Gemma Webb: „Una dintre misiunile RetuRO este să impulsioneze piața de reciclare din România“

Sursa foto: RetuRO

Au mai rămas doar cinci luni până când Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) va trebui să fie funcţional la nivelul întregii ţări. Colectarea anuală prin SGR a celor 6 miliarde de ambalaje necesită o desfăşurare de forţe unică pentru tot ceea ce a însemnat până acum tot sistemul naţional de gestionare a deşeurilor. Pentru a afla în ce stadiu se află acum implementarea proiectul şi care sunt problemele cu care se confruntă, am adresat câteva întrebări CEO-ului RetuRO Sistem Garanţie-Returnare SA, Gemma Webb.● ecologic

ecologic: Care este acum situaţia înregistrării producătorilor în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare?

tomrareversevendinguser4 632130 site
Sursa foto: TOMRA Collection

Gemma Webb, CEO RetuRO Sistem Garanţie-Returnare SA: Până în acest moment s-au înscris în platforma RetuRO 63.233 de operatori economici, comercianți și producători aflați în diferite etape de înregistrare. Dintre aceștia, 1.557 sunt producători, iar 61.722 sunt retaileri. În acest moment avem un procent foarte bun al celor care au parcurs toate etapele procesului de înregistrare, mai mult de două treimi (42.466) din cei 63.233 de operatori finalizând deja procedura de înscriere în Sistemul național de Garanție-Returnare.

ecologic: Care sunt cele mai dificile probleme cu care vă confruntaţi în ceea ce priveşte respectarea datei de pornire a sistemului?

Gemma Webb: România va fi a doua cea mai mare țară din Europa, după Germania, care va implementa Sistemul Garanție-Returnare. Este unul dintre cele mai ample și de impact programe de mediu care va funcționa în țara noastră, în următorii ani. De la producători și importatori până la comercianți cu amănuntul, operatori HoReCa, reciclatori și consumatori, cetățeni, cu toții trebuie să lucrăm împreună pentru ca acest proiect să devină un succes.

Aceasta este cea mai mare provocare, să acceptăm că nu vom avea un control total asupra sistemului și că acesta depinde de susținerea tuturor românilor. Beneficiile acestui sistem sunt până la urmă ale noastre, ale tuturor: recuperarea banilor de garanție, oportunitățile de business şi în mod sigur un mediu mai curat.

În ultimele luni, prioritățile noastre au fost asigurarea resurselor (oameni și bani), dezvoltarea și implementarea platformei electronice, începând cu baza de date de înregistrare şi evaluarea operațională (planificarea și implementarea infrastructurii și a echipamentelor).

Spre deosebire de alte țări care au implementat un Sistem de Garanție-Returnare, România are o populație mai mare, ceea ce înseamnă și mai multe ambalaje prezente pe piață. Estimăm că vom avea de colectat și sortat anual în jur de 6-7 miliarde de ambalaje, iar logistica și infrastructura constituie cea mai complicată parte a procesului. Vorbim despre aproximativ 80.000 de retaileri şi 17 centre RetuRO la nivel național.

În ciuda provocărilor și a complexității Sistemului de Garanție-Returnare, RetuRO a făcut progrese semnificative în configurarea unor segmente cruciale ale sistemului, precum logistică, IT, finanțare sau resurse umane. Faza 1, în ceea ce priveşte sistemul IT, a decurs excelent, iar aici mă refer la procesul de înregistrare a producătorilor și retailerilor. Ne aflăm în faza de semnare a contractelor cu producătorii, proces care decurge foarte bine până în acest moment, dar, într-adevăr, cea mai mare provocare o reprezintă componenta de necunoscut. Acest proiect este o premieră pentru toată lumea. În ceea ce privește sistemul IT, vă rog doar să vă gândiți cât de stabil şi complex trebuie să fie, având în vedere numărul de parteneri ai RetuRO care vor raporta cantități, iar RetuRO va factura, vorbim aici de aproximativ 100.000 de facturi către parteneri diferiți.

