Comisia Europeană a amendat 15 mari producători de automobile și Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) cu aproximativ 458 milioane euro pentru participarea lor la un cartel privind reciclarea vehiculelor scoase din uz. Compania Mercedes-Benz nu a fost amendată, întrucât a fost cea care a dezvăluit înțelegerea Comisiei în cadrul programului de clemență. Toate companiile și-au recunoscut implicarea în cartel și au fost de acord să soluționeze cazul, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
Un vehicul scos din uz (VSU) este un vehicul care nu mai este adecvat pentru utilizare, fie din cauza vârstei, a uzurii sau a deteriorării. Aceste vehicule sunt dezmembrate și prelucrate pentru reciclare, recuperare și eliminare. Scopul este de a minimiza deșeurile și de a recupera materiale valoroase, cum ar fi metalul, plasticul și sticla.
Pentru a sprijini în continuare ambiția UE în materie de decarbonizare și reciclare, Comisia Europeană a propus în data de 1 aprilie a.c. o măsură de flexibilitate pentru a ajuta producătorii să își respecte obiectivele privind emisiile de CO2 între anii 2025 și 2027 pentru autoturismele și camionetele noi. Comisia a propus, de asemenea, ca parte a evaluării la jumătatea perioadei a politicii de coeziunea UE, să se finanțeze stimulente pentru instalarea infrastructurii de reîncărcare. În cele din urmă, Comisia a lansat un exercițiu de informare cu privire la modul în care întreprinderile europene achiziționează și reciclează anumite materii prime critice, pentru a sprijini o mai bună cooperare a industriei în acest domeniu, în conformitate cu normele UE în materie de concurență.
Cartelul
Investigația Comisiei Europene a arătat că, timp de peste 15 ani, 16 mari producători de automobile (inclusiv Mercedes, care nu a fost amendată) și ACEA au încheiat acorduri anticoncurențiale și s-au angajat în practici concertate legate de reciclarea VSU.

Comisia a constatat că părțile au conspirat în special cu privire la două aspecte:
1. Au convenit să nu plătească dezmembratorilor de mașini pentru prelucrarea VSU. În special, acestea au convenit să considere reciclarea vehiculelor scoase din uz ca fiind o activitate suficient de profitabilă și, prin urmare, să nu remunereze dezmembratorii de autoturisme pentru serviciile lor (așa-numita strategie „cost zero al tratării“). De asemenea, întreprinderile au făcut schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial cu privire la acordurile lor individuale cu dezmembratorii de autoturisme și și-au coordonat comportamentul față de dezmembratori;
2. Au convenit să nu promoveze cantitatea de VSU care poate fi reciclată, recuperată și reutilizată și cantitatea de material reciclat utilizată în autoturismele noi. Scopul lor a fost de a împiedica astfel consumatorii să ia în considerare informaţii privind reciclarea atunci când aleg o mașină, ceea ce ar putea reduce presiunea asupra companiilor de a depăși cerințele legale.
În temeiul Directivei 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, ultimul proprietar al unui vehicul scos din uz trebuie să fie în măsură să îl elimine cu un demontator fără costuri și, dacă este necesar, producătorii de automobile sunt obligați să suporte eventualele costurile. În plus, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la performanța de reciclare a autoturismelor noi.
Ancheta a constatat că Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a fost facilitatorul înțelegerii, organizând numeroase reuniuni și contacte între producătorii de automobile implicați în înțelegere.
Investigația Comisiei a evidențiat existența unei încălcări unice și continue în Spațiul Economic European (SEE), care s-a întins pe o perioadă de 15 ani, de la 29 mai 2002 până la 4 septembrie 2017. Tabelul următor prezintă în detaliu societățile implicate în încălcare și durata implicării fiecărei societăți:
Întreprindere | Început | Sfârșit |
BMW | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Ford | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Honda | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Hyundai și Kai | 2 martie 2006 | 4 septembrie 2017 |
Jaguar Land Rover | 23 septembrie 2008 | 4 septembrie 2017 |
– Tata, în calitate de societate-mamă | 23 septembrie 2008 | 4 septembrie 2017 |
Mazda | 13 septembrie 2006 | 4 septembrie 2017 |
Ford, în calitate de societate-mamă | 13 septembrie 2006 | 18 noiembrie 2008 |
Mercedes Benz | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Mitsubishi | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Opel | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
General Motors în calitate de societate-mamă | 10 iulie 2009 | 31 iulie 2017 |
Renault și Nissan | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Stellantis | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Suzuki | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Toyota | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Volkswagen | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Volvo | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Ford, în calitate de societate-mamă | 29 mai 2002 | 2 august 2010 |
Geely în calitate de societate-mamă | 3 august 2010 | 4 septembrie 2017 |
ACEA | 29 mai 2002 | 4 septembrie 2017 |
Comisia Europeană și-a coordonat investigația cu Autoritatea pentru Concurență și Piețe din Regatul Unit (CMA). La aceeaşi dată, 1 aprilie a.c., CMA a adoptat, de asemenea, o decizie privind aceeași practică pentru încălcări ale legislației Regatului Unit în materie de concurență.
Amenzi
Amenzile au fost stabilite pe baza orientărilor Comisiei Europene din 2006 privind amenzile. La stabilirea amenzilor, Comisia a ținut seama de diferite elemente, printre care numărul de autovehicule vizate de încălcare, natura încălcării, întinderea geografică și durata acesteia. La stabilirea amenzii, Comisia a ținut seama și de implicarea mai redusă în încălcare a companiilor Honda, Mazda, Mitsubishi și Suzuki. De asemenea, Comisia a acordat constructorului auto Renault o reducere, deoarece dovezile au arătat că Renault a solicitat în mod explicit o derogare de la acord pentru a nu face publicitate utilizării materialelor reciclate la autoturismele noi.
Patru societăți au cooperat cu Comisia în cadrul programului de clemență:
1. Mercedes-Benz a primit imunitate deplină pentru dezvăluirea cartelului, evitând o amendă de aproximativ 35 de milioane euro;
2. Stellantis (inclusiv Opel), Mitsubishi și Ford au beneficiat de o reducere a amenzii pentru cooperarea lor cu Comisia. Cuantumul reducerii acordate depinde de momentul cooperării lor, precum și de elementele de probă pe care le-au furnizat pentru a dovedi existența înțelegerii. Toți trei au primit reducerea maximă prevăzută în Comunicarea privind clemența în cazul mai multor solicitanți de clemență.
În plus, în conformitate cu Comunicarea Comisiei din 2008 privind desfășurarea procedurilor de tranzacție, Comisia a aplicat tuturor părților o reducere de 10% a amenzilor, întrucât acestea au recunoscut participarea lor la înțelegere.
Amenda aplicată ACEA, pentru rolul său de facilitare, este stabilită sub forma unei sume forfetare. Amenda a luat în considerare faptul că toți producătorii de automobile, care sunt membri ai ACEA, au fost amendați individual.
Defalcarea amenzilor aplicate fiecărei părți este următoarea:
Întreprindere | Reducere în temeiul Comunicării privind clemenţa | Amendă |
Mercedes-Benz | 100% | 0 euro |
Stellantis | 50% | 74.934.000 euro |
Mitsubishi | 30% | 4.150.000 euro |
Ford | 20% | 41.462.000 euro |
BMW | 24.587.000 euro | |
Honda | 5.040.000 euro | |
Hyundai și Kia | 11.950.000 euro | |
Jaguar Land Rover și Tata | 1.637.000 euro | |
Mazda | 5.006.000 euro | |
din care în solidar cu Ford | 1.034.000 euro | |
Renault și Nissan | 81.461 000.euro | |
Opel | 50% | 24.530.000 euro |
din care în solidar cu GM | 13.659.000 euro | |
Numai OMG | 17.075.000 euro | |
Suzuki | 5.471 000 euro | |
Toyota | 23.553.000 euro | |
Volkswagen | 127.696.000 euro | |
Volvo | 8.890.000 euro | |
din care în solidar cu Ford | 3.901.000 euro | |
din care în solidar cu Geely | 4.419.000 euro | |
ACEA | 500.000 euro |
Procedura de tranzacție
Procedura de tranzacție pentru carteluri a fost introdusă în iunie 2008. În cadrul unei tranzacții în cadrul unui cartel, părțile își recunosc participarea la un cartel și răspunderea pentru acesta. Acestea acceptă, de asemenea, cuantumul maxim al amenzii pe care Comisia intenționează să îl impună. Tranzacțiile de tip cartel se bazează pe Regulamentul nr. 1/2003 și permit Comisiei să aplice o procedură simplificată. Acest lucru aduce beneficii consumatorilor și contribuabililor, deoarece reduce costurile. De asemenea, aceasta este benefică pentru asigurarea respectării normelor antitrust pentru că eliberează resurse. În cele din urmă, părțile beneficiază de decizii mai rapide și de o reducere cu 10% a amenzilor. Decizia din data de 1 aprilie 2025 este cea de-a 43-a tranzacţie de la introducerea acestei proceduri pentru carteluri.
Programul de clemență
Programul de clemență al Comisiei oferă întreprinderilor posibilitatea de a-și dezvălui participarea la un cartel și de a coopera cu Comisia în cursul unei investigații. Un solicitant de clemență de succes fie va evita complet o amendă potențial ridicată, fie va primi o reducere substanțială din partea acestuia.
Instrumentul pentru avertizori de integritate
Comisia a creat un instrument pentru a facilita avertizarea persoanelor fizice sau a întreprinderilor cu privire la comportamentul anticoncurențial, menținându-le în același timp anonimatul. Acest instrument protejează anonimatul avertizorilor printr-un sistem de mesagerie criptat special conceput, care permite comunicații bidirecționale.
Acțiune în despăgubire
Orice persoană fizică sau societate comercială afectată de comportamentul anticoncurențial descris în acest caz poate sesiza instanțele statelor membre și poate solicita despăgubiri. Jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene și Regulamentul nr. 1/2003 al Consiliului confirmă faptul că, în cauzele aflate pe rolul instanțelor naționale, o decizie a Comisiei constituie o dovadă obligatorie a faptului că respectivul comportament a avut loc și a fost ilegal. Chiar dacă Comisia a aplicat o amendă societăților în cauză, instanțele naționale pot acorda despăgubiri fără a le reduce din cauza amenzii aplicate de Comisie.
Directiva privind acțiunile în despăgubire pentru cazurile de încălcare a normelor antitrust facilitează obținerea de daune de către victimele practicilor anticoncurențiale.• ecologic