Una dintre cele mai dinamice organizații care implementează responsabilitatea extinsă a producătorilor (OIREP) în domeniul ambalajelor este societatea Financiar Recycling, prezentă din anul 2017 pe piața de profil din România. Despre factorii care au definit succesul acestei organizații, dar și despre provocările din domeniu am vorbit cu Gheorghe Bratu, directorul general al SC Financiar Recycling SA.•ecologic
ecologic: Ce ne puteți spune despre Financiar Recycling?
Gheorghe Bratu, directorul general al SC Financiar Recycling: Societatea Financiar Recycling este una dintre organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului în ceea ce privește ambalajele introduse pe piață. Suntem prezenți în domeniu din 2017, iar serviciile de calitate și expertiza echipei au contribuit la dezvoltarea organizației de la an la an. Acum suntem mândri să gestionăm un portofoliu vast, cu peste 700 de clienți din toate industriile: de la FMCG (bunuri de larg consum), inclusiv mari producători de bere, băuturi răcoritoare și alimente, până la companii din sectorul farmaceutic și la mari lanțuri de retaileri.
ecologic: Care credeți că sunt elementele care diferențiază Financiar Recycling de alte organizații de preluare de responsabilități?
Gheorghe Bratu: Suntem o organizație dinamică și de încredere, cu rezultate dovedite către toți cei care au decis să colaboreze cu noi pentru diverse tipuri de ambalaje: primare, secundare și de transport.
Un avantaj important pentru noi este deținerea la nivel de grup a unor unități de reciclare a sticlei, ceea ce aduce beneficii evidente în procesul de management al ambalajelor și al deșeurilor de ambalaje. De altfel, sticla are o importanță strategică în cadrul companiei, deținând o pondere de aproximativ 25% din totalul deșeurilor gestionate de noi.
Ce pot spune cu certitudine este că ne definesc profesionalismul și respectul față de parteneri, care nu ar fi posibile fără implicarea directă a întregii echipe. Cred în munca de echipă ca fundament al dezvoltării unui business, de aceea eu sunt pe teren ori de câte ori este nevoie. Mă întâlnesc cu toți partenerii, de la producători la reciclatori, le ascult nevoile fiindcă numai astfel pot să definesc corect așteptările pe întreg lanțul de funcționare și să garantez un proces transparent și eficient.
Ca răspuns la o nevoie identificată pe baza discuțiilor cu producătorii am introdus un serviciu gratuit de consultanță pentru clienții noștri care au nevoie de experți pentru a implementa corect legislația în vigoare și elementele care să asigure procese funcționale în gestionarea deșeurilor.
Un alt beneficiu pe care îl oferim este accesul clienților la un sistem digital de raportare, simplu și rapid de folosit, în care pot încărca ușor cantitățile și își pot genera rapoarte sau arhiva de facturi.
ecologic: Sunteți partener al campaniei „Plata cu PET“ inițiată de Carrefour România. Care sunt motivele pentru care v-ați implicat?
Gheorghe Bratu: Noi apreciem toate inițiativele care reușesc să transpună în practică principiile economiei circulare și care creează consumatorilor obiceiurile ce stau la baza unui comportament de consum sustenabil. Ne bucurăm să fim parteneri ai acestei campanii, consider că inițiativa „Plata cu PET“ și-a dovedit efectele pozitive în edițiile anterioare: responsabilizarea consumatorilor, colectarea unor cantități semnificative de plastic și transformarea lor prin reciclare. Prin implicarea Financiar Recycling ne dorim să contribuim cu servicii de calitate la închiderea acestui lanț în care consumatori, producători, retaileri, OIREP-uri și colectori avem o misiune comună: o societate responsabilă, în care colectarea separată este un obicei, nu o excepție.
ecologic: Care au fost provocările anului 2021 pentru Financiar Recycling?
Gheorghe Bratu: Anul 2020 a venit cu multe schimbări și incertitudini, atât la nivel de individ, cât și de instituții. A fost un an care ne-a schimbat perspectivele, ceea ce a însemnat o provocare în sine. Nici anul 2021 nu a fost mai ușor, fiindcă lucrăm într-un domeniu competitiv și reglementat, cu multe percepții ce afectează activitatea organizațiilor din sector.
O legislație corectă și corect implementată este esențială pentru noi, însă nu pot spune că în privința acestui aspect nu avem îngrijorări în acest moment. Noile reglementări europene privind plasticul sunt îngrijorătoare pentru industrie. Pe de-o parte, unitățile existente de reciclare a plasticului nu acoperă necesarul impus de obiectivul de 60%, ceea ce pentru operatorii din domeniu aduce o presiune suplimentară în găsirea de soluții pentru a închide cercul și a recicla cantitățile colectate. Pe de altă parte, avem îngrijorarea generată de activitatea asociațiilor de dezvoltare intercomunitară (ADI) și a unităților administrativ-teritoriale (UAT) care în acest moment acoperă doar 10% din cât ar trebui să colecteze, iar până la 60% este o diferență enormă, pe care nu credem că vor reuși să o acopere într-un timp scurt. Această situație creează o presiune suplimentară pentru noi, care deși s-ar putea crede că suntem susținuți de sistem, în practică lucrurile nu stau chiar așa.
Pentru a ne desfășura activitatea în bune condiții și pentru a ne atinge obiectivele avem nevoie de parteneriate eficiente și de un dialog constant cu autoritățile din domeniu, atât cu cele centrale cât și cu cele locale. Doar funcționând în această echipă putem crea un sistem funcțional și cu beneficii multiple, în special pentru comunitate.
O altă provocare constantă sunt percepțiile cetățenilor. Colectarea separată este privită cu reticență și deși de 10 ani este adoptată o lege care obligă municipalitățile să implementeze colectarea separată la nivel de cetățean, acest lucru nu se întâmplă nici astăzi. Mai mult, inițiativele demarării acestui proces sunt timide, iar gradul de conștientizare a populației este redus.
ecologic: Cu ce rezultate va încheia Financiar Recycling anul acesta?
Gheorghe Bratu: Încă de la lansare Financiar Recycling și-a îndeplinit obiectivele anuale cu un trend vizibil crescător. În ultimii doi ani am reușit chiar să ne depășim estimările: în 2019 am depășit gradul de reciclare înregistrând peste 70%, în timp ce în 2020 am avut peste 63% (obiectivul fiind de 60%). Deși anul 2020 nu a fost ușor, ci unul atipic, am înregistrat o creștere cu 7% a cantității totale colectate față de 2019.
Mai sunt câteva luni bune până la finalul anului, dar estimăm o creștere semnificativă și în 2021, de peste 20%. Avem toate premisele pentru a atinge acest obiectiv: partenerii și echipa.
ecologic: Ce v-ați propus pentru anul 2022?
Gheorghe Bratu: În primul rând ne dorim să păstrăm trendul de creștere, să consolidăm parteneriatele cu clienții existenți și să dezvoltăm noi colaborări. Eu sunt convins că vom reuși să ne îndeplinim obiectivele de reciclare în continuare. O direcție strategică de creștere pentru noi este cea a ambalajelor de sticlă, unde gestionăm eficient și procesul de reciclare la nivel de grup.
Mi-aș dori ca anul viitor să aducă mai mult dialog cu toate părțile implicate în acest sistem, parteneriate eficiente cu ADI și UAT prin care să se facă investiții în infrastructură și în campanii locale de conștientizare care să își arate efectele în cantitățile de deșeuri de ambalaje colectate.