10.8 C
Bucharest
Wednesday, September 22, 2021

Adela Lazăr: „În anul 2020 am finanţat reciclarea a peste 100.000 tone de ambalaje din fluxul municipal“

Sursa foto: GreenPoint Management

Toate organizaţiile care se ocupă de preluarea responsabilităţii extinse a producătorului au avut un an dificil, în care au fost obligate din cauza pandemiei să se adapteze din mers şi să găsească alte căi de comunicare cu partenerii şi autorităţile. Pentru a vedea cum a depăşit această perioadă cea mai importantă organizaţie din domeniu, am adresat câteva întrebări preşedintelui companiei GreenPoint Management SA, Adela Lazăr.● ecologic

ecologic: Cum apreciaţi că a fost anul trecut pentru GreenPoint Management?

Adela Lazăr, preşedintele GreenPoint Management SA: Anul 2020 nu a fost deloc obişnuit, a fost anul evoluţiei prin adaptare. GreenPoint Management a ajuns la un nivel de maturitate prin paşii făcuţi către dezvoltarea sustenabilă a businessului, fapt confirmat şi prin rezultatele cu care ne-am îndeplinit obiectivele strategice. Situaţia excepţională generată de criza sanitară ne-a determinat să luăm măsurile necesare pentru prevenţie, iar prin consolidarea echipei şi îmbunătăţirea expertizei, prin investiţiile în proiectele proprii şi cele dezvoltate alături de parteneri ne-am asigurat că serviciile oferite îşi menţin nivelul de calitate, profesionalism şi transparenţă. Prin depăşirea acestui moment şi chiar a obiectivelor stabilite, partenerii noştri ne-au confirmat din nou poziţia de lider în managementul deşeurilor de ambalaje.

Toate cele întâmplate au constituit un semnal care ne subliniază că mediul de afaceri trebuie să funcţioneze doar în baza unor modele sustenabile şi într-un cadru legislativ coerent. În acest sens eu cred că statul român trebuie şi poate să susţină schimbarea reală prin măsuri clare, care să eficientizeze sistemul de colectare şi să asigure condiţii de predictibilitate şi transparenţă pe întreg lanţul de reciclare. Anul 2021 este anul orizonturilor deschise şi prin prisma lecţiilor învăţate, ne găseşte pregătiţi pentru orice situaţie nouă care poate surveni.

ecologic: Care au fost principalele probleme cu care v-aţi confruntat şi cum aţi reuşit să le depăşiţi?

Adela Lazăr: Problemele au fost mai degrabă provocări la care echipa GreenPoint Management a trebuit să răspundă, asemenea tuturor operatorilor din industrie. În prima parte a anului criza sanitară a generat întârzieri în circuit, dar cu toate acestea sistemul de colectare a funcţionat, iar ambalajele puse pe piaţă au putut fi reciclate. Ca efect al respectării măsurilor de prevenţie, comunicarea cu partenerii de pe lanţ a fost îngreunată şi am fost nevoiţi să regândim modul de lucru transferând întâlnirile, conferinţele şi toată activitatea de informare în mediul online.

Dealtfel, comunicarea cu operatorii din colectare şi reciclare şi în special cu autorităţile este esenţială pentru o colaborare eficientă şi de perspectivă. Comunicarea rămâne un element pe care dorim să-l îmbunătăţim continuu pe tot parcursul activităţii noastre.

ecologic: Cum a decurs anul trecut colaborarea cu autorităţile publice locale şi cu ADI-urile şi ce credeţi că ar trebui îmbunătăţit din punct de vedere legislativ pentru creşterea cantităţilor de deşeuri reciclate?

Adela Lazăr: Colaborarea dintre Organizaţiile de Implementare a Responsabilităţii Extinse a Producătorului şi Unităţile Administrativ Teritoriale sau Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară a fost impusă prin legislaţie în anul 2019, atunci când mecanismul de gestionare a deşeurilor de ambalaje a fost resetat. GreenPoint Management s-a conformat imediat, transmiţând tuturor UAT-urilor şi ADI-urilor o propunere fermă de colaborare pentru a le acoperi costurile de gestionare a ambalajelor din fluxul municipal. Astfel, din toate OIREP-urile, noi am încheiat cele mai multe protocoale cu autorităţile publice locale şi am finanţat reciclarea a peste 100.000 tone deşeuri de ambalaje din fluxul municipal.

Experienţa dobândită în aceşti doi ani ne-a arătat o serie de aspecte ce pot fi îmbunătăţite, care sunt generate în special de lipsa unui cadru legislativ coerent. Chiar dacă direcţia dată de actele normative este clară, conţinutul acestora trebuie să stabilească obligaţia de colaborare a tuturor OIREP-urilor cu toate ADI-urile şi UAT-urile şi viceversa. Mai mult decât atât, legiuitorul trebuie să definească modul exact prin care se întocmesc fişele de fundamentare a costurilor, formula prin care se alocă fiecărui OIREP cantităţile de deşeuri, dar şi condiţiile de implementare şi monitorizare a campaniilor de informare la nivel local şi naţional.

În momentul în care cele menţionate mai sus vor fi îmbunătăţite, iar toţi cei implicaţi (ADI-uri, UAT-uri, salubrişti, colectori, OIREP-uri) îşi vor concentra eforturile în spiritul legii, cantităţile de deşeuri recuperate din fluxul municipal vor creşte constant, mai ales că finanţarea acestei activităţi este garantată de producători.

ecologic: Din câte ştim, sunteţi singurul OIREP care a publicat un raport de sustenabilitate nefinanciară. De ce aţi făcut acest demers şi cum a fost apreciat?

