fechet, pe atunci vicepreședinte al Comisiei pentru mediu și echilibru ecologic din Camera Deputaților. (https://youtu.be/pRbBxOzjxhA)

Dezbaterile care au avut loc în comisii pe tema modificărilor cerute de Ministerul Mediului, dar și de Organizațiile de Transfer de Responsabilitate (OTR) au fost caracterizate de o lipsă de transparență care a lăsat unora impresia că deciziile erau deja luate, iar consultările cu reprezentanții industriei au fost, ca de obicei, doar formale.
O parte dintre OTR-uri au susținut amendamente care au fost acceptate de membrii Comisiei, iar altele au încercat în zadar să explice parlamentarilor că pentru a nu dezechilibra piața DEEE ar fi fost nevoie de un studiu de impact sau că impunerea unei garanții de 2 milioane lei este discriminatorie. Sau că este imposibil pentru un OTR nou înființat să dovedească pentru a fi licențiat că a avut în anul precedent, fără a fi licențiat, o anumită cotă de piață.
Părerile au fost împărțite. Organizațiile mari, care s-au plâns întotdeauna, nu de puține ori pe bună dreptate, de concurența neloială a unor OTR-uri nou intrate pe piață, au susținut prevederile actualei legi. Cele nou intrate pe piață au semnalat că acea condiție ca organizația care solicită autorizarea să aibă o cotă de piață de cel puțin 5% pentru o categorie de EEE pentru care solicită autorizarea, certificată de AFM, creează o barieră administrativă, conferind un monopol de facto organizațiilor deja autorizate, care depășesc acest prag și face imposibilă intrarea altor organizații pe piața DEEE, diluează concurența și conduce la creșterea pe termen lung a costurilor delegării responsabilității şi gestionării obligațiilor europene de mediu.

Că Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor ar fi trebuit să stabilească de mai mult timp, în afară de garanții și comisioane, și niște costuri minime de tratare a DEEE, este o cu totul altă poveste.
Cert este că acum legea a apărut și că ea va produce efecte. Care vor fi acestea, ce organizații de transfer de responsabilitate vor mai rămâne în piață peste câțiva ani sau ce modificări vor mai apărea în viitorul apropiat, rămâne de văzut. Pentru că lupta pe o piață cum este cea a deșeurilor nu se duce întotdeauna în lumina reflectoarelor, ca în piesele de teatru sau în comisiile de mediu.
Câteva prevederi ale Legii nr. 127/2024
• Autoritățile publice vor fi obligate să asigure infrastructura de colectare a DEEE. Legea nu specifică cum vor fi penalizate UAT-urile care nu se conformează acestei obligații.
• Standardele CELEC devin obligatorii pentru operatorii economici autorizați să trateze DEEE. Aceștia vor fi obligați pentru a fi autorizați de agențiile de mediu să prezinte contracte încheiate cu producătorii sau cu organizațiile de transfer de responsabilitate.
Obligațiile OTR-urilor
• Din anul 2025 OTR-urile trebuie să constituie o garanție de 2 milioane lei în favoarea AFM în vederea garantării obligațiilor de plată și/sau reîntregită după plata eventualelor contribuții la AFM. Această garanție nu va putea fi făcută din sumele încasate pentru gestionarea DEEE.
• Pentru a fi licențiat un OTR trebuie să demonstreze că în anul precedent celui în care se solicită autorizarea a avut o cotă de piață de cel puțin 5% pentru cel puțin o categorie de EEE pentru care solicită autorizarea, certificată de AFM.
• Calitatea de membri fondatori/membri/acționari/respectiv asociați o pot avea numai producătorii de echipamente electrice și electronice (EEE) înregistrați în Registrul național al producătorilor de EEE gestionat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului.
• Membrii fondatori/membrii /asociații/acționarii nu au dreptul să dețină autorizații de colectare și tratare DEEE.
• Din 2025, OTR-urile sunt obligate să constituie provizioane în vederea asigurării gestionării 100% a EEE finanțate de producători pentru care au preluat responsabilitatea, indiferent de momentul când acestea devin deșeuri.
• Să mențină în fiecare an de activitate cel puțin o cotă de piață de cel puțin 5% pentru EEE introduse pe piață de către membrii fondatori/membrii/acționari/asociați în anul precedent pentru cel puțin o categorie de EEE autorizată.
• Să implementeze obligațiile ce le revin distinct pentru toate categoriile de EEE autorizate.
• Să nu depășească 10% din costuri pentru funcționarea/dezvoltarea sistemului de gestionare a DEEE, 5% costuri pentru studii, informare, conștientizare, 15% cheltuieli de funcționare a organizației.
• Rata de colectare minimă este de 65% raportată la media de EEE puse pe piață în 3 ani anteriori.
• Legea a introdus gradual rate de colectare de 15% pentru fiecare categorie de DEEE cu excepția panourilor fotovoltaice.
Citeşte şi: Sistemul de transfer de responsabilitate din România, sub ameninţarea schimbărilor legislative
Obligații ale producătorilor
• Producătorii nu pot transfera responsabilitățile pe aceeași categorie de EEE către mai multe OTR.
• În cazul în care AFM constată neîndeplinirea obiectivului de colectare, iar suma nu poate fi percepută de la OTR, diferența se achită de producătorii afiliați proporțional cu cota de piață în cadrul organizației penalizate.• Matei Dumitru