denmark site
Sursa foto: Facebook

Dar, dacă privesc în urmă, cred că provocarea inițială a fost să avem primul angajat al companiei. Odată ce am bifat acest obiectiv, prin preluarea funcției de CEO în noiembrie anul trecut, prioritatea mea a fost să formez o echipă care să aibă capacitatea de a implementa și gestiona acest proiect complex. În prezent, ne bucurăm să avem o echipă completă la conducerea RetuRO, profesioniști, experimentați, cei mai buni din fiecare domeniu, care pot implementa cu succes Sistemul Garanție-Returnare în România.

ecologic: Forţa de muncă reprezintă una dintre aceste probleme? Puteţi să ne spuneţi la ce număr se va ridica necesarul de angajaţi ai RetuRO?

Gemma Webb: În România, recrutarea de personal este o provocare în orice domeniu ar activa o companie, însă avem încredere că vom atrage oameni competenți, dornici să lucreze la un proiect inovator, cu impact pe termen lung asupra mediului și economiei. Din acest punct de vedere, obiectivul nostru este să atingem pragul de 650 de angajați până în primăvara anului viitor. Dintre aceștia, cel puțin 550 își vor desfășura activitatea în punctele de lucru care vor fi deschise în toată țara.

UPDATEecologic: Problema finanţării sistemului este rezolvată?

Gemma Webb: Luna aceasta (iulie – n.r.) am finalizat negocierile cu banca și am reușit să obținem o finanțare verde de 426 milioane de lei și susținerea ING Bank România pentru implementarea celui mai important proiect de economie circulară la nivel național. Finanțarea obținută de RetuRO este esențială pentru funcționarea Sistemului Garanție-Returnare în România.

Împrumutul integral privat obținut de RetuRO va susține activitatea operațională, care include crearea și operarea centrelor regionale, unde se vor asigura numărarea, sortarea și pregătirea pentru reciclare a ambalajelor returnate.

Vreau să menționez că, în acest moment, am contractat deja trei dintre ele, acestea fiind indispensabile pentru momentul GoLive. Sunt identificate și celelalte de către colegii mei de la Operaţional și urmează să fie contractate.

Obținerea acestui credit a reprezentat, pentru noi, atingerea unui obiectiv major pe care ni l-am asumat și pentru care întreaga echipă RetuRO a muncit foarte intens. Multe dintre eforturile interne s-au concentrat în această direcție, în ultima perioadă, dar am beneficiat și de sprijinul acționarilor noștri.

Cert este că asigurarea bugetului pentru funcționarea unui proiect de o așa anvergură nu a fost o misiune ușoară. A fost foarte important pentru noi să găsim un partener cu care să împărtășim aceleași valori și alături de care să creăm un cadru financiar convenabil pentru toate părțile implicate.

ecologic: Vor fi şi operaţiuni externalizate?

Gemma Webb: Desigur, vom avea și operațiuni externalizate care ne vor ajuta să avem cel mai bun sistem funcțional de Garanție-Returnare. Cu siguranță luăm în calcul partea de transport, dar nu exclusiv. Avem de recuperat din piață peste 6 miliarde de ambalaje, așadar, vom avea nevoie de parteneri cu experiență și resurse, care să ne ajute să fim flexibili și eficienți.

De asemenea, ne uităm și la zona de IT. Site-ul www.returosgr.ro a fost lansat şi integrează platforma de înrolare pentru toţi producătorii/importatorii, respectiv toţi comercianţii care, potrivit legislaţiei, au obligaţii de raportare de date. Va exista un registru al ambalajelor unde toţi producătorii şi importatorii se vor înrola şi vor raporta lunar datele cu privire la cantităţile de ambalaje puse în piaţă. Ne aflăm în curs de selectare a furnizorului care va gestiona integral procesul de implementare a sistemului IT.