Adela Lazăr: Încă de la înfiinţare noi am oferit partenerilor noştri mai mult decât ceea ce impune legislaţia în vigoare, iar raportul de sustenabilitate face parte din acest angajament. În prezent GreenPoint Management este singurul OIREP din România care a furnizat din proprie iniţiativă un raport anual de sustenabilitate. Am considerat că este absolut natural să iniţiem şi să continuăm această abordare prezentând în mod realist şi transparent cadrul sustenabil în care ne desfăşurăm activitatea, fapt confirmat de piaţă şi apreciat de colaboratorii noştri. O astfel de raportare ne furnizează o imagine corectă şi cât mai completă asupra modului în care ne desfăşurăm activitatea pe termen lung.

Compania GreenPoint Management a crescut organic şi şi-a atins maturitatea pe piaţa deşeurilor de ambalaje. Raportul nostru de sustenabilitate nefinanciară este elaborat pe baza standardelor de raportare Global Reporting Initiative (GRI) şi este o mărturie a faptului că întreaga noastră strategie şi măsurile implementate sunt un angajament de lider de piaţă care contribuie decisiv la îndeplinirea obiectivelor de reciclare şi valorificare pe care le are România. Suntem parte dintr-un lanţ valoric ce contribuie la crearea unui viitor sustenabil şi ne asumăm cu hotărâre rolul de a informa şi educa publicul larg despre importanţa colectării separate şi despre necesitatea diminuării impactului negativ al deşeurilor asupra mediului.

În luna noiembrie a anului trecut am primit din partea Romania CSR Index distincţia Silver Level Recognition în urma analizării informaţiilor nefinanciare despre guvernanţa sustenabilităţii, impactul economic, de mediu şi social. Am devenit astfel prima companie din domeniul gestionării deşeurilor premiată pentru sustenabilitate.

Raportarea nefinanciară este foarte importantă pentru GreenPoint Management, fiindcă astfel putem să măsurăm corect impactul pe care îl are activitatea noastră în comunitate şi asupra mediului.

ecologic: Anul trecut aţi avut o serie de iniţiative, cum ar fi confirmarea faptului că sunteţi o companie not for profit şi colaborarea cu o organizaţie similară din Republica Moldova. Le veţi continua şi în anul acesta?

Adela Lazăr: Conform legislaţiei europene, OIREP-urile trebuie să fie companii not for profit şi să gestioneze cât mai eficient obiectivele producătorilor. De aceea am decis să investim în proiecte care să aibă ca rezultate creşterea gradului de colectare şi în acelaşi timp am alocat o parte din profit pentru a reduce efortul financiar al producătorilor cu impact în reducerea tarifelor.

Proiectul demarat de GreenPoint Management cu AO Reciclare în Republica Moldova este genul de proiect pe termen lung care ne onorează. Considerăm că avem datoria să ne susţinem partenerii, fiindcă aşa cum noi am învăţat de la partenerii noştri europeni, ne dorim la rândul nostru să transmitem experienţa acumulată pentru ca vecinii de peste Prut să poată evita erorile din procesul de implementare a sistemului de preluare a responsabilităţii extinse a producătorului.

ecologic: Care este opinia dumneavoastră privind sistemul de garanţie-depozit?

Adela Lazăr: Sistemul şi-a dovedit deja valoarea în mai multe ţări europene, având rezultate bune, iar eu cred că orice sistem complementar care ajută la atingerea obiectivelor de ţară este binevenit. Tocmai fiindcă este important ca obiectivele să fie îndeplinite, ne dorim ca implementarea acestuia să se realizeze cât mai eficient, pentru a se atinge potenţialul preconizat. Trebuie totuşi notat că proiectele de asemenea anvergură implică consens, o logistică complexă şi investiţii majore, iar aşteptările trebuie să fie dimensionate luând în calcul toţi aceşti factori.

ecologic: Ce v-aţi propus pentru 2021?

Adela Lazăr: Domeniul nostru este în continuă mişcare, cu o presiune tot mai mare asupra industriei, dacă ne gândim la ţintele ambiţioase pe care România trebuie să le atingă. Cantităţile de deşeuri de ambalaje vor creşte, ceea ce ne motivează să continuăm în aceeaşi direcţie de dezvoltare a capacităţii de gestionare, a echipei şi a expertizei GreenPoint. Vom continua să fim dedicaţi proiectelor de sustenabilitate. Ne propunem să rămânem lider de piaţă, dar şi formator de bune practici pentru o economie circulară. GreenPoint Management rămâne un partener responsabil şi de viitor pentru clienţii săi, un partener care garantează prin rezultate şi reputaţie. Colaborarea între actorii de pe lanţ este esenţială, de aceea ne dorim să eficientizăm comunicarea cu ADI-urile şi UAT-urile.

Nu în ultimul rând, misiunea noastră este să producem o schimbare a percepţiei asupra deşeurilor de ambalaje, care sunt o materie secundară valoroasă ce trebuie şi poate fi recuperată într-un procentaj mult mai mare decât se face în prezent. Obiectivele noastre vor fi îndeplinite dezvoltând infrastructura sistemului de reciclare, venind cu propuneri aplicate pentru îmbunătăţirea metodologiei cadrului legislativ într-un dialog transparent cu autorităţile publice şi continuând acţiunile de conştientizare la nivel naţional. În 2021 ne asumăm intensificarea eforturilor de susţinere a tuturor actorilor din lanţ astfel încât să-i ajutăm să înţeleagă importanţa eforturilor lor, fiindcă lipsa de implicare a oricărei verigi diminuează drastic eforturile celorlalţi.●

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Publicitate

Cele mai recente articole

Publicitate

Alte articole

Mai multe articole

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services