Comisia Europeană va adopta cât de curând un nou Regulament cu privire la baterii şi acumulatori, document care va aduce schimbări majore în acest domeniu. Pentru a afla care sunt principalele modificări aduse, dar şi de ce a fost nevoie de un astfel de Regulament, am adresat câteva întrebări preşedintelui Asociaţiei pan-europene a organizațiilor de transfer a responsabilității în ceea ce privește managementul deșeurilor de baterii și acumulatori EUCOBAT, Peter Coonen.• ecologic
ecologic: De ce este atât de important acest Regulament privind bateriile?
Peter Coonen, președintele EUCOBAT, CEO BEBAT – Belgia: Acest Regulament este important pentru că în prezent bateriile nu mai sunt la fel cum erau în urmă cu 30 de ani, iar actuala Directivă aflată în vigoare a fost făcută pentru bateriile tradiţionale, baterii pe care le găsiţi în telecomenzi, în ceasuri şi în alte dispozitive asemănătoare. Dar astăzi aveţi baterii şi în telefoane, în computere, în autovehicule, peste tot, iar aceste baterii au nevoie de reguli diferite. Noul Regulament stabileşte aceste reguli şi face mai clar subiectul privitor la cine este responsabil şi pentru ce. Dacă ai o baterie foarte mare, cum este o baterie pentru o maşină electrică, de 400 sau 600 de kilograme, probabil că la sfârşitul ciclului de viaţă al maşinii, 50 spre 60% din această baterie poate fi refolosită pentru unele aplicaţii. Acest nou Regulament face posibil acest lucru. Se cere astfel industriei să furnizeze informaţii, să dea acces liber la multe date. Companiile se vor implica astfel pentru a da bateriilor o a doua viaţă.
ecologic: În producţia de autovehicule electrice putem vorbi de Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor? Nu ştiu ce va conţine noul Regulament, ceea ce ştiu este că producătorii de autovehicule din România nu au această responsabilitate.
Peter Coonen: Regulamentul european este foarte clar: producătorul este responsabil pentru reciclare şi trebuie să aibă un sistem pentru a face asta. Cum va face acest sistem rămâne de văzut. Mai mult decât atât, ei trebuie să plătească toate costurile legate de reciclare: colectare, depozitare, securitate, dacă este necesar chiar şi pentru comunicare, educaţie, informare, toate costurile necesare pentru a returna bateriile pentru reciclare. Sunt costuri mari pe care toţi producătorii care vând maşini în Europa vor trebui să le plătească. Industria auto este conştientă de acest lucru, dar ei ştiu că aceste costuri vin odată cu produsul pe care îl vând. Din experienţa mea vă spun că ei respectă cu adevărat aceste obligaţii.
ecologic: Plătesc producătorii în prezent aceste costuri sau ele vor veni odată cu noul Regulament?
Peter Coonen: În prezent ei plătesc pentru că actuala legislaţie este de asemenea clară, ei trebuie să plătească pentru reciclare. Desigur, este o diferenţă între industria auto şi alte industrii. Dacă cumperi un calculator sau o baterie obişnuită în cele mai multe ţări, inclusiv în România, plăteşti şi pentru reciclarea lor. Este o sumă mică, dar o plăteşti înainte de a o folosi.
Viaţa unei maşini electrice este de 15 ani. La început am crezut că viaţa bateriei cu care este echipată maşina va fi de 8 ani, acum am văzut că ea este egală cu cea a maşinii. În multe ţări din Uniunea Europeană s-a constatat că durata de viaţă a unei maşini este de 13-18 ani.
Industria auto, şi eu am înţeles acest lucru, nu vrea să plătească aceste costuri cu 18 ani înainte. Sunt foarte mulţi bani care astfel dispar din economie, este prea mult. Aşa încât industria auto plăteşte aceste costuri la sfârşit, iar acest lucru este puţin mai dificil, pentru că o fabrică de autovehicule poate spune că face ea însăşi reciclarea, iar o altă fabrică poate spune că foloseşte un contractor pentru a recicla vehiculele pe care le produce. Ori într-un an poate folosi o companie, iar în alt an o alta. Deci, în prezent, noi încercăm să vedem cum aceste lucruri vor funcţiona în practică.
În baza noului Regulament toţi producătorii vor plăti din momentul în care bateriile sunt puse pe piaţă.
ecologic: La nivel european se discută în prezent mai mult de refolosire decât de reciclare. Pot fi reutilizate bateriile vechi de la automobilele electrice?
Peter Coonen: Da! Ce aşteptări ai de la o maşină? Să îţi asigure o deplasare pe distanţă cât mai mare, să accelerezi rapid şi să urci pantele cât mai uşor. Când o baterie îmbătrâneşte distanţa pe care o poţi parcurge se reduce şi în special acceleraţia şi posibilitatea de urca uşor pantele, pentru că aceste două elemente necesită multă putere. Aşa că orice aplicaţie care nu necesită putere imediată este potrivita pentru bateriile vechi. Una care este cea mai uşor de înţeles pentru majoritatea oamenilor este înmagazinarea energiei. Iar această utilitate pare a fi un model fezabil de bussines. Şi trebuie să spun că industria auto este implicată foarte mult în această direcţie unde a apărut deja foarte multă inovaţie.
Prima baterie de maşină electrică era foarte, foarte greu de desfăcut şi la fel de greu de refolosit. Bateriile de astăzi sunt mult mai bune din acest punct de vedere, aşa că, după părerea mea, în viitor va exista o industrie de refolosire a unei părţi semnificative din baterie.
Dar chiar şi în ceea ce priveşte bateriile bicicletelor electrice, care sunt foarte populare în Germania, Belgia şi Olanda, am constatat că 65% din baterii sunt refolosite şi nu neapărat la alte biciclete, ci în special pentru altceva. Se scot celulele bateriei vechi şi se folosesc la altceva ce nu necesită putere. Energia bateriei este ok, dar cererea unei puteri ridicate este dificilă.
Ce trebuie specificat este faptul că refolosirea acestor elemente din bateriile vehiculelor electrice nu se poate face de către oricine acasă.
ecologic: Dacă discutăm despre reciclare, care este cea mai dificilă etapă pentru a se ajunge aici? Colectarea, sortarea, reciclarea…
Peter Coonen: În primul rând trebuie să aduci înapoi bateria. Iar acest lucru necesită un mare efort, pentru că trebuie să instruieşti fiecare consumator să facă acest lucru. Un sistem care funcţionează foarte bine este cel din Belgia. Noi îi dăm consumatorului o mică cutie, el pune bateriile în cutie şi nu le aruncă nicăieri în altă parte.
ecologic: În România această metodă nu a dat din păcate rezultatele aşteptate…
Peter Coonen: Da, este nevoie de timp şi decampanii de educare şi conştientizare, iar acest lucru este stabilit foarte clar în noul Regulament. Producătorii de baterii vor trebui să plătească pentru comunicare atât timp cât este necesar pentru recuperarea din piaţă a bateriilor. Cum se va face acest lucru este discutabil. O poate face să zicem o organizaţie cum este SNRB sau o publicaţie ca a dumneavoastră. Avem diferenţe aici. De exemplu în Belgia noi folosim mult media şi funcţionează pentru că avem o rată foarte mare de colectare, dar în Olanda, în Germania şi în Franţa se foloseşte mai puţin media şi cu toate acestea şi ei au o rată mare de colectare.
Colectarea este prima problemă, dar ea este diferită la bateriile auto, care sunt mari. La bateriile mici trebuie să faci campanii de educare pentru a recupera bateriile. Odată ce le-ai obţinut trebuie să ai containere sigure pentru a le depozita. După ce ai făcut toate acestea mai ai nevoie doar de suficiente capacităţi de reciclare. Iar aceasta este o problemă pentru că dacă compari cu deşeurile în general, bateriile sunt obiecte mici. Acest lucru se schimbă însă atunci când vorbim de baterii EV (electric vehicle) care sunt uriaşe.
Vă dau exemplul Belgiei, unde noi avem unul din cele mai bune sisteme de colectare din Europa, noi colectăm anual 3000-4000 tone de baterii. Cei din domeniul deşeurilor electrice şi electronice (DEEE) colectează 120.000 tone, iar cei din zona de hârtie şi sticlă colectează 650.000 tone. Deci din totalul colectării noi suntem cei mai mici. Şi asta înseamnă că dacă cineva se gândeşte să investească în reciclarea bateriilor poate ar fi mai bine să se orienteze spre reciclarea electronicelor, a hârtiei sau a sticlei, pentru că volumul pe care îl obţii este mult mai mare. În afară de asta ai nevoie de know-how pentru a recicla o baterie.
ecologic: Aveţi o mare experienţă în domeniu. Aţi fost managing director la Panasonic, membru în conducerea Matsushita. Credeţi că există o diferenţă de mentalitate între cetăţenii europeni şi cei japonezi în ceea ce priveşte colectarea bateriilor?
Peter Coonen: Totul este organizat foarte diferit. Am un mare respect de exemplu pentru cetăţenii japonezi, fiindcă ei, consumatori fiind, simt că este responsabilitatea lor de a face ceva. Aşa că Japonia, fără prea multă organizare, reciclează. Campaniile acolo sunt foarte puţine şi foarte simple, pentru că ei pur şi simplu sunt conştienţi de obligaţiile ce le revin.
Noi, europenii, am fost printre primii care am introdus unele regulamente şi trebuie să spun că industria europeană de baterii a făcut o treabă foarte bună în implementarea acestora. Europa este mult mai avansată faţă de restul lumii. Ratele de colectare sunt mult mai mari decât în alte părţi ale lumii, iar legislaţia este mult mai puternică şi mai strictă decât în alte ţări. Şi ca urmare a acestui fapt noi primim foarte des întrebări şi vizite din alte ţări, din Statele Unite, Canada, China, Korea, referitoare la cum am implementat aceste lucruri, pentru a le face şi ei în viitor. Iar acest lucru este unul bun pentru cetăţenii europeni pentru că în multe domenii Europa este în primul pluton al reciclării.
În privinţa bateriilor pentru maşinile electrice trebuie să spun că o ţară care face o treabă foarte bună este China. Ei produc bateriile şi tot ei le reciclează.•