Pentru organizarea centrelor de sortare și numărare a ambalajelor ne-am orientat spre infrastructura existentă, pentru că ar fi durat foarte mult să construim aceste clădiri de la zero ca să putem răspunde cerinţelor sistemului. RetuRO a mers, astfel, către cei mai mari dezvoltatori imobiliari din România pentru a vedea disponibilitatea de spaţii.

De asemenea, ne uităm și la zona de call-center, pentru că este extrem de importantă.

MG 0394 site
Sursa foto: ecologic

ecologic: Aveţi deja o situaţie a reciclatorilor care vor prelua ambalajele colectate în sistem? Care este materialul la care România este deficitară din punct de vedere al capacităţiilor de reciclare?

Gemma Webb: Este un aspect pe care îl avem în vedere. Până în acest moment am evaluat lista reciclatorilor și capacitățile lor de procesare, iar în perioada următoare vom avea și discuții punctuale cu aceștia. Sistemul Garanție-Returnare este foarte important pentru că acesta le va oferi reciclatorilor materia primă necesară – plastic, sticlă, aluminiu sau metal, iar această materie primă va fi curată și de calitate.

ecologic: Va investi RetuRO în crearea unor facilităţi proprii de reciclare?

Gemma Webb: Aici se impune o mențiune importantă: conform legii, RetuRO nu este reciclator. Noi, în implementarea Sistemului Garanție-Returnare, vom face operațiuni de colectare, numărare și sortare a ambalajelor puse în piață de producători și comercianți. Misiunea noastră este aceea de a asigura cea mai bună calitate a materiei prime (ambalaje) într-un sistem de economie circulară, care, ulterior ajunge la reciclatori pentru valorificare. RetuRO nu va face reciclarea propriu-zisă a ambalajelor. Acest proces va rămâne, în continuare, în sarcina companiilor de reciclare.

ecologic: Cine este proprietarul deşeurilor colectate prin SGR?

Gemma Webb: Fiind un proiect complex și destul de specific este necesar să facem câteva precizări ceva mai detaliate – scopul RetuRO și al Sistemului Garanție-Returnare este acela de a colecta, sorta și număra ambalajele de băuturi de pe piață. Așadar, acestea nu sunt deșeuri, ci ambalaje, clasificate de lege ca marfă generală.

RetuRO devine proprietarul ambalajelor din momentul în care ele sunt colectate de către comercianți de la cetățeni.

tomra collection facebook site
Sursa foto: Facebook/TOMRA Collection

ecologic: Cum va aplica RetuRO sistemul EPR?

Gemma Webb: RetuRO este o companie cu un obiect de activitate diferit de OIREP-uri. Sistemul de Garanție-Returnare a apărut din necesitatea de a recupera ambalajele puse pe piața din România, dar acesta vine în completarea sistemelor de colectare separată. Este un model funcțional în toate țările unde a mai fost implementat un astfel de sistem. OIREP-urile vor continua să existe și vor avea, în continuare, același rol de a prelua responsabilitatea extinsă a producătorilor, a tuturor producătorilor din România, pentru că inclusiv în zona băuturilor vor exista ambalaje în afara sistemului care vor trebui colectate: ambalaje mai mici de 100 ml sau mai mari de 3 litri, tetra pak-uri, ambalajele de lactate sau ulei etc.

Sistemul Garanție-Returnare contribuie la atingerea țintelor de colectare și reciclare impuse la nivel european. Sistemul EPR va rămâne unul esențial și va gestiona, încă, un mare volum de ambalaje din piață.

ecologic: Cum vor fi implicate magazinele foarte mici în sistem?

Hotărârea de Guvern care reglementează funcționarea Sistemului Garanție-Returnare în România stabilește câteva condiții și obligații legale pe care comercianții trebuie să le respecte, în funcție de suprafața fiecărui magazin. Practic, de acolo pornim. Dar noi oferim sprijin în transpunerea practică a acestor reglementări obligatorii pentru implementarea proiectului prin echipa noastră de call-center.

În esență, fiecare comerciant – mare sau mic – va avea obligația de a asigura colectarea ambalajelor, individual. Comercianții care au magazine sub 200 metri pătrați se pot asocia și pot organiza puncte de colectare împreună cu primăriile. Detaliile pot fi stabilite la nivel local, în condițiile legii.

Experienţa altor ţări ne arată că, odată cu lansarea Sistemului Garanție-Returnare, se deschid și oportunități de business pentru comercianți. Chiar dacă ai un magazin mediu sau mic, odată ce ai organizat un punct de colectare în propriul magazin, poți crește traficul de clienți și îi poți fideliza pe cei existenți. Mulți dintre clienții tăi vor veni la tine în magazin să returneze ambalaje, dar pot să și cheltuiască garanția recuperată tot la tine. Alți clienți ocazionali te vor prefera pentru că ești aproape sau le ești în drum.

consumer session 6 LOW site
Sursa foto: TOMRA Collection

ecologic: Ce se întâmplă cu materialul pentru care SGR încasează bani de la producători, dar se colectează prin sistemul clasic?

Gemma Webb: Sistemul Garanție-Returnare presupune implicarea tuturor cetățenilor. Sistemul este foarte simplu: după golirea ambalajului, orice român îl va putea returna într-un punct de colectare special amenajat de către comercianți, adică în aproape orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziţionat.

Însă, în cazul în care în care ele nu sunt returnate în sistemul SGR, aceste materiale vor ajunge în sistemul clasic de returnare a deșeurilor, iar consumatorii nu își vor mai recupera garanția alocată în momentul achiziției. Așadar, pentru buna funcționare a sistemului, este foarte important ca fiecare parte implicată să-și înțeleagă responsabilitatea.

ecologic: Vor fi gata punctele de numărare până în luna noiembrie?

Gemma Webb: Toate eforturile noastre sunt îndreptate, în acest moment, către asigurarea funcționării optime a sistemului SGR. Structura/dezvoltarea punctelor de numărare este în desfășurare, iar prioritatea principală este să ne asigurăm că avem capabilitatea necesară să gestionăm volumele estimate a fi puse pe piață în primele etape ale funcționării sistemului.

ecologic: Lupta pentru materie primă este strânsă în industria europeană a reciclării. Aveţi în vedere luarea unor măsuri pentru ca materialele colectate în România prin SGR să fie prelucrate în mare parte tot în România? Care va fi elementul decisiv în licitaţii, preţul sau principiul proximităţii şi reducerea amprentei de carbon?

Gemma Webb: Una dintre misiunile RetuRO este să impulsioneze piața de reciclare din România, oferind cantități semnificative de materie primă care să fie și de calitate. Cu siguranță, ne dorim ca materia primă să rămână în România, însă va depinde și de capacitățile de reciclare pe tipuri de materiale existente în țară. Ce ne propunem, însă, este să avem un echilibru între principiul proximității și preț.

3401 150 site
Sursa foto: TOMRA Collection

Newsletter Ecologic

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Adrian Corbu a preluat conducerea AFM

După ce Adrian Laurențiu Neculaescu a devenit parlamentar, conducerea Administraţiei Fondului pentru Mediu a fost preluată de Adrian Corbu....

Newsletter

Primește știrile din site-ul Ecologic direct pe e-mail:

Mai multe articole

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Folosim cookie-uri pentru a vă oferi cea mai bună experiență online. Prin acord, acceptați utilizarea cookie-urilor în conformitate cu politica noastră privind cookie-urile.

Privacy Settings saved!
Setările de confidențialitate

Când vizitați orice site web, acesta poate stoca sau prelua informații pe browserul dvs., mai ales sub formă de cookie-uri. Controlează-ți aici serviciile personale de cookie-uri.

Aceste cookie-uri ne permit să numărăm vizitele și sursele de trafic, astfel încât să putem măsura și îmbunătăți performanțele site-ului nostru.

  • _ga
  • _gat
  • _gid

Decline all Services
Accept all Services