Și în alte țări, nu numai în România, pornirea sistemului de tipul Garanție-Returnare a întâmpinat unele probleme. Vă prezentăm în continuare pe scurt cazul Heineken din Ţările de Jos, unde sistemul a intrat în funcțiune anul acesta la începutul lunii aprilie.
Conform NL TIMES, în martie a.c. autoritățile din Olanda au considerat că că Heineken nu avea intenția de a respecta termenul limită și încă producea doze de aluminiu vechi care nu includeau marca și codul de bare al Sistemului Depozit. Gigantul berii a susținut atunci că totul a fost o neînțelegere, pentru că a crezut că există o perioadă de tranziție de trei luni.
Dar, potrivit publicației AD, Inspectoratul pentru Mediu Uman și Transport a transmis informări în mod repetat companiei Heineken prin care anunţa că această lege nu are perioadă de tranziție, acuzând compania că provoacă „ambiguitate pentru consumator, haos în magazine și, potenţial, chiar mai mult gunoi“.
Și organizația de mediu Recycling Netwerk Benelux a acuzat Heineken că a încălcat legea privind infracțiunile economice punând „în mod calculat propriile interese economice mai presus de cele ale societății“.
Cu toate că marele producător de bere a trecut la producerea de doze conforme Sistemului Depozit, organizația de mediu Recycling Network Benelux a considerat evenimentul ca fiind un motiv suficient pentru a înainta o acţiune penală împotriva companiei. Potrivit organizației, producătorul de bere a încălcat în mod deliberat legea și de aceea trebuie să plătească pentru daunele pe care le-a provocat. „Acest demers demonstrează că marile companii nu sunt deasupra legii“, au declarat reprezentanții organizației.
În consecință, Procuratura Publică din Amsterdam a demarat în data de 27.07.2023 o anchetă penală împotriva companiei Heineken, considerând că sunt suficiente indicii pentru aceasta. Ca răspuns, Heineken a declarat că așteaptă cu nerăbdare și cu încredere ancheta. „O vedem ca pe o oportunitate de a clarifica confuzia care a apărut“, au declarat reprezentanţii companiei.
Sistemul Depozit a intrat în vigoare în Țările de Jos în data de 1 aprilie a.c. Consumatorii plătesc 15 cenți în plus atunci când cumpără o sticlă sau o doză cu băutură și primesc înapoi banii atunci când returnează ambalajele.
În Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) din România, care ar trebui să intre în funcțiune la sfârșitul lunii noiembrie anul acesta, cumpărătorii plătesc o garanție mai mică, 50 de bani (aprox. 10 cenți), pe care o recuperează la returnarea ambalajului.
Conform legii, ambalajele pentru băuturi neconforme SGR, care se află în stocurile producătorilor sau comercianților la data de 30 noiembrie 2023, pot fi vândute numai până la data de 31 decembrie 2024. De la această dată, introducerea și comercializarea lor fără sigla și codul de bare SGR sunt interzise.
Menționăm faptul că la noi producătorii au beneficiat de o perioadă de tranziție pentru conformare de 13 luni, cea mai mare din Europa.• Matei Dumitru