Statele membre UE şi Parlamentul European urmează să negocieze în acest an noile reglementări „Euro 7“, care îşi propun să înăsprească regulile cu privire la emisiile poluatoare precum oxizi de azot şi monoxidul de carbon. De asemenea, normele Euro 7 sunt concepute să abordeze şi particulele poluante rezultate de la frâne şi anvelope. Normele ar urma să intre în vigoare pe 1 iulie 2025 pentru autoturisme şi utilitare, iar doi ani mai târziu şi pentru autobuze şi camioane.
Unele dintre emisiile nocive generate de industria auto sunt cele cunoscute generic drept substanțe în suspensie compuse din nitrați, sulfați, compuși chimici sau praf (PM2,5 şi PM10). Euro 7 nu va aduce schimbări la acest capitol, întrucât limita de emisii rămâne similară cu cea introdusă inițial pentru Euro 5 și Euro 6 respectiv 4,5 mg/km.
În privinţa emisiilor de oxizi de azot standardul Euro 6 prevede o limită de emisii de 60 mg/km pentru motoarele pe benzină și 80 mg/km pentru motoarele diesel. Noul standard Euro 7 păstrează limita maximă de 60 mg/km, dar o aplică şi la motoarele diesel.
Standardul Euro 7 va include pentru prima oară o serie de limite pentru substanțe care nu erau reglementate cum sunt protoxidul de azot, amoniacul, metanul şi formaldehida.
O altă noutate adusă de Euro 7 este durata în care autovehiculele vor trebui să respecte normele de poluare. Dacă Euro 6 prevede că o mașină trebuie să respecte normele de poluare numai în primii 100.000 de kilometri pe parcursul a cinci ani de utilizare, Euro 7 impune respectarea limitelor de emisii până la primii 200.000 de kilometri și în primii 10 ani de utilizare.
Dar poate cea mai mare noutate este aceea că emisiile de la autovehicuele cu motoare Euro 7 vor avea în dotarea standard, încă din fabricaţie, un Sistem de Monitorizare On-board a Emisiilor (On-Board Emissions Monitoring System – OBM), iar acest lucru va simplifica controlul real al emisiilor atât la verificările tehnice periodice, cât şi în trafic.• Matei Dumitru