Începând cu 30 noiembrie 2023 este prevăzut să fie introdus în România Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), demers prin care ţara noastră se va alinia la cerinţele europene care converg spre o economie circulară și o creștere a sustenabilităţii costurilor și mediului.
În România comerțul cu amănuntul se desfășoară în proporție de 50% în hipermaketuri și supermarketuri și 50% la micii comercianți, motiv pentru care la implementarea sistemului trebuie să se aibă în vedere în egală măsură provocările specifice fiecărui tip de comerciant.
Provocările cu care se vor confrunta micii comercianți
Implementarea Sistemului de Garanție-Returnare vine cu provocări pentru cei aproximativ 80.000 de mici comercianți înregistrați în România care nu dispun de suprafețe suficient de mari pentru amplasarea RVM-urilor (Reverse Vending Machines, aparate automate de colectare) clasice.
La problema spațiului limitat de care dispune comerciantul se adaugă și comportamentele diferite ale consumatorilor din mediul rural față de ale locuitorilor din marile aglomerări urbane. Spațiul redus și adaptarea la diferitele tipuri de comportament sunt provocări majore cu care micii comercianți urmează să se confrunte la implementarea SGR în România.
Soluții potențiale la provocările locale
Cu astfel de provocări s-au confruntat și comercianții din țările vestice care deja au implementat SGR și din a căror experiență pot să profite micii comercianți din România. În calitate de partener SGR de peste 18 ani în Germania, Reverse Logistics Group (RLG) oferă și pentru România soluții testate și sigure care ajută micii comercianți să se conformeze solicitărilor sistemului local.

Sisteme adecvate de returnare și colectare
Problema spațiului a fost rezolvată de Reverse Logistics Group prin soluții adaptabile specificului fiecărui comerciant. De exemplu, oferirea unor tipuri de RVM care necesită suprafețe mici, cuprinse între 0,55 și 0,81 metri pătrați, sau a unor recipiente ecologice cu compactoare manuale ce presează PET-urile și le reduc astfel considerabil dimensiunile. Acestea rezolvă problema spațiului necesar pentru depozitare și eficientizează transportul.
Utilizând soluțiile oferite de Reverse Logistic Group, un comerciant își poate diminua cheltuielile operaționale prin reducerea numărului de transporturi de la 6 la 1 pentru aceeași cantitate de PET-uri colectate, ceea ce atrage automat și alte beneficii majore: scurtarea timpului de expediere a deșeurilor de la comerciant la centrul de numărare, reducerea cheltuielilor cu combustibilul necesar transportului și diminuarea semnificativă a poluării.

Soft pentru verificare automată
Micii comercianți au la dispoziție soluția RLG de citire automată a codului de bare al fiecărui ambalaj înregistrat în SGR prin utilizarea unor POS-uri speciale amplasate la casa de marcat sau a unei aplicații mobile ce poate fi instalată ușor. Softul oferă comercianților o mai bună gestionare a datelor din sistem și previne eventualele fraude. În plus, permite împărțirea și calcularea precisă a costurilor de proces folosind sistemul de urmărire individuală a unității PET, iar monitorizarea strictă, raportarea și analiza datelor în timp real diminuează semnificativ potențialele pierderi financiare. Soluția RLG poate identifica ambalajele care nu fac parte din SGR sau care au făcut obiectul unor returnări multiple cu scopul de a obține o valoare mai mare a garanției returnate. Mai mult, aceste soluții implementate local la comercianți sunt conectate direct la platforma unică concepută de Reverse Logistics Group pentru a aduce laolaltă toți actorii din sistemul SGR, fără a mai fi necesare adaptări de soft sau importuri de date dintr-un sistem în altul, eliminând astfel posibilele erori sau pierderi de informații.
Consultanță
Gheorghe Loloiu, directorul general al Reverse Logistics Group România, specialist cu o activitate de peste 14 ani derulată local în domeniul deșeurilor, avertizează că micilor comercianți nu le va fi ușor să convingă consumatorii să își schimbe mentalitatea și obișnuințele cotidiene.
Posibilitatea de a preda ambalajele de unică folosință în locuri aflate în proximitatea consumatorului este un alt aspect important care trebuie avut în vedere pentru ca micii comercianți să poată contribui eficient la atingerea cotelor de colectare la care România s-a angajat prin HG nr. 1704/2021, și anume de 65% în primul an și 90% până în 2025.
Prin specialiștii săi, Reverse Logistics Group poate oferi consultanță atât comercianților pentru alegerea soluției locale, cât și administratorului SGR pentru gestionarea soluției globale, astfel încât să se evite problemele deja cunoscute, cu care s-au confruntat țările vestice de la implementarea sistemului până în prezent.
Despre RLG
- Reverse Logistics Group face parte din Grupul Reconomy;
- 24 de birouri locale în peste 80 țări din America, Asia și Europa;
- 28 de ani experiență în colectarea de deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE), baterii uzate și în sisteme de garanție-returnare;
- 2 miliarde euro valoarea activului gestionat anual;
- 14 ani de activitate pe piața românească, în care a creat sistemul logistic și o infrastructură viabilă, cu următoarele rezultate măsurabile:
• a colectat 70 milioane bucăți baterii și acumulatori;
• a contribuit la reciclarea a 53.000 tone baterii și acumulatori;
• a colectat 65.000 tone deșeuri de echipamente electrice și electronice;
• a înființat 4 puncte de colectare și consolidare DEEE și baterii uzate în țară, în județele: Ilfov (comuna Chiajna), Argeș (comuna Mărăcineni), Neamț (orașul Roman) şi Hunedoara (orașul Deva).