Anul 2025 se anunţă a fi unul foarte bun pentru RetuRO, administratorul Sistemului Garanţie-Returnare. A fost scutit de penalităţi, iar garanţiile nerevendicate sunt acum trecute ca venituri la bugetul societăţii.
Guvernul Ciolacu 2 a aprobat în prima sa şedinţă din data de 30 decembrie 2024 proiectul de Ordonanţă de urgenţă prin care compania RetuRO a fost scutită de plata către Administraţia Fondului pentru Mediu a penalităţilor pentru neîndeplinirea obiectivelor legale de colectare, evaluate în luna octombrie 2024 la aproximativ 120.000.000 euro.
Aceeaşi ordonanţă prevede că penalităţile ce revin producătorilor pentru neîndeplinirea obiectivelor de reciclare, estimate la aproximativ 85.000.000 euro, vor fi plătite de RetuRO care îşi va recupera banii de la producători în 2025 prin tariful de administrare.
Explicaţia oficială a Guvernului cu privire la aceste decizii fără precedent în istoria Administraţiei Fondului pentru Mediu este că astfel se oferă „Sistemului de Garanție-Returnare posibilitatea de a se stabiliza îndeajuns încât să funcționeze la capacitate maximă“. În aceeaşi şedinţă, Executivul a decis prin Hotărâre de Guvern extinderea până la data de 30 iunie 2025 a perioadei în care producătorii pot vinde în continuare băuturi în ambalaje non-SGR, cea mai lungă perioadă de tranziţie din istoria tuturor sistemelor europene de tip depozit.
Garanţiile nerevendicate, estimate în prezent la aproximativ 400.000.000 euro, vor fi înregistrate ca venituri în bugetul administratorului SGR. Această decizie a Guvernului României pune sub semnul întrebării însuşi scopul înfiinţării SGR, care este creşterea colectării prin recuperarea garanţiilor de către cetăţeni şi nu realizarea de venituri de către o entitate privată din garanţiile nerecuperate de cetăţeni.
Şi dacă tot a venit vorba de venituri obţinute din garanţiile nerevendicate, trebuie amintită o decizie a Parlamentului care în data de 16 decembrie 2024, în ultima şedinţă a fostului legislativ, a decis, prin modificarea Legii nr. 313/2024, că RetuRO va plăti TVA pentru garanţiile nerecuperate, estimate la 248.634.500 lei, aproximativ 50.000.000 euro, sumă care trebuie plătită „la data împlinirii termenului legal pentru depunerea situațiilor financiare anuale ale administratorului SGR“.
Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea și completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu şi Hotărârea de Guvern nr. 1709/2024 pentru modificarea și completarea HG nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile au fost aprobate de Guvern în aceeaşi zi, 30 decembrie 2024, cu celebra Ordonanţă Trenuleţ, care anunţă vremuri grele pentru România.
În ciuda tuturor anunţurilor guvernamentale privind uriaşele probleme financiare cu care se confruntă România, renunţarea la încasarea câtorva sute de milioane de euro are totuşi şi câteva explicaţii. Că aceste explicaţii ţin mai mult de specificitatea politicii româneşti decât de regulile unei economii de piaţă, este cu totul altceva… Dacă toate aceste penalităţi ar fi fost plătite conform legii, întregul Sistem Garanţie-Returnare s-ar fi putut prăbuşi ceea ce ar fi fost o mare lovitură pentru România, pentru că ar fi arătat Uniunii Europene incapacitatea ţării noastre de a-şi rezolva problema deşeurilor.
Pe plan intern scandalurile ar fi fost uriaşe. Producătorii s-ar fi îndreptat în justiţie spre administratorul sistemului şi chiar spre Ministerul Mediului şi spre persoanele din Comitetul de Supraveghere, dezvăluirile s-ar fi ţinut lanţ şi numai Dumnezeu ştie ce mizerii ar mai fi ieşit la iveală.
Ori guvernul actual, din care fac parte doi miniştri, unul al Mediului şi altul al Finanţelor, părinţii de facto ai Sistemului Garanţie-Returnare, are nevoie pentru a rezista şi de altceva în afară de bani. De linişte socială şi de bunăvoinţa multinaţionalelor.• Matei Dumitru