Se apropie data la care se va da startul celei mai provocatoare curse a maşinilor electrice, Bridgestone World Solar Challenge. Această competiţie, care se desfăşoară în Australia în perioada 22-29 octombrie 2023, reuneşte 99 de echipe din întreaga lume şi constă în parcurgerea a 3000 de kilometri în vehicule alimentate doar de energia soarelui între oraşele Darwin şi Adelaide.

Echipele sunt formate de obicei din studenţi din ciclul terţiar şi secundar, de la facultăţi de renume din întreaga lume, care concurează în vehicule proiectate și construite cu propriile mâini. La competiţia din acest an este prezentă şi o echipă din România, TUCN Solar Racing Team, cu vehiculul electric numit SolisEV3, ce va concura la clasa cea mai dificilă, Challenger, ceea ce înseamnă că va încerca să parcurgă distanţa de 3000 de kilometri într-o singură etapă.
Bridgestone World Solar Challenge, care rămâne cea mai mare și mai prestigioasă cursă solară din lume, a început în 1987 și are loc o dată la doi ani. În anul 2019, au intrat în cursă 53 de echipe din 24 de țări și aproximativ 1.500 de participanți, iar audiența globală a fost de peste 25 milioane de urmăritori.
Anul acesta competiţia va beneficia de sprijinul companiei Starlink, providerul celui mai avansat internet prin satelit de bandă largă din lume, ca furnizor oficial de internet ceea ce va duce la o creştere uriaşă a numărul de urmăritori.
Călătoria

Pornind de la teoria că o maşină electrică de 1000 W ar putea finaliza călătoria de 3000 de kilometri în aproximativ 50 de ore, regulamentul concursului le permite maşinilor o energie nominală stocată de 5KW/oră, ceea ce reprezintă 10% din acea cifră teoretică. Toată cealaltă energie trebuie să provină de la soare sau să fie recuperată din energia cinetică a a vehiculului, ceea ce face ca maşinile care participă la competiţie să fie cele mai eficiente vehicule electrice din lume. Odată ce au început cursa, plecând din oraşul Darwin, maşinile trebuie să călătorească cât mai departe până la ora 17:00 când se opresc, iar echipele îşi fac taberele în deşert, oriunde s-ar afla în acel moment.
Toate echipele trebuie să fie pe deplin autosuficiente, adică să aibă toate cele necesare supravieţuirii în aceste tabere, ceea ce face din Bridgestone World Solar Challenge o adevărată aventură. În timpul călătoriei există 9 puncte de verificare obligatorii unde echipele pot efectua doar verificarea și întreținerea presiunii în anvelope și curățarea murdăriei de pe vehicul.
Echipa României

SOLIS Ev Racing Team Cluj-Napoca este formată din studenți și îndrumată de cadre didactice de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției și Facultatea de Inginerie Electrică). Inițiatorul proiectului este Ștefan Breban, conferențiar la Facultatea de Inginerie Electrică din cadrul UTCN, responsabilul de partea electrică. El a reuşit să formeze o echipă de studenţi care a construit vehiculul numit SolisEV3.
Profesorul Călin Neamțu, de la Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției este cel care a coordonat realizarea părţii mecanice a vehiculului. Solis este o mașină alimentată cu energie solară care provine atât de la panourile fotovoltaice atașate, cât și de la baterie. Motorul mașinii are o eficiență de 98%, iar bateria poate stoca mai mult de 5kw/h, energie suficientă pentru aproximativ 6 ore. După ce a participat cu acelaşi autovehicul la curse din Belgia şi Italia, acum echipa din Cluj se pregăteşte pentru o cu totul altă ligă, cea mai grea din lume, cursa Bridgestone World Solar Challenge din Australia.● ecologic