Conţinutul de sulf al combustibililor maritimi trebuie redus la nivel mondial începând cu 1 ianuarie 2020 de la 3,5% la 0,5%. Prin această decizie Uniunea Europeană urmăreşte diminuarea poluării, ocrotirea sănătăţii oamenilor şi protecţia mediului. Emisiile de oxid de sulf (SOx) provenite de la motoarele cu ardere ale navelor provoacă ploi acide şi generează particule fine ce pot cauza maladii respiratorii şi cardiovasculare, ducând la scăderea speranţei de viaţă.● ecologic
Transportul maritim are un impact direct asupra calităţii aerului din oraşele de coastă. Gazele de evacuare ale navelor reprezintă o sursă importantă de poluare, inclusiv prin oxizii de sulf care sunt foarte dăunători pentru sistemul respirator al oamenilor.
În mod tradiţional navele utilizează pentru propulsie păcură care poate avea un conţinut de sulf de până la 3,5%. În comparaţie, conţinutul de sulf al combustibililor utilizaţi de camioane şi autoturisme nu trebuie să depăşească 0,001%. Directiva din 2012 privind conţinutul de sulf a fost revizuită în 2016 când s-au redus emisiile de SOx prin stabilirea unor niveluri maxime de sulf pentru combustibilii maritimi şi a încorporat în legislaţia UE noi standarde stabilite de Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI), atât în interiorul unor zone protejate la nivel regional, cât şi în afara acestora.
„Transportul maritim este o activitate mondială, iar reducerea emisiilor sale necesită soluţii la nivel mondial. Intrarea în vigoare a plafonului mondial pentru sulf este o etapă importantă pentru întregul sector maritim; acest plafon va contribui la o mai mare reducere a emisiilor de poluanţi atmosferici nocivi, în beneficiul direct al oraşelor şi al comunităţilor din întreaga lume, inclusiv al unor oraşe şi comunităţi importante situate pe coastele sud-europene. De asemenea, se demonstrează faptul că un efort concertat din partea UE şi a OMI împreună cu un angajament ferm al industriei de profil pot genera beneficii importante pentru mediu şi pentru sănătatea cetăţenilor noştri,“ a declarat comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean.
Comisarul pentru Mediu, oceane şi pescuit, Virginijus Sinkevičius, a adăugat: „Pactul Ecologic European urmează să realizeze un obiectiv ambiţios de poluare zero pentru neutralitatea climatică şi pentru un mediu fără substanţe toxice. Această ambiţie a UE protejează bunăstarea cetăţenilor noştri şi în acelaşi timp asigură un mediu înconjurător, mări şi oceane sănătoase şi curate într-o economie «albastră» durabilă şi fără emisii de dioxid de carbon, în cadrul căreia toate părţile se angajează să colaboreze, inclusiv sectorul transportului maritim. Salutăm adoptarea standardelor privind un conţinut redus de sulf la nivel mondial şi în zonele de control al emisiilor, pentru ca un număr mai mare de cetăţeni ai UE care locuiesc în zone de coastă să poată respira un aer curat“.
Restricţionări benefice
Uniunea Europeană a luat măsuri ferme de reducere a conţinutului de sulf al combustibililor maritimi prin Directiva din 2012. În 2016 Organizaţia Maritimă Internaţională (OMI) a confirmat începutul anului 2020 ca termen de intrare în vigoare a plafonului mondial de 0,5% pentru sulf. În unele ecosisteme foarte fragile precum Marea Baltică şi Marea Nordului – desemnate ca „zone de control al emisiilor de oxizi de sulf“ (ZCES) – conţinutul de sulf a fost deja redus la 0,1% în 2015. Restricţionarea a dus la scăderea cu mai mult de jumătate a concentraţiilor de dioxid de sulf din jurul ZCES, generând beneficii pentru sănătatea oamenilor din porturile şi regiunile de coastă, în timp ce impactul economic asupra sectorului a fost minim.
Noi reglementări
Uniunea Europeană a depus eforturi pentru combaterea emisiilor produse de sectorul maritim atât în spaţiul intracomunitar, cât şi pe plan mondial. În 2018 OMI a fost de acord să reducă emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim cu cel puţin 50% până în 2050. UE şi statele membre au jucat un rol important în intermedierea şi garantarea acestui acord pentru sector, care reprezintă în prezent 2-3% din emisiile mondiale de CO2. În cadrul OMI se poartă deja discuţii pentru a transpune acordul în măsuri concrete.
În vederea soluţionării problemei poluării cu plastic a oceanelor, Uniunea Europeană a adoptat noi norme privind instalaţiile portuare de preluare prin care să se asigure că deşeurile generate la bordul navelor sau pescuite din mare sunt colectate şi tratate corespunzător.
De asemenea, UE colaborează cu OMI pe tema apelor deversate de sistemele de post-tratare utilizate de nave. Obiectivul este de a se asigura durabilitatea deplină a acestor sisteme, posibil prin stabilirea unor reglementări legislative mai stricte şi uniforme.●