Dacă cineva s-ar fi aşteptat ca membrii comisiilor de specialitate din Parlament să dezbată cu adevărat Proiectul de Lege privind aprobarea OUG nr. 125/2022, ar fi fost profund dezamăgit. Doar câţiva dintre parlamentari au înţeles de fapt câte ceva din această ordonanţă şi mai puţini sunt cei care văd efectele pe care OUG nr. 125/2022 o are asupra întregului sistem de gestionare a deşeurilor din România. Astfel că legea care va fi adoptată cât de curând nu va ţine cont de amendamentele mediului privat, ci va reflecta doar dorinţa Ministerului Mediului de a deţine controlul total asupra acestui domeniu.• ecologic

Comisia pentru Politică Economică, Reformă şi Privatizare din Camera Deputaţilor a dezbătut (din nou) în data de 16 mai a.c. Proiectul de Lege privind aprobarea OUG nr. 125/2022 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu. O „dezbatere“ care a durat câteva minute şi s-a rezumat la acceptarea fără observaţii a amendamentelor propuse de Ministerul Mediului şi a raportului primit de la Comisia pentru Mediu şi Echilibru Ecologic.
Tratament discriminatoriu
Un subiect important în Proiectul de Lege referitor la aprobarea OUG nr. 125/2022 este modul în producătorii şi Organizaţiile care Implementează Responsabilitatea Extinsă a Producătorilor (OIREP) primesc confirmarea faptului că şi-au îndeplinit obligaţiile de reciclare a deşeurilor de ambalaje. Dacă până la apariţia acestei ordonanţe, confirmarea se făcea în momentul în care deşeurile intrau pe poarta reciclatorului, acum confirmarea se face doar atunci când reciclatorul introduce deşeurile în instalaţiile de reciclare.
În data de 6 decembrie 2022 Comisia pentru Politică Economică a corectat o prevedere din ordonanţă şi a stabilit confirmarea reciclării la recepţia deşeurilor de către reciclator, iar cantitatea deşeurilor luată în considerare la realizarea obiectivelor este greutatea acestora după eliminarea impurităţilor, altele decât materialul ţintă.
În şedinţa din 16 mai a.c. aceeaşi comisie a renunţat însă la propria propunere şi a fost de acord cu varianta venită de la Comisia de Mediu conform căreia confirmarea reciclării se va face atunci când cantităţile „intră în instalaţia de reciclare“ şi nu la recepţia deşeurilor. Dar acest lucru va fi valabil doar pentru OIREP-uri, nu şi pentru societăţile de salubrizare unde s-a păstrat formularea „încredinţate în vederea reciclării“, ceea ce, în opinia OIREP-urilor, a introdus un tratament discriminatoriu în sistemul de gestionarea a deşeurilor de ambalaje. Efectul acestei formulări va fi acela că o cantitate importantă de deşeuri de ambalaje, printre care unele foarte valoroase cum sunt dozele de aluminiu, dar şi PET-urile, vor ajunge la reciclatorii din alte ţări, nu la cei din România.
Garanţia nu va fi plătită către AFM
Şi în privinţa garanţiei impusă colectorilor membrii Comisiei pentru Politică Economică au fost de acord cu modificările venite de la Comisia pentru Mediu. Plata garanţiei se va face acum nu în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), ci în favoarea OIREP-urilor care vor avea obligaţia să o vireze în contul AFM.
Societăţile de salubrizare şi ADI-urile au fost exceptate de la plata garanţiei pe care o plătesc colectorii, ceea ce introduce o altă discriminare în sistem.
În mod salutar, dar oarecum surprinzător, în şedinţa din data de 16 mai, atât membrii Comisiei pentru Politică Economică, cât şi reprezentanţii Ministerului Mediului au fost de acord să înjumătăţească contribuţia plătită de producători şi de Organizaţii de Transfer de Responsabilitate din domeniul deşeurilor electrice şi electronice (DEEE) pentru nerealizarea obiectivelor de reciclare: de la 4 lei la 2 lei pentru DEEE şi de la 8 lei la 4 lei pentru becuri şi lămpi.

Un plan eşuat
După ce a fost aprobat prin vot, Raportul Comisiei pentru Politică Economică a fost transmis în regim de urgenţă Comisiei pentru Mediu urmând ca a doua zi proiectul de lege să fie trimis în plenul Camerei Deputaţilor pentru a fi votat. Acest lucru însă nu s-a întâmplat.
În data de 17 mai a.c., la ora 9:30, Proiectul de Lege a intrat din nou (a doua oară în două zile) în Comisia pentru Politică Economică. Motivul l-a reprezentat corectarea unei greşeli care ar fi putut duce la anularea taxei de depozitare până la sfârşitul anului acesta. Greşeala a fost corectată imediat, iar deputaţii au aprobat prin vot din nou Raportul final pe care l-au trimis colegilor din Comisia pentru Mediu şi Echilibru Ecologic.
Planul Ministerului Mediului era ca proiectul să treacă de Comisia pentru Politică Economică în data de 17 mai a.c. la ora 9:30, la 9:40 de Comisia pentru Mediu şi Echilibru Ecologic, iar la ora 10:00 să intre în plenul Camerei Deputaţilor pentru a fi adoptat.
Comisia pentru Mediu nu s-a mai întrunit însă în data de 17 mai. Cel care s-a opus dezbaterii ar fi fost chiar preşedintele comisiei, George-Cătălin Stângă (PNL), care nu a înţeles „de ce atâta grabă“. În consecinţă, Proiectul de Lege privind aprobarea OUG nr 125/2022 se mai amână cu încă cel puţin o săptămână.
Epopeea celebrei Ordonanţe nr. 125/2022 continuă…